Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Europees Hogesnelheidsnet

Gestart door janieburton, 19 juni 2022, 17:53:14 PM

ramdani

#15
ik heb een auto en ga toch te voet naar Carrefour (met regenjas en 750m ver) ;D

voor elke verplaatsing kijk ik wat het meest geschikt is ;)
(en mensen zonder auto zagen om hun mee te nemen ;))
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

SuSke

Citaat van: nmbssncb op 20 juni 2022, 18:20:18 PM
...
Wat denk je dat autobezitters doen?
...

Heb je hem zelf betaald of is het een 'loon'wagen  ::) 8)
Ook een wereld van verschil
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

rgp

Michel,

Ryanair winstgevend ?  Hoeveel denk je dat het Waals gewest Charleroi subsidieert om Ryanair daar te hebben ?

Roland

Brunel

Citaat van: nmbssncb op 20 juni 2022, 18:20:18 PM
Naar de bakker is het 500 meter:

1) te voet (je wordt moe, je wordt nat als het regent en het duurt lang, milieuvriendelijk)
2) met de fiets (je wordt moet, je wordt nat als het regent, maar het is sneller, milieuvriendelijk)
3) met de auto (je wordt niet moe, je blijft droog als het regent, het is snel behalve dat parkeren, niet milieuvriendelijk)

Wat denk je dat autobezitters doen?


Willy

Deze autobezitter - tevens eigenaar van een fiets en een OV-pas - gaat dan meestal lopen. Als je moe wordt van 500 meter lopen of fietsen, heb je een serieus gezondheidsprobleem.

krispy

Dit draadje begint af te wijken van de originele post  >:(
Ik zeg altijd , ik betaal geen taks en verzekering om hem gewoon op de oprit te plaatsen .
Persoonlijk vindt ik het ieder zijn keuzes , het is altijd plezant de moraalridder uit te hangen en met de vinger te wijzen naar anderen,
ieder moet voor zichzelf kunnen uitmaken wat ze willen , en niet altijd door de menigte gestuurd worden , het is zo al erg genoeg
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

nmbssncb

Citaat van: janieburton op 19 juni 2022, 17:53:14 PM
https://businessam.be/gaat-het-europese-hogesnelheidsnet-continentale-vluchten-vervangen/

Een kort artikel over de HST in Europa.

Blijkbaar rijden de "vervloekte" Fyra's van de NMBS en de NS volgens dit artikel tussen Milaan, Bologna en Ancona als reguliere treinen(misschien kan het forumlid dat in Italië woont dit dan ook bevestigen) en dit blijkbaar tot voldoening.

Misschien waren de aan de NS (en NMBS/SNCB?) geleverde Fyra's te snel geproduceerd en onvoldoende getest omdat de (en NMBS/SNCB?) haast hadden met de levering.

Ik heb één retourreis Amsterdam - Antwerpen gemaakt met een Fyra en er waren geen technische of andere problemen.  Een zitplaats moest je wel reserveren zoals op de Thalys (ik reisde 1ste klas en kreeg een zitplaats zonder raam, terwijl het rijtuig verder vrijwel leeg was...).  Kort daarna werden alle Fyra's uit dienst genomen omdat ze soms onderweg stilvielen vanwege softwarefouten of andere mankementen (roosters die loskwamen als ik het mij goed herinner).

Vooral internationale treinreizen zijn duur omdat de "nationale" spoorwegmaatschappijen eilandjes zijn die moeite hebben om Europees samen te werken (nog los van de verschillende bovenleiding voltages en beveiligingssystemen).
Trouwens luchtvaartmaatschappijen werken helemaal niet samen behalve wanneer ze in een "Sky team" zitten. Een reis die uitgevoerd moet worden door twee of meer luchtvaartmaatschappijen is ook duur omdat elk ticket per luchtvaartmaatschappij apart gekocht moet worden.

Waarom budget luchtvaartmaatschappijen voor een habbekrats passagiers kunnen vervoeren is een raadsel (of toch niet?).  De infrastructuur in de hemel boven ons is gratis behalve dan voor de kosten aan de diverse verkeersleidingen... En er is geen belasting of btw op vliegtuigbrandstof... En luchthavens worden ook gesubsidieerd... En...


Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

PaulC

Citaat van: nmbssncb op 21 juni 2022, 10:40:35 AM
Vooral internationale treinreizen zijn duur omdat de "nationale" spoorwegmaatschappijen eilandjes zijn die moeite hebben om Europees samen te werken (nog los van de verschillende bovenleiding voltages en beveiligingssystemen).

Willy

SNCF heeft unilateraal de samenwerking met RENFE stopgezet voor de internationale hogesnelheidstreinen tussen Frankrijk en Spanje.
RENFE (AVE) gaat nu proberen deze verbindingen op eigen houtje te verzekeren vanaf 2023.

https://www.spanjevandaag.com/20/06/2022/treinmaatschappij-spanje-renfe-wil-blijven-rijden-naar-frankrijk/

Paul


Boemeltrein

Inderdaad! zonder overgesubsidieerd door Wallonie, in dit geval, van de luchthaven van Charleroi kan Ryan geen winst maken. Het zitje van 27€ behoort tot de lokprijzen, er zijn maar een zeer beperkt aantal beschikbaar, vanaf de boekingen beginnen te lopen gaat de prijs omhoog tot uiteindelijk prijzen boven die van een klassieke maatschappij maar zo heeft Ryan de schijn goedkoop te zijn. Vergeet niet dit is de prijs van enkel het zitje, zitje reserveren kost extra, bagage extra, incheck op luchthaven extra en de na verkoop dienst online is enkel in het Engels. Zoek nu maar eens voor dezelfde vlucht een zitje aan dezelfde 27€ ? het zal het minst nu het drievoudige zijn. Het winstmodel van Ryan is gebaseerd op gesubsidieerde luchthavens (door de belastingbetaler dus) en alle voor ander luchtvaartmaatschappijen normale in de ticketprijs, dat Ryan extra gaat aanrekenen. Als je goed telt kom je vaker duurder uit. Consumentenorganisaties hebben dit reeds bewezen! 

Rangeerduivel

Citaat van: Boemeltrein op 21 juni 2022, 20:00:11 PM
Inderdaad! zonder overgesubsidieerd door Wallonie, in dit geval, van de luchthaven van Charleroi kan Ryan geen winst maken. Het zitje van 27€ behoort tot de lokprijzen, er zijn maar een zeer beperkt aantal beschikbaar, vanaf de boekingen beginnen te lopen gaat de prijs omhoog tot uiteindelijk prijzen boven die van een klassieke maatschappij maar zo heeft Ryan de schijn goedkoop te zijn. Vergeet niet dit is de prijs van enkel het zitje, zitje reserveren kost extra, bagage extra, incheck op luchthaven extra en de na verkoop dienst online is enkel in het Engels. Zoek nu maar eens voor dezelfde vlucht een zitje aan dezelfde 27€ ? het zal het minst nu het drievoudige zijn. Het winstmodel van Ryan is gebaseerd op gesubsidieerde luchthavens (door de belastingbetaler dus) en alle voor ander luchtvaartmaatschappijen normale in de ticketprijs, dat Ryan extra gaat aanrekenen. Als je goed telt kom je vaker duurder uit. Consumentenorganisaties hebben dit reeds bewezen!

Dit klopt allemaal wel, kennissen van mij boekten een vlucht met Ryanair van Charleroi naar Lissabon, (6 pers voor pakweg 600euro)
Tijdje later kregen ze bericht dat hun ticket geannuleerd was, reden is mij niet bekend, ze konden wel dezelfde vlucht herboeken voor om en bij de 2000euro, ze konden kiezen, opleg of terugbetaling, dus ik zal nog efkens moeten afwachten...!

;)

nmbssncb

Citaat van: Rangeerduivel op 21 juni 2022, 21:56:39 PM

Dit klopt allemaal wel, kennissen van mij boekten een vlucht met Ryanair van Charleroi naar Lissabon, (6 pers voor pakweg 600euro)
Tijdje later kregen ze bericht dat hun ticket geannuleerd was, reden is mij niet bekend, ze konden wel dezelfde vlucht herboeken voor om en bij de 2000euro, ze konden kiezen, opleg of terugbetaling, dus ik zal nog efkens moeten afwachten...!

;)

Zo krijgt het woord "prijsvechter" een andere betekenis  ;)

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

daylight

En dan hebben we het nog niet over wat ze met hun personeel doen... De NOS (dacht ik) heeft daar eens een mooie reportage over gemaakt: pure uitbuiting, met implicaties voor de veiligheid (zieke piloten die toch vlogen omdat ze anders geen inkomen hadden). En dan zijn er de brandstofschandalen (enkele noodlandingen omdat vliegtuigen te weinig brandstof aan boord hadden - brandstof meevoeren kost ook geld, dus wordt dat tot een minimum beperkt).

Wat er ook van zij: enerzijds dekt de hele luchtvaartsector zijn werkelijke kosten (milieu, CO2, gezondheid etc.) totaal niet, maar Belgie -en Europa- durven daar niets aan doen "omwille van de tewerkstelling", terwijl we anderzijds verwend zijn en steeds meer, verder en goedkoper willen reizen, zij het per auto, trein, bus, vliegtuig of boot (spotgoedkope cruises op monsterschepen...). De twee zijn uiteraard niet compatibel; ons economisch model is volledig ontspoord, maar wie heeft de moed en wil om er iets aan te doen?


Citaat van: Boemeltrein op 21 juni 2022, 20:00:11 PM
Inderdaad! zonder overgesubsidieerd door Wallonie, in dit geval, van de luchthaven van Charleroi kan Ryan geen winst maken. Het zitje van 27€ behoort tot de lokprijzen, er zijn maar een zeer beperkt aantal beschikbaar, vanaf de boekingen beginnen te lopen gaat de prijs omhoog tot uiteindelijk prijzen boven die van een klassieke maatschappij maar zo heeft Ryan de schijn goedkoop te zijn. Vergeet niet dit is de prijs van enkel het zitje, zitje reserveren kost extra, bagage extra, incheck op luchthaven extra en de na verkoop dienst online is enkel in het Engels. Zoek nu maar eens voor dezelfde vlucht een zitje aan dezelfde 27€ ? het zal het minst nu het drievoudige zijn. Het winstmodel van Ryan is gebaseerd op gesubsidieerde luchthavens (door de belastingbetaler dus) en alle voor ander luchtvaartmaatschappijen normale in de ticketprijs, dat Ryan extra gaat aanrekenen. Als je goed telt kom je vaker duurder uit. Consumentenorganisaties hebben dit reeds bewezen!

Thommy

Citaat van: nmbssncb op 21 juni 2022, 10:40:35 AM
Citaat van: janieburton op 19 juni 2022, 17:53:14 PM
https://businessam.be/gaat-het-europese-hogesnelheidsnet-continentale-vluchten-vervangen/

Een kort artikel over de HST in Europa.

Blijkbaar rijden de "vervloekte" Fyra's van de NMBS en de NS volgens dit artikel tussen Milaan, Bologna en Ancona als reguliere treinen(misschien kan het forumlid dat in Italië woont dit dan ook bevestigen) en dit blijkbaar tot voldoening.

Misschien waren de aan de NS (en NMBS/SNCB?) geleverde Fyra's te snel geproduceerd en onvoldoende getest omdat de (en NMBS/SNCB?) haast hadden met de levering.

Ik heb één retourreis Amsterdam - Antwerpen gemaakt met een Fyra en er waren geen technische of andere problemen.  Een zitplaats moest je wel reserveren zoals op de Thalys (ik reisde 1ste klas en kreeg een zitplaats zonder raam, terwijl het rijtuig verder vrijwel leeg was...).  Kort daarna werden alle Fyra's uit dienst genomen omdat ze soms onderweg stilvielen vanwege softwarefouten of andere mankementen (roosters die loskwamen als ik het mij goed herinner).

was het ook niet dat ze problemen ondervonden bij sneeuwval? of zelfs al bij poedersneeuw? Wat je toch kon verwachten dat een trein hier wel met andere weersfenomenen zal te kampen hebben dan in Italië, al is het de hoeveelheid regen die hier valt tov daar?
Greetz

Thommy

Rangeerduivel

Citaat van: Thommy op 23 juni 2022, 08:18:19 AM
dat een trein hier wel met andere weersfenomenen zal te kampen hebben dan in Italië, al is het de hoeveelheid regen die hier valt tov daar?

Het kan hier ook serieus winteren hoor, al was de laatste winter relatief zacht, en een pak sneeuw is hier nooit veraf in de winter, maar in het voorjaar was er bijna evenveel regen als in Belgie, zelfs nu nog, een dag heet (meer dan 30 graden) en de andere dag regen.
Schijnt hier zeer normaal te zijn voor deze streek, vooral in de lente.
Zelfs gisteravond hebben wij nog een onweer gekend en het regende dan ook pijpestelen.
Nu hebben wij opnieuw die meer dan 30 graden!
De flora (dus ook het onkruid) vaart er natuurlijk wel bij... 8)

;)