Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Europees Hogesnelheidsnet

Gestart door janieburton, 19 juni 2022, 17:53:14 PM

janieburton

https://businessam.be/gaat-het-europese-hogesnelheidsnet-continentale-vluchten-vervangen/

Een kort artikel over de HST in Europa.

Blijkbaar rijden de "vervloekte" Fyra's van de NMBS en de NS volgens dit artikel tussen Milaan, Bologna en Ancona als reguliere treinen(misschien kan het forumlid dat in Italië woont dit dan ook bevestigen) en dit blijkbaar tot voldoening.

 

Rangeerduivel

Citaat van: janieburton op 19 juni 2022, 17:53:14 PM
misschien kan het forumlid dat in Italië woont dit dan ook bevestigen

Ik kan dat niet bevestigen omdat ik dat hier niet opvolg, wat ik wel weet is dat ik op 15 augustus ek naar Belgie kom.
Ik heb reeds mijn vliegtuigticket op zak, dat kost mij welgeteld 27 euro!(Ryanair Charleroi-Bergamo)
Laat ze dat maar eens nadoen met de hogesnelheidstrein...
Mijn ticket van Aalst naar Charleroi met de trein kost mij al 15,30 Euro.

;)

nmbssncb

Straks nog goedkoper bij de low-budget-airlines: staanplaatsen (en eigen plaszak meebrengen)   ;)

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

Rangeerduivel

Willy,

Als je pech hebt is het toilet op de trein ook op slot, dus plassen enzomeer doe ik wel net voor de vlucht, en staanplaatsen riskeer je ook op de trein, en ik denk dat je daarvoor ook geen korting kan claimen.
Moet ik rechtstaan, geen probleem, ik raak er zo ook wel, de vlucht duurt ook maar een klein uurtje, ik moet zelf ook niet sturen...

;)


janieburton

Citaat van: Rangeerduivel op 19 juni 2022, 18:03:56 PM
Citaat van: janieburton op 19 juni 2022, 17:53:14 PM
misschien kan het forumlid dat in Italië woont dit dan ook bevestigen

Ik kan dat niet bevestigen omdat ik dat hier niet opvolg, wat ik wel weet is dat ik op 15 augustus ek naar Belgie kom.
Ik heb reeds mijn vliegtuigticket op zak, dat kost mij welgeteld 27 euro!(Ryanair Charleroi-Bergamo)
Laat ze dat maar eens nadoen met de hogesnelheidstrein...
Mijn ticket van Aalst naar Charleroi met de trein kost mij al 15,30 Euro.

;)

Ik geef je groot gelijk, prijzen voor de trein swingen de pan uit.

Zolang men Ryanair en Co toelaat in het Europees luchtruim en de prijzen niet verplicht verhoogt voor vliegtuigreizen binnen Europa zal het HST een slag in het water blijven in Europa. Persoonlijk begrijp ik niet hoe men de kosten kan dekken met tickets  aan 27€ voor een reis Bergamo - Charleroi.

Men zou, mijn persoonlijke mening, minimum 500€ of meer moeten betalen voor een zo'n reis met het vliegtuig.

Europa zou de internationale treinen moeten subsidiëren en uiteindelijk eens BTW( eventueel in gans  Europa 25% + 8 % luxe tax) op de tickets moeten heffen  en Accijnzen moeten heffen op de kerosene voor vluchten binnen Europa

 

Murphy

Citaat van: nmbssncb op 19 juni 2022, 18:09:02 PM
Straks nog goedkoper bij de low-budget-airlines: staanplaatsen (en eigen plaszak meebrengen)   ;)

Willy

Vensterke openzetten en laten vliegen is ook een optie.. ;D ;D ;D ;D
MSM lidnummer 93911
ODB  lidnummer   2283

Rangeerduivel

Citaat van: janieburton op 19 juni 2022, 18:27:13 PM
Men zou, mijn persoonlijke mening, minimum 500€ of meer moeten betalen voor een zo'n reis met het vliegtuig.

Merci man, ik zal u gedenken in mijn gebeden  ::)
Diezelfde reis met de auto kost mij minder dan de helft!

;)

janieburton

#7
Citaat van: Rangeerduivel op 19 juni 2022, 18:44:04 PM
Citaat van: janieburton op 19 juni 2022, 18:27:13 PM
Men zou, mijn persoonlijke mening, minimum 500€ of meer moeten betalen voor een zo'n reis met het vliegtuig.

Merci man, ik zal u gedenken in mijn gebeden  ::)
Diezelfde reis met de auto kost mij minder dan de helft!

;)

Het is niet persoonlijk.  ;)

Ik geef je groot gelijk en ook je bent veel sneller.

Ik heb eens opgezocht hoe je van uit Italië met de trein naar België zou kunnen reizen en terug. Ik heb Milaan genomen omdat dat het dichtste bij Bergamo is.

Maandag 15 augustus 2022,overstappen: 3 - reisduur 10u23Spoor
06:25
Milano Centrale (It)
Frecciarossa 9292
07:09
Torino Porta Susa (It)
27 minuten overstaptijd
07:36
Torino Porta Susa (It)
TGV 9240
13:13
Paris Gare de Lyon
72 minuten overstaptijd
14:25
Paris Nord
THA 9451
15:47
Brussel-Zuid
31 minuten overstaptijd
16:18
12Brussel-Zuid
IC 2237
16:48
2Aalst (Be)

Je moet 3 keer overstappen en in Parijs moet je van station veranderen en  je bent 10:23 onderweg en op de terugreis zou je 4x moeten overstappen en je moet  in Rijsel iets minder dan 8uur wachten op je volgende trein en je bent dan voor de terugreis 18:18  ::) onderweg

Woensdag 31 augustus 2022,overstappen: 4 - reisduur 18u18Spoor
19:49
2Aalst (Be)
IC 2240
20:20
8Gent-Sint-Pieters
16 minuten overstaptijd
20:36
5Gent-Sint-Pieters
IC 719
21:01
4Kortrijk (Be)
12 minuten overstaptijd
21:13
6Kortrijk (Be)
IC 19730
21:51
Lille Flandres
479 minuten overstaptijd
05:50
Lille Europe
TGV 5102
09:00
Lyon Part-Dieu
33 minuten overstaptijd
09:33
Lyon Part-Dieu
Frecciarossa 9281
14:07
Milano Centrale (It)

En de prijs: €298,60.

Alle info van de website NMBS Internationaal.

Ik begrijp dat je dan kiest voor het vliegtuig.

Er is een onevenwicht tussen de prijzen voor een treinreis en een vliegtuigreis en ook de dienstregeling, om het dan diplomatisch te omschrijven, zijn niet optimaal.
En als je dat ook nog met bagage moet doen dan ben helemaal zalig.
 

Thommy

Citaat van: janieburton op 19 juni 2022, 18:27:13 PM

Men zou, mijn persoonlijke mening, minimum 500€ of meer moeten betalen voor een zo'n reis met het vliegtuig.

Helaas wel gelijk.
Paasvakantie heen en terug met vliegtuig naar Tenerife. 2 volwassenen, 3 kinderen. 600euro. Dus een 120euro/persoon.
Paar dagen nadien m'n auto gevuld: 130euro waar ik dan een 1200km mee doe. Met vliegtuig +6000km gedaan voor zelfde bedrag
Greetz

Thommy

PietB

Citaat van: Rangeerduivel op 19 juni 2022, 18:03:56 PM
Ik heb reeds mijn vliegtuigticket op zak, dat kost mij welgeteld 27 euro!(Ryanair Charleroi-Bergamo)
Milieu terrorisme heet dat.

janieburton

Citaat van: PietB op 20 juni 2022, 01:26:10 AM
Citaat van: Rangeerduivel op 19 juni 2022, 18:03:56 PM
Ik heb reeds mijn vliegtuigticket op zak, dat kost mij welgeteld 27 euro!(Ryanair Charleroi-Bergamo)
Milieu terrorisme heet dat.

In zekere zin kan men dat zo omschrijven, maar als je dan kijkt naar de uurregeling om van in Aalst naar Milaan te reizen dan is het toch ook huilen met de pet op; meer als 7 uur wachten in Rijsel en waarschijnlijk is het stationsgebouw gedurende de nacht ook nog gesloten zodat je met je eventuele bagage op de straat kan wachten tot het station terug open gaat

En er is ook een groot prijsverschil: heen en terug met de trein betaal je €298,60 en als je heen en terug zou vliegen betaal je 2 maal €27.

Dan kan ik begrijpen dat de mensen voor Ryanair en Co kiezen.

Jaren geleden hadden we in heel Europa een goed treinnetwerk waarmee je heel veel grote steden kon bereiken zowel met gewone internationale treinen als met de TEE, nu probeert men via de HST dit sinds jaren terug te brengen maar zoals er in het artikel wordt geschreven  is de  "trein nog altijd geen volwaardig alternatief is voor de internationale vliegreis".



 

Rangeerduivel

#11
Citaat van: PietB op 20 juni 2022, 01:26:10 AM
Citaat van: Rangeerduivel op 19 juni 2022, 18:03:56 PM
Ik heb reeds mijn vliegtuigticket op zak, dat kost mij welgeteld 27 euro!(Ryanair Charleroi-Bergamo)
Milieu terrorisme heet dat.

Ik zal op den duur ook nog als Hollander bestempeld worden....maar iemand dopen als milieu terrorist is gemakkelijk vanachter het toetsenbord, daar heb je helemaal geen verplaatsing nodig!
Ik doe deze verplaatsing helemaal niet voor mijn plezier, integendeel, eerder uit noodzaak.
Zou jij 300euro betalen Piet, als je er voor in totaal 42 euro kan raken? Dan hang ik nog liever de milieu-terrorist uit, al onze pogingen om het milieu te redden zijn toch een druppel op een gloeiende plaat,enkel de staatskas vaart er wel bij... ::)

;)

Metpetergaathetbeter

trouwens spijtig genoeg vliegt dat vliegtuig ook als Rudy er niet opzit  ;D ;), stikt genomen ontziet hij dan nog van(nog meer) schadelijke uitlaatgassen met dat toch vliegende vliegtuig te vullen .....

ramdani

Citaat van: janieburton op 19 juni 2022, 18:27:13 PM

Zolang men Ryanair en Co toelaat in het Europees luchtruim en de prijzen niet verplicht verhoogt voor vliegtuigreizen binnen Europa zal het HST een slag in het water blijven in Europa. Persoonlijk begrijp ik niet hoe men de kosten kan dekken met tickets  aan 27€ voor een reis Bergamo - Charleroi.

Men zou, mijn persoonlijke mening, minimum 500€ of meer moeten betalen voor een zo'n reis met het vliegtuig.

Europa zou de internationale treinen moeten subsidiëren en uiteindelijk eens BTW( eventueel in gans  Europa 25% + 8 % luxe tax) op de tickets moeten heffen  en Accijnzen moeten heffen op de kerosene voor vluchten binnen Europa

Ryanair was een van de weinige maatschappijen die geen staatssteun nodig had en ook nog winst maakt, dus hun tickets dekken de prijzen;

op tickets worden al allerhande taksen geheven en al die nationale treinmaatschappijen blijven enkel overeind door steun van de overheden want een treinticket dekt bijlange de kosten niet;

KLM heeft zijn vluchten tussen Brussel en Amsterdam verminderd, maar volledig kan niet want er is niet genoeg capaciteit om al die vluchten op te vangen;

en voor die groene jongens, berichten op het forum plaatsen stoot ook co² uit ;);

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

nmbssncb

Naar de bakker is het 500 meter:

1) te voet (je wordt moe, je wordt nat als het regent en het duurt lang, milieuvriendelijk)
2) met de fiets (je wordt moet, je wordt nat als het regent, maar het is sneller, milieuvriendelijk)
3) met de auto (je wordt niet moe, je blijft droog als het regent, het is snel behalve dat parkeren, niet milieuvriendelijk)

Wat denk je dat autobezitters doen?


Willy

nmbs < Willy > sncb
===============