Spoorwegjournaal 250 is nu te koop. KLIK voor meer info.
Dit draadje gaat over tips om te boren, niet om ze in China aan te kopen... Zo loopt dat hier ALTIJD uit de hand!!!
Mijn zeer handig en goedkoop toestelletje en een absolute aanrader
Hoewel ik het straf vind dat zelfs boren door ocharme 0.25mm al torsie kan opleveren zodat je boortje breekt. Ok als je meerdere mm moet boren in een blokje messing.
messing is misschien zacht, maar de boor loopt er snel in vast, langzaam is de boodschap.
Citaat van: stefanic op 07 juni 2022, 19:55:47 pmHoewel ik het straf vind dat zelfs boren door ocharme 0.25mm al torsie kan opleveren zodat je boortje breekt. Ok als je meerdere mm moet boren in een blokje messing.messing is misschien zacht, maar de boor loopt er snel in vast, langzaam is de boodschap.
Wel Peter, ik ga zodadelijk (open binnen 20min...) langs Ballien voor nog wat onderdeeltjes, en een nieuw setje boortjes. Ik heb eenzelfde boormachientje als jij (nog van Tandy van laaaang geleden...). En dat sluit ik dan aan op een regelbare transfo om de snelheid te regelen (ipv alles of niets). Maar ik ga ook uitkijken voor een universele boorstandaard. Ik dacht aan zoiets:https://www.westfalia.eu/nl/shops/gereedschap/elektrisch-gereedschap/boormachines/klein-boren/1566437-donau-boorstandaard-0510-incl-tafelklemmen.htmDaar past zowel die kleine Tandy in, als een Dremel/Proxxon/Topcraft...En als ik ooit plan om massaal gaatjes te gaan boren waarvoor een boorstandaard nodig is, zal ik wel eens uitkijken naar een groter/zwaarder model.