Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

LS models/Piko/ET/PB Models ICRmh benelux

Gestart door the_gold, 16 juni 2022, 22:47:02 PM

the_gold

#60
Foto's gezien op een Nederlands forum van de piko ICR. Het geel is een regelrechte ramp geworden, blijkbaar is er een duidelijke korrel zichtbaar in de verf.

1 tip : koop ze niet zonder te checken.







Michael

Dat is niet zo mooi, jammer want piko levert over het algemeen wel mooie spullen, heeft iemand deze rijtuigen in handen gehad die dit kan bevestigen of tegenspreken?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

the_gold

#62
Er is een reeds 62 pagina's lopend draadje op onderstaand forum.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=101605.915

In 2023 komt piko met de FYRA rijtuigen, stuurstand en loc.
Tot op heden had enkel LS Models dit stuurrijtuig, maar ik gok dat er nog op de kar zullen meespringen.

Ook de rijtuigen in de oude benelux kleuren komen er aan met stuurstand.
Het prijsverschil tussen een gewoon rijtuig €61,99 en het stuurrijtuig €165 is best groot.

https://www.piko.de/KAT_PDF/2023/99523.pdf

mardig23

165€ voor een AC Bs, terwijl er vandaag voldoende alternatieven zijn, lijkt me wat optimistisch.

Voor de rest is het goed dat Piko ze ook goedkoper aanbiedt, al is het met de nodige "beperkingen".
Het is voor instappers (of mensen met een kleiner budget) toch een mooie zaak om enkele BNL stammen aan te kunnen schaffen voor een redelijke prijs.
Mvg Karl

JerryCrazy

Citaat van: Michael op 30 december 2022, 10:54:44 AM
Dat is niet zo mooi, jammer want piko levert over het algemeen wel mooie spullen, heeft iemand deze rijtuigen in handen gehad die dit kan bevestigen of tegenspreken?

De officiële foto's zijn dezelfde.




Het is echt een grote teleurstelling voor mij.

Ik koop waarschijnlijk de PB Models, waarvan ik prototypes heb gezien, en die zien er geweldig uit.
Exact-Train heeft de ramen te laag gemaakt.


PB Models (prototype)


PB Models (prototype)


Exact-Train (prototype)

the_gold

Hier zal het ook PB worden denk ik. Zeker met alle opties heeft het toch iets meer...en de stuurstand komt in 2023.

Daarna zal het sparen worden voor een 'FYRA' benelux set met stuurstand ergens in 2023 geloof ik.

ERVIN

Ze hebben precies geel schuurpapier gebruikt , nee dit is echt niet mooi.  ???
Dat moeten ze zelf toch ook gezien hebben?

the_gold

#67
Vreemd is dat er op de kopkanten gewoon geel gebruikt is....

Michael

Citaat van: the_gold op 30 december 2022, 13:56:09 PM
Hier zal het ook PB worden denk ik. Zeker met alle opties heeft het toch iets meer...en de stuurstand komt in 2023.

Die stuurstand komt die ook in België? PB brengt die uit als zijnde een binnenlandse trein.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

the_gold

#69
Citaat van: Michael op 30 december 2022, 15:27:19 PM
Citaat van: the_gold op 30 december 2022, 13:56:09 PM
Hier zal het ook PB worden denk ik. Zeker met alle opties heeft het toch iets meer...en de stuurstand komt in 2023.
Die stuurstand komt die ook in België? PB brengt die uit als zijnde een binnenlandse trein.

Er is een verschil tussen de stuurstanden van vroeger en nu.

Deze benelux variant kwam in ons land samen met de HLE 11 zoals je waarschijnlijk al wist. Op het einde van hun loopbaan werd er ook 1 stuurstand naar Fyra  kleurstelling omgespoten. Deze werd vaak gemengd met gewone bordeaux benelux rijtuigen. Er werd maar 1 zo'n stuurstand in deze kleurstelling gezet en heeft maar kort zo rondgereden. Op 1 bewaarde stuurstand na zijn ze allemaal afgevoerd en gesloopt.

Een Fyra stuurstand 'aka zuurstok' kan dus met bordeaux rijtuigen, of een bordeaux stuurstand kan met Fyra ICRm rijtuigen (zonder Fyra logo's). Soms zat er ook een blauw ICRm rijtuig in een aantal stammen. (dit met de hle11 en traxx)

Bij de ingebruikname van de ICRmh was er een tekort aan rijtuigen voor de benelux, daarop werden er binnenlandse stuurstanden gebruikt (met NS/NMBS logo op de flank). Deze konden evenwel niet gebruikt worden samen met de NS of onze traxx locs. Daarom moest de loc telkens omlopen of werd er zoals nu gebruikt gemaakt van 2 locs. Enkele jaren geleden werden de stuurstanden verwijderd uit de benelux-stammen en rijden ze nu terug op binnenlandse diensten in Nederland.


JerryCrazy

Citaat van: ERVIN op 30 december 2022, 14:06:51 PM
Ze hebben precies geel schuurpapier gebruikt , nee dit is echt niet mooi.  ???
Dat moeten ze zelf toch ook gezien hebben?

Men zegt dat dit het gevolg is van digitale UV-druk.
Zelfs de "1" en "2" van de klassen zijn "gepixeld".
Meer weet ik er niet van, ik ken deze technologie niet.
Deze rijtuigen zijn goed, maar alles is verpest door de verf.

modelbaanHO

Ik heb de rijtuigen van Piko sinds gisteren ook in mijn bezit.
Het is juist dat de gele lijnen/banden een licht korrelig uitzicht hebben en ook zo aanvoelen wanneer men er over wrijft.
Maar wanneer je de rijtuigen vanop een afstand bekijkt (en zo zie je ze meestal wanneer ze op je baan rondrijden) zie je het niet.
Bovendien kosten die rijtuigen slechts 58 € wat de dag van vandaag bijzonder weinig is.
Ik klaag niet en ben best tevreden.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Metpetergaathetbeter

't is bijna een koopje je betaald meer voor een goederenwagen......zelfs meer dan de prijzen die men vraagt waartegen "oude LS Models(vorige reeks") verkocht worden

JerryCrazy

#73
Citaat van: the_gold op 30 december 2022, 16:20:31 PM
Er is een verschil tussen de stuurstanden van vroeger en nu.

Deze benelux variant kwam in ons land samen met de HLE 11 zoals je waarschijnlijk al wist. Op het einde van hun loopbaan werd er ook 1 stuurstand naar Fyra  kleurstelling omgespoten. Deze werd vaak gemengd met gewone bordeaux benelux rijtuigen. Er werd maar 1 zo'n stuurstand in deze kleurstelling gezet en heeft maar kort zo rondgereden. Op 1 bewaarde stuurstand na zijn ze allemaal afgevoerd en gesloopt.

Een Fyra stuurstand 'aka zuurstok' kan dus met bordeaux rijtuigen, of een bordeaux stuurstand kan met Fyra ICRm rijtuigen (zonder Fyra logo's). Soms zat er ook een blauw ICRm rijtuig in een aantal stammen. (dit met de hle11 en traxx)

Bij de ingebruikname van de ICRmh was er een tekort aan rijtuigen voor de benelux, daarop werden er binnenlandse stuurstanden gebruikt (met NS/NMBS logo op de flank). Deze konden evenwel niet gebruikt worden samen met de NS of onze traxx locs. Daarom moest de loc telkens omlopen of werd er zoals nu gebruikt gemaakt van 2 locs. Enkele jaren geleden werden de stuurstanden verwijderd uit de benelux-stammen en rijden ze nu terug op binnenlandse diensten in Nederland.

Om precies te zijn zijn de 2 locomotieven vooral geplaatst vanwege de koerswijziging in Breda vanaf 2018.
De trein verlaat de HSL om naar Breda te gaan, verandert van richting en keert terug naar de HSL.
Maar we zijn het eens, het scheelde ook tijd in Brussel en Amsterdam.
PB Models heeft de NS/SNCB-NMBS versie van de ICRmh pilot nog niet aangekondigd.
Waarschijnlijk te beperkt in gebruik.

the_gold

#74
Niet officieël aangekondigd, maar wel vermeld door PB op het Nederlandse forum