Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Loksound 5 NS 2400

Gestart door D_Loc, 18 juni 2022, 21:39:33 PM

D_Loc

Voor wie ook bij de buren gluurt, weet waarschijnlijk dat ik daar bezig was met een Loksound 5 voor de NS 2400 (gebaseerd op BB63500 sound van ESU).
Omdat de sound nu een min of meer definitieve fase heeft bereikt heb ik hier ook maar even een topic gemaakt aangezien er hier mogelijk ook mensen geïnteresseerd zijn in deze sound

Download: LSV5.0-Diesel-NS-2400-V2-R16

Mochten er nog vragen of opmerkingen zijn dan lees ik het wel.
T.z.t. volgt er nog een demo filmpje.

Informatie over dit geluidsbestand
==================================
Dit NS 2400 geluidsbestand is afgeleid van het SNCF BB63500 geluidsbestand van ESU.

Dit geluid heeft de volgende speciale kenmerken:
- Auto notch back (in te schakelen met F17): Het automatisch terugschakelen na verloop van tijd wanneer de gewenste snelheid is bereikt (alleen voor de stappen van 7 tot 5)
- Heavy load: Motorgeluid zal naar maximale toeren gaan (run 8 )
- Coasting: Motorgeluid gaat naar stationair
- Drive hold: Motorgeluid en snelheid zijn onafhankelijk van elkaar. Je kan het het toerental van de motorwijzigen zonder dat de snelheid veranderd

Met Shift1 (F14) wordt rangeergeluid modus ingeschakeld, in dat geval zal de eerste rijstap direct naar 1100 toeren gaan i.p.v. op 700 toeren blijven)

Functies:
F0(*) - Front lichten
F1    - Geluid aan/uit
F2    - NS 2400 typhoon
F3    - Ns 2400 typhoon kort
F4    - Zwaailichten (waarschuwingslichten) (AUX5)
F5    - Handmatige benzinepomp
F6    - kedeng kedeng / rail geluid
F7    - Snerpen in de bochten
F8    - Achterlichten (AUX1 / AUX2 richting afhankelijk)
F9    - Perslucht aflaten
F10   - Conducteursfluit
F11   - Koppelgeluiden
F12   - Zandstrooier
F13   - rem zetten / lossen
F14   - Inschakelen rangeergeluid (stap 1 = 1100 RPM i.p.v. 700 RPM) - logical: shift1
F15   - Rangeerlichten (AUX3 + AUX4 beide zijden)
F16   - Openen/sluiten cabinedeur
F17   - Inschakelen auto notch back - logical: shift 4
F18   - Heavy load (naar max toerental (run 8 )) - logical: shift 2
F19   - Coasting (naar stationair) - logical: shift 3
F20   - Drive hold
F21   - Sound fader
F22   - Remgeluiden uitschakelen
F23   - Rangeer modus

Configuratie auto notch back
==================

Werkt alleen als auto notch back is ingeschakeld (F17 Actief)

Gebruikte Sound CVs
---------------
SoundCV1: NotchBackAfterTime (25): De tijd die moet verstrijken voordat auto notch back in werking treedt. Deze waarde wordt in Timer1 gezet

SoundCV2: NotchUpAfterTime (30): De tijd die moet verstrijken voordat er weer opgeschakeld wordt na een auto notch back. Deze waarde wordt ook in Timer1 gezet
          Als deze waarde op 0 wordt ingesteld zal er niet automatisch worden opgeschakeld na een auto notch back. In dat geval zal de regelaar moeten worden bediend om weer op of terug te schakelen
       
SoundCV3: NrOfNotchesBack (2): Het aantal stappen dat terug wordt geschakeld als de snelheid is bereikt en de timer nul is (mogelijke waarden: 1 of 2)

SoundCV4: LowestNotchForNotchBack (5): De laagste stap welke nog een auto notch back initieert (5 = stap 6 and 6 = stap 7, er lijkt een bug te zitten wanneer een SoundCV in een >= (groter dan of gelijk) vergelijking wordt gebruikt. Deze wordt behandeld als > (groter dan))

SoundCV5: DontNotchBelow (5): AutoNotchBack zal nooit verder teruggaan dan deze stap, zelfs als het aantal stappen dat teruggegaan moet worden nog niet is bereikt (Mogelijke waarden: 5 of 6)

SoundCV6: SpeedCorrection (2): De huidige snelheid wordt bewaard in User4 en verhoogd met de waarde uit deze SoundCV anders wordt er direct weer opgeschakeld na een AutoNotchBack. Oorzaak is dat de snelheid blijkbaar niet constant is waardoor de gevraagde snelheid groter is dan de huidige snelheid wat er voor zorgt dat er weer wordt opgeschakeld, om dit te voorkomen wordt de opgeslagen snelheid iets verhoogd.

Gebruikte variabelen
--------------
User1: Stap indicator (in STOP wordt User1 gebruikt als randomizer voor het stationair geluid, dit bestond al in het project)

User2: Aantal stappen dat wordt teruggeschakeld als de timer nul is (wordt gevuld met SoundCV3 NrOfNotchesBack)

User3: Waarde die bepaald hoe deze stap is bereikt (0-snelheidsverhoging middels de regelaar, 1-snelheidsverlaging middels de regelaar, 2-via AutoNotchBack)

User4: Hierin wordt de huidige snelheid bewaard (verhoogd met de waarde uit SoundCV6 (2)) en wordt gebruikt om te controleren of er een snelheidsverandering is gevraagd na een AutoNotchBack

Gebruikte Timers
-----------------
Timer1: Timer om een auto notch back te initiëren (wordt gevuld met SoundCV1: NotchBackAfterTime)
      Timer om een auto notch up te initiëren na een AutoNotchBack (wordt gevuld met SoundCV2: NotchUpAfterTime)
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Er is nu ook een Loksound 5 versie voor een 2400 met digitale koppeling.
Met grote dank aan "De eerste Ivo" (Beneluxspoor forum) voor het afstellen van de ontkoppelcyclus en het correct instellen van de (rangeer)verlichting.

Daarnaast heb ik op verzoek van Ivo nog een automatisch rem zetten/lossen toegevoegd, zolang deze functie actief is zullen eerst de remmen worden gelost voordat de loc begint te rijden en zal de rem worden gezet bij het stoppen.

Download: LSV5.0-Diesel-NS-2400-V2-R17_digiCoupler

Functies:
F0(*) - Front lichten
F1    - Geluid aan/uit
F2    - NS 2400 typhoon
F3    - Ns 2400 typhoon kort
F4    - Zwaailichten (waarschuwingslichten) (AUX5)
F5    - Ontkoppel cyclus (AUX 6 / AUX 7 richting afhankelijk)
F6    - Inschakelen rangeergeluid (stap 1 = 1100 RPM i.p.v. 700 RPM) + Rangeerlichten - logical: shift1
F7    - Handmatige brandstofpomp
F8    - Snerpen in de bochten
F9    - Sluitlichten (AUX1 / AUX2 richting afhankelijk)
F10  - Perslucht aflaten
F11  - Conducteursfluit
F12  - Koppelgeluiden
F13  - Zandstrooier
F14  - rem zetten / lossen (automatisch)
F15  - kedeng kedeng / rail geluid
F16  - Openen/sluiten cabinedeur
F17  - Inschakelen auto notch back - logical: shift 4
F18  - Heavy load (naar max toerental (run 8 )) - logical: shift 2
F19  - Coasting (naar stationair) - logical: shift 3
F20  - Drive hold
F21  - Sound fader
F22  - Remgeluiden uitschakelen
F23  - Rangeer modus

Zolang de automatische rem functie geactiveerd blijft (F14) zullen eerst de remmen worden gelost alvorens de loc begint te rijden en wanneer de loc stopt zal de rem automatisch worden gezet.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Ik heb een koude start (opstart cyclus) toegevoegd, het is daarbij ook gelukt om de verlichting aan te zetten tijdens de startprocedure.

De koude start bestaat uit: brandstofpomp, deur open, deur dicht, (optioneel) verlichting aan, motor starten.

Reguliere versie

Het starten kan nu op 3 manieren:

F1 - Starten zonder fratsen (zoals het was)
3x F1 - Koude start zonder dat de verlichting automatisch gaat branden
F5 + F1 - Koude start waarbij de verlichting automatisch gaat branden (de gewone verlichting of rangeerlichten mogen niet al geactiveerd zijn want dan wordt F5 genegeerd)

De gewone verlichting of rangeerverlichting overrulen de verlichting van de koude start. Dus als de loc is gestart en je wilt de verlichting uitschakelen kan dat door F5 uit te schakelen óf de gewone verlichting dan wel rangeerverlichting in te schakelen en deze daarna uit te schakelen (ook al blijft F5 continu actief, de verlichting zal niet opnieuw automatisch gaan branden totdat de motor uit is geweest en opnieuw wordt opgestart)

Download voor reguliere versie: LSV5.0-Diesel-NS-2400-V2-R19



Versie met Digitale Koppeling:

Het starten kan nu op 3 manieren (let op andere mapping dan bij de versie zonder digitale koppeling: F5 => F7):

F1 - Starten zonder fratsen (zoals het was)
3x F1 - Koude start zonder dat de verlichting automatisch gaat branden
F7 + F1 - Koude start waarbij de verlichting automatisch gaat branden (de gewone verlichting of rangeerlichten mogen niet al geactiveerd zijn want dan wordt F7 genegeerd)

De gewone verlichting of rangeerverlichting overrulen de verlichting van de koude start. Dus als de loc is gestart en je wilt de verlichting uitschakelen kan dat door F7 uit te schakelen óf de gewone verlichting dan wel rangeerverlichting in te schakelen en deze daarna uit te schakelen (ook al blijft F7 continu actief, de verlichting zal niet opnieuw automatisch gaan branden totdat de motor uit is geweest en opnieuw wordt opgestart)

Download voor digitale koppeling: LSV5.0-Diesel-NS-2400-V2-R19_digiCoupler
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Michael

Dirk je hebt weer aardig je best gedaan, het resultaat mag er zijn, ik heb geen NS 2400 maar ik zal in mijn omgeving wel wat promotie maken voor jou sound.
Dirk is er een locatie waar je een overzicht hebt van alle projecten die je met sound gemaakt hebt, ik heb vooral interesse in de Belgische tak, daar zullen hier wel meerdere kandidaten voor zijn.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

D_Loc

@Michaël,
Ik heb je een pb gestuurd.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Michael

Dirk ontvangen en beantwoord, hartelijk dank.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

D_Loc

Ik heb nog wat kleine wijzigingen doorgevoerd, o.a. dat de lichten nu langer gedimd blijven tijdens het starten van de motor.

Downloads
Reguliere versie: LSV5.0-Diesel-NS-2400-V2-R20
Digitale koppeling: LSV5.0-Diesel-NS-2400-V2-R20_digiCoupler
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Ik heb nog wat wijzigingen doorgevoerd in deze Loksound waarbij de koude start nog verder is uitgebreid en bestaat nu uit de volgende stappen:
- Cabine deur open en weer dicht
- Cabine verlichting aan (indien aanwezig, handleiding voor instellen is bijgevoegd bij de download)
- Cabine deur open en weer dicht
- Huifdeuren open
- Brandstof pomp
- Huifdeuren dicht
- Cabine deur open en weer dicht
- Frontverlichting aan (indien gestart met dubbele functie, zie readme)
- Starten van de motor (lichten dimmen)
- Zodra de loc gaat rijden gaat de cabineverlichting (indien aanwezig) permanent uit totdat er een nieuwe koude start wordt geïnitieerd of wanneer de cabineverlichting met een functietoets wordt aangezet.

Downloads:
Reguliere versie: LSV5.0-Diesel-NS-2400-V2-R21
Digitale koppeling: LSV5.0-Diesel-NS-2400-V2-R21_digiCoupler

Ik heb in de soundfile cabineverlichting voorbereid maar niet volledig doorgevoerd omdat ze af fabriek sowieso niet met cabineverlichting zijn uitgeleverd en ik wil voorkomen dat er straks ineens doorgebrande digitale koppelingen zijn die toevallig op die betreffende AUX zitten.
Daarom is er in de downloads een handleiding bijgevoegd hoe je cabineverlichting kunt instellen mocht je dit willen.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Ik heb ook nog een Loksound V4 versie aangepast met de koude start, de link staat bij de buren in LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk