Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Geluidsbestand NOHAB voor LS V3.5 (3.0)

Gestart door nmbssncb, 05 juni 2022, 17:53:25 PM

nmbssncb

Het is mij gelukt om het geluid te configureren met 5.2.1.
De menustructuur was soms wat afwijkend, waarschijnlijk omdat het ging om een V3.0 en niet om een V3.5.
Ook loopt het blokdiagram verder dan D6 (A6, enz.) maar tot D10 (A10, enz.).  De blokken vanaf D6 heb ik dus niet ingevuld.  Zijn die te verwijderen?  Ik kon geen 'knop' vinden voor dat laatste.

In de Function Mapping vond ik o.a. geen 'Diesel Notch Up' en 'Diesel Notch Down'.
Onderstaand mijn configuratie:

F1 = Drive Sound
F2 = Toeter Hoog
F3 = Toeter Laag
F4 = Bel (wordt dit apart gebruikt bij deze Diesel?)
F5 = Disable brake Sound
F6 = Acceleration
F7 = Switching (Shunting) Mode

Hoort de 'Bel' toon ook niet te gaan tijdens het starten van de dieselmotor?  Nu gaat de 'Bel' toon uitsluitend tijdens/na het stoppen van de dieselmotor?

In 'Sound Settings' is het bereik 0-255 i.p.v. 0-64 (verschil tussen M4 en DCC?).

Een leerzame ervaring.


Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

D_Loc

Fijn om te lezen dat het gelukt is met het geluidsbestand!

De overbodige stappen zijn te verwijderen, klik op het vakje met de >> (zie rode pijl) en selecteer 6 speed steps:



De functies diesel notch up/down zijn later via een firmware toegevoegd aan Loksound V3.5 dus het klopt dat die ontbreken bij een V3.0 M4 decoder.

Wat betreft de bel, u staat vrij om de bel ook bij het starten toe te voegen, deze zou dan in slot 2 van MS geplaatst kunnen worden.
Maar volgens mij wordt de bel normaal gesproken alleen ten gehore gebracht als er een calamiteit is.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk