21's

Gestart door Metpetergaathetbeter, 06 juni 2022, 08:04:52 AM

C.B.

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 06 juni 2022, 14:19:32 PM
Ik dacht dat ze hier eigenlijk ook al niet krachtig(eigenlijkte licht waren) genoeg waren......net als s 12's ?

goh , dat viel nog mee hoor , vroeger regelmatig met zware goederentreinen op pad geweest , en dit met HLE 21 , 27 al dan niet in treinschakeling.
Zelfs 1900T kreeg een HLE 12 weg , ok het was wel het uiterste maar het ging.

Ik zal eens zien in mijn archief of dat ik nog wat digitale foto's heb van mijn ritjes toen met een HLE 12 in het goederenverkeer, alhoewel ik daar een beetje voor vrees.
En de foto's met een HLE 21/27 (goederenverkeer) zijn waarschijnlijk allemaal analoge foto's , ik heb niet onmiddelijk tijd en zin om deze in te scannen.
Groetjes.
Claudio.

Boemeltrein

Gek? In Zwitserland bollen hier E-loks van de jaren 60 nog rond in cargo, wat is er mis met deze Belgische locs, geld teveel NMBS?

Rangeerduivel

De rood/gele 11¨¨ heeft ooit het record gevestigd door de zwaarste goederentrein te trekken tov zijn soortgenoten
Ik heb daar een foto met tekst van gezien in een nummer van "op de baan"

;)

Floris

#18
om die locs per spoor te vervoeren moet er nog van alles gekeurd worden en zo, ik neem aan dat ze er echt nog wel plannen mee hebben, want heel polen en half tsjechië is 3kV.
Locs daarheen halen per spoor om te slopen geloof ik niet in, dat kan veel makkelijker en goedkoper per binnenvaartschip.

In nederland rijden er relatief weinig pure 1500V-locs rond in t goederenvervoer omdat een aantal belangrijke stukken (betuweroute, volgens mij ook havenlijn rotterdam?) 25kV hebben en er dus op de belangrijkste trajecten meersysteemlocs nodig zijn. Is dat in belgie ook een punt of ist daar nog gewoon overal 3kV?

PaulC

Citaat van: Floris op 06 juni 2022, 23:00:21 PM
om die locs per spoor te vervoeren moet er nog van alles gekeurd worden en zo, ik neem aan dat ze er echt nog wel plannen mee hebben, want heel polen en half tsjechië is 3kV.
Locs daarheen halen per spoor om te slopen geloof ik niet in, dat kan veel makkelijker en goedkoper per binnenvaartschip.

Een aantal HLE12'en werden toch verkocht aan Tsjechië en werden daar volledig gereviseerd/omgebouwd om terug in dienst te nemen.
https://www.youtube.com/watch?v=HBSZdIgIPwk

Paul

Metpetergaathetbeter

#20
 mogelijks had men voor die 21's hetzelfde in gedachte.....

WVA

Citaat van: the_gold op 06 juni 2022, 13:41:40 PM
Laat ons zeggen dat de eerste reeks 2101-2130 verkocht is en in polen staat. Ook een aantal is gesloopt.

De locomotieven 2101, 2102, 2103, 2104, 2106, 2109, 2110, 2112, 2116, 2117, 2119, 2120, 2125, 2126, 2127, 2128, 2129 zijn verkocht aan Polen.

De locomotieven 2111, 2113, 2121, 2130 zijn gesloopt.

De locomotieven 2158, 2146, 2122 zijn in park geplaatst.

De locomotieven 2107, 2123, 2131, 2138, 2139, 2142, 2146, 2147, 2149, 2152, 2154, 2158 zijn buiten dienst gesteld. De rest van deze reeks is nog in dienst.

Locomotief 2160 is de allerlaatste in België gebouwde locomotief (over alle reeksen gerekend, niet alleen de reeks 21).

Locomotief 2132 raakte zwaar beschadigd bij een ongeval in Izegem op 26 april 2007.[1]

Hopelijk bewaard men de 2160.

De 2132 heeft de trainworldexpress gereden, dus die is (opnieuw) in dienst.

rgp

Allen,

De 21 en zijn te zwak om de huidige goederentreinen te rijden in enkelvoudige tractie.  Daarenboven zijn het zuivere 3kV locs.  Ze zijn 40 jaar oud.
Een ernstige update is gewoon economisch niet te rechtvaardigen en dan blijven het nog steeds locs met en concept (ergonomie ) van 40 jaar geleden.
In landen waar uitsluitend 3kV gereden worden kan men ze nog gebruiken op vlakke lijnen.

Men heeft ooit de 23 en willen updaten om er twee permanent aan elkaar te koppelen (beide slechts met één stuurstand en de twee "blinde kanten" permanent tegen elkaar gekoppeld, zou serie 10 geworden zijn).  Is om dezelfde redenen nooit verder geraakt dan schetsen en ideëen.

Roland