Modelspoor, Algemeen en H0 > Grootbedrijf

Europees Hogesnelheidsnet

<< < (6/6)

daylight:
En dan hebben we het nog niet over wat ze met hun personeel doen... De NOS (dacht ik) heeft daar eens een mooie reportage over gemaakt: pure uitbuiting, met implicaties voor de veiligheid (zieke piloten die toch vlogen omdat ze anders geen inkomen hadden). En dan zijn er de brandstofschandalen (enkele noodlandingen omdat vliegtuigen te weinig brandstof aan boord hadden - brandstof meevoeren kost ook geld, dus wordt dat tot een minimum beperkt).

Wat er ook van zij: enerzijds dekt de hele luchtvaartsector zijn werkelijke kosten (milieu, CO2, gezondheid etc.) totaal niet, maar Belgie -en Europa- durven daar niets aan doen "omwille van de tewerkstelling", terwijl we anderzijds verwend zijn en steeds meer, verder en goedkoper willen reizen, zij het per auto, trein, bus, vliegtuig of boot (spotgoedkope cruises op monsterschepen...). De twee zijn uiteraard niet compatibel; ons economisch model is volledig ontspoord, maar wie heeft de moed en wil om er iets aan te doen?



--- Citaat van: Boemeltrein op 21 juni 2022, 20:00:11 pm ---Inderdaad! zonder overgesubsidieerd door Wallonie, in dit geval, van de luchthaven van Charleroi kan Ryan geen winst maken. Het zitje van 27€ behoort tot de lokprijzen, er zijn maar een zeer beperkt aantal beschikbaar, vanaf de boekingen beginnen te lopen gaat de prijs omhoog tot uiteindelijk prijzen boven die van een klassieke maatschappij maar zo heeft Ryan de schijn goedkoop te zijn. Vergeet niet dit is de prijs van enkel het zitje, zitje reserveren kost extra, bagage extra, incheck op luchthaven extra en de na verkoop dienst online is enkel in het Engels. Zoek nu maar eens voor dezelfde vlucht een zitje aan dezelfde 27€ ? het zal het minst nu het drievoudige zijn. Het winstmodel van Ryan is gebaseerd op gesubsidieerde luchthavens (door de belastingbetaler dus) en alle voor ander luchtvaartmaatschappijen normale in de ticketprijs, dat Ryan extra gaat aanrekenen. Als je goed telt kom je vaker duurder uit. Consumentenorganisaties hebben dit reeds bewezen!

--- Einde van citaat ---

Thommy:

--- Citaat van: nmbssncb op 21 juni 2022, 10:40:35 am ---
--- Citaat van: janieburton op 19 juni 2022, 17:53:14 pm ---https://businessam.be/gaat-het-europese-hogesnelheidsnet-continentale-vluchten-vervangen/

Een kort artikel over de HST in Europa.

Blijkbaar rijden de "vervloekte" Fyra's van de NMBS en de NS volgens dit artikel tussen Milaan, Bologna en Ancona als reguliere treinen(misschien kan het forumlid dat in Italië woont dit dan ook bevestigen) en dit blijkbaar tot voldoening.

--- Einde van citaat ---

Misschien waren de aan de NS (en NMBS/SNCB?) geleverde Fyra's te snel geproduceerd en onvoldoende getest omdat de (en NMBS/SNCB?) haast hadden met de levering.

Ik heb één retourreis Amsterdam - Antwerpen gemaakt met een Fyra en er waren geen technische of andere problemen.  Een zitplaats moest je wel reserveren zoals op de Thalys (ik reisde 1ste klas en kreeg een zitplaats zonder raam, terwijl het rijtuig verder vrijwel leeg was...).  Kort daarna werden alle Fyra's uit dienst genomen omdat ze soms onderweg stilvielen vanwege softwarefouten of andere mankementen (roosters die loskwamen als ik het mij goed herinner).

--- Einde van citaat ---

was het ook niet dat ze problemen ondervonden bij sneeuwval? of zelfs al bij poedersneeuw? Wat je toch kon verwachten dat een trein hier wel met andere weersfenomenen zal te kampen hebben dan in Italië, al is het de hoeveelheid regen die hier valt tov daar?

Rangeerduivel:

--- Citaat van: Thommy op 23 juni 2022, 08:18:19 am --- dat een trein hier wel met andere weersfenomenen zal te kampen hebben dan in Italië, al is het de hoeveelheid regen die hier valt tov daar?

--- Einde van citaat ---


Het kan hier ook serieus winteren hoor, al was de laatste winter relatief zacht, en een pak sneeuw is hier nooit veraf in de winter, maar in het voorjaar was er bijna evenveel regen als in Belgie, zelfs nu nog, een dag heet (meer dan 30 graden) en de andere dag regen.
Schijnt hier zeer normaal te zijn voor deze streek, vooral in de lente.
Zelfs gisteravond hebben wij nog een onweer gekend en het regende dan ook pijpestelen.
Nu hebben wij opnieuw die meer dan 30 graden!
De flora (dus ook het onkruid) vaart er natuurlijk wel bij... 8)

 ;)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie