Auteur Topic: Loksound 5 NS 2400  (gelezen 170 keer)

Offline D_Loc

  • Forumlid
  • Berichten: 1.471
    • D-Loc's Media
  • Voornaam: Dirk
Loksound 5 NS 2400
« Gepost op: 18 juni 2022, 21:39:33 pm »
Voor wie ook bij de buren gluurt, weet waarschijnlijk dat ik daar bezig was met een Loksound 5 voor de NS 2400 (gebaseerd op BB63500 sound van ESU).
Omdat de sound nu een min of meer definitieve fase heeft bereikt heb ik hier ook maar even een topic gemaakt aangezien er hier mogelijk ook mensen geïnteresseerd zijn in deze sound

Download: LSV5.0-Diesel-NS-2400-V2-R16

Mochten er nog vragen of opmerkingen zijn dan lees ik het wel.
T.z.t. volgt er nog een demo filmpje.

Informatie over dit geluidsbestand
==================================
Dit NS 2400 geluidsbestand is afgeleid van het SNCF BB63500 geluidsbestand van ESU.

Dit geluid heeft de volgende speciale kenmerken:
- Auto notch back (in te schakelen met F17): Het automatisch terugschakelen na verloop van tijd wanneer de gewenste snelheid is bereikt (alleen voor de stappen van 7 tot 5)
- Heavy load: Motorgeluid zal naar maximale toeren gaan (run 8 )
- Coasting: Motorgeluid gaat naar stationair
- Drive hold: Motorgeluid en snelheid zijn onafhankelijk van elkaar. Je kan het het toerental van de motorwijzigen zonder dat de snelheid veranderd

Met Shift1 (F14) wordt rangeergeluid modus ingeschakeld, in dat geval zal de eerste rijstap direct naar 1100 toeren gaan i.p.v. op 700 toeren blijven)

Functies:
 F0(*) - Front lichten
 F1    - Geluid aan/uit
 F2    - NS 2400 typhoon
 F3    - Ns 2400 typhoon kort
 F4    - Zwaailichten (waarschuwingslichten) (AUX5)
 F5    - Handmatige benzinepomp
 F6    - kedeng kedeng / rail geluid
 F7    - Snerpen in de bochten
 F8    - Achterlichten (AUX1 / AUX2 richting afhankelijk)
 F9    - Perslucht aflaten
 F10   - Conducteursfluit
 F11   - Koppelgeluiden
 F12   - Zandstrooier
 F13   - rem zetten / lossen
 F14   - Inschakelen rangeergeluid (stap 1 = 1100 RPM i.p.v. 700 RPM) - logical: shift1
 F15   - Rangeerlichten (AUX3 + AUX4 beide zijden)
 F16   - Openen/sluiten cabinedeur
 F17   - Inschakelen auto notch back - logical: shift 4
 F18   - Heavy load (naar max toerental (run 8 )) - logical: shift 2
 F19   - Coasting (naar stationair) - logical: shift 3
 F20   - Drive hold
 F21   - Sound fader
 F22   - Remgeluiden uitschakelen
 F23   - Rangeer modus
 
Configuratie auto notch back
==================

Werkt alleen als auto notch back is ingeschakeld (F17 Actief)

Gebruikte Sound CVs
---------------
SoundCV1: NotchBackAfterTime (25): De tijd die moet verstrijken voordat auto notch back in werking treedt. Deze waarde wordt in Timer1 gezet

SoundCV2: NotchUpAfterTime (30): De tijd die moet verstrijken voordat er weer opgeschakeld wordt na een auto notch back. Deze waarde wordt ook in Timer1 gezet
          Als deze waarde op 0 wordt ingesteld zal er niet automatisch worden opgeschakeld na een auto notch back. In dat geval zal de regelaar moeten worden bediend om weer op of terug te schakelen
       
SoundCV3: NrOfNotchesBack (2): Het aantal stappen dat terug wordt geschakeld als de snelheid is bereikt en de timer nul is (mogelijke waarden: 1 of 2)

SoundCV4: LowestNotchForNotchBack (5): De laagste stap welke nog een auto notch back initieert (5 = stap 6 and 6 = stap 7, er lijkt een bug te zitten wanneer een SoundCV in een >= (groter dan of gelijk) vergelijking wordt gebruikt. Deze wordt behandeld als > (groter dan))

SoundCV5: DontNotchBelow (5): AutoNotchBack zal nooit verder teruggaan dan deze stap, zelfs als het aantal stappen dat teruggegaan moet worden nog niet is bereikt (Mogelijke waarden: 5 of 6)

SoundCV6: SpeedCorrection (2): De huidige snelheid wordt bewaard in User4 en verhoogd met de waarde uit deze SoundCV anders wordt er direct weer opgeschakeld na een AutoNotchBack. Oorzaak is dat de snelheid blijkbaar niet constant is waardoor de gevraagde snelheid groter is dan de huidige snelheid wat er voor zorgt dat er weer wordt opgeschakeld, om dit te voorkomen wordt de opgeslagen snelheid iets verhoogd.

Gebruikte variabelen
--------------
User1: Stap indicator (in STOP wordt User1 gebruikt als randomizer voor het stationair geluid, dit bestond al in het project)

User2: Aantal stappen dat wordt teruggeschakeld als de timer nul is (wordt gevuld met SoundCV3 NrOfNotchesBack)

User3: Waarde die bepaald hoe deze stap is bereikt (0-snelheidsverhoging middels de regelaar, 1-snelheidsverlaging middels de regelaar, 2-via AutoNotchBack)

User4: Hierin wordt de huidige snelheid bewaard (verhoogd met de waarde uit SoundCV6 (2)) en wordt gebruikt om te controleren of er een snelheidsverandering is gevraagd na een AutoNotchBack

Gebruikte Timers
-----------------
Timer1: Timer om een auto notch back te initiëren (wordt gevuld met SoundCV1: NotchBackAfterTime)
      Timer om een auto notch up te initiëren na een AutoNotchBack (wordt gevuld met SoundCV2: NotchUpAfterTime)
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Offline D_Loc

  • Forumlid
  • Berichten: 1.471
    • D-Loc's Media
  • Voornaam: Dirk
Re: Loksound 5 NS 2400
« Reactie #1 Gepost op: 21 juni 2022, 00:22:50 am »
Demo van de sound: https://youtu.be/pcyBiy88IEI
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk