Geluidsbestand NOHAB voor LS V3.5 (3.0)

Gestart door nmbssncb, 05 juni 2022, 17:53:25 PM

nmbssncb

Heeft er iemand een NOHAB geluidsbestand (.esu) voor een ESU LokSound V3.0 (V3.5), of een afbeelding van het "blokkenoverzicht"?
Ik ben al een eind gekomen maar wanneer de diesellocomotief op snelheid is (in "Drive") valt het geluid weg.  En komt weer terug wanneer ik de locomotief laat afremmen.

Mijn configuratie die dus onvolledig is.


Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

D_Loc

Ik heb nog wel een bestand welke ik jaren geleden heb gemaakt.
Je kan hem hier downloaden
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

loco

Ik heb nog het ESU-bestand "52538-LSXLV35-Diesel-Nohab.zip"
Als je daar iets mee kunt doen? Het dateert van omstreeks 2013
Let wel op, het is volgens mij het XL-bestand.
Anders moet je eens kijken op de site van ESU, als het daar nog te vinden is.

nmbssncb

Citaat van: D_Loc op 05 juni 2022, 19:29:05 PM
Ik heb nog wel een bestand welke ik jaren geleden heb gemaakt.
Je kan hem hier downloaden

Bedankt, Dirk.

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

nmbssncb

Citaat van: loco op 06 juni 2022, 07:57:52 AM
Ik heb nog het ESU-bestand "52538-LSXLV35-Diesel-Nohab.zip"
Als je daar iets mee kunt doen? Het dateert van omstreeks 2013
Let wel op, het is volgens mij het XL-bestand.
Anders moet je eens kijken op de site van ESU, als het daar nog te vinden is.

Een LS XL-bestand gaat niet werken.
En de NOHAB geluidsbestanden heb ik al van de ESU site gedownload, maar die moeten nog wel geconfigureerd worden in het "blokjesschema".

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

nmbssncb

Citaat van: nmbssncb op 06 juni 2022, 10:48:33 AM
Citaat van: D_Loc op 05 juni 2022, 19:29:05 PM
Ik heb nog wel een bestand welke ik jaren geleden heb gemaakt.
Je kan hem hier downloaden

Bedankt, Dirk.

Willy

De decoder is een LS V3.0.  Hij kan wel uitgelezen worden met LP 5.2.1 maar ik kan het geluid van het ESUX bestand niet wegschrijven naar de decoder omdat dit alleen geldt voor V3.5 of hoger.
Het was incorrect van mij om tussen haakjes V3.5 te vermelden.
Het geluid in deze decoder kan alleen geprogrammeerd worden met LP 2.7.9 (staat ook op de ESU website).
Jammer.

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

D_Loc

Een Loksound V3.0 kon via een firmware update naar een V3.5 geüpgraded worden als ik mij goed herinner.

Even gaan zoeken en het volgende gevonden op de site van ESU: LokSound V3.0 Decoder werden durch das Programm in automatisch in LokSound V3.5 Decoder aktualisiert.
Bovenstaande is hier te vinden inclusief die firmware update: https://www.esu.eu/download/software/decoderfirmware-ecoscontrol-radio/
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Nog een extra aanvulling
De V3.5 sound zijn overigens ook nog te vinden op de ESU site:

https://www.esu.eu/download/geraeuschdateien/generation-3/loksound-v35/diesel/

De NOHAB is Nr. 52438 maar die is beduidend minder dan mijn eigen versie, mijn versie heeft meer schakelstanden (gemaakt van deze geluidsopname https://www.youtube.com/watch?v=N7if9Un50z8 ).
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

nmbssncb

Ik had nog Firmware update 2.2 maar is nu gewijzigd naar 2.3.
Tijdens de update wordt wel V3.5 vermeld, maar de versie bleef onveranderd.

Wanneer ik met LP 5.2.1 de decoder uitlees dan staat er nog steeds bovenaan LokSound V3.0 (16-bit) en Project 8-bit. En wanneer ik met je ESUX-bestand een Sound Update uitvoer, dan is het resultaat:

The Connected decoder is not a LokSound V3.5

Ik kan wel alle geluiden in een tabel opvoeren, maar dan nog moet e.e.a. configureren in het Blokjesdiagram, tenminste, dat denk ik...




Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

D_Loc

Ik ben nog even gaan zoeken naar de .esu versie van mijn file en die heb ik gevonden:

LSV35_SNCB52_13_6_stufe.esu

Mogelijk kan je deze file programmeren met de Lokprogrammer software versie 2.7.9
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

nmbssncb

Met het ESU-bestand kan ik wel verder.
Ik heb nu alle dieselgeluiden in het blokjesdiagram voor "Sound schedule" geconfigureerd zoals in het ESU-bestand.
Het complete ESU-bestand via "Sound update" naar de decoder wegschrijven lukte niet omdat er steeds de melding kwam dat het geen V3.5 decoder was.

Of het mij lukt om de logica in het "blokjesdiagram" te begrijpen, is de vraag.  Die configuratie had ik nooit zelf kunnen bedenken, maar ik zal de handleiding nog eens goed doornemen.


Willy

nmbs < Willy > sncb
===============

nmbssncb

Wanneer de locomotief remt is het remgeluid niet te horen... Ik ga de complete configuratie nog eens nalopen.

Ik kan niet alle geluidsbestanden uit het LSV35_SNCB52_13_6_stufe.esu bestand overhevelen van de folderlijst (links) naar Project sounds lijst (rechts).  Te weinig geheugencapaciteit.  Misschien is dat een verschil tussen een LS V3.0 en een LS V3.5.

Tijdens het configureren van het geluid kleuren alle blokjes blauw die een geluid krijgen toegewezen.  Maar wanneer daarna de decoder opnieuw wordt uitgelezen, en op "Sound" wordt geklikt zijn alle blokjes weer maagdelijk wit, alsof er geen geluid in staat.
Wanneer de decoder wordt gereset, staan de geluidsbestanden nog steeds in de decoder.  Die kunnen alleen in één keer verwijderd worden door de decoder eerst in te lezen en dan door opnieuw een "sound update", want alle blokjes zijn wit.


Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

D_Loc

#12
Het is niet mogelijk het geluid uit te lezen uit de decoder dus het klopt dan de blokjes wit/leeg blijven.
Je hoeft overigens niet eerst de decoder 'leeg' te maken alvorens je een nieuw geluid gaat schrijven.

Ik zat nog even naar de schermafbeeldingen te kijken en zie daar staan "Loksound V3.0 M4", is dat wat is uitgelezen?
Dat zou in ieder geval verklaren waarom deze niet geüpgraded wordt naar V3.5, die upgrade is namelijk alleen voor de V3.0 (en niet V3.0 M4).

Dat verklaart ook waarom de file niet geschreven kan worden want het zijn verschillende decoders.

Met versie 5.2.1 moet zover ik het nu inschat de Loksound V3.0 M4 gewoon ontwikkeld en naar de decoder geschreven kunnen worden maar het betekent inderdaad ook dat het project opnieuw moet worden samengesteld.

Ik weet niet in welke versie van Lokprogrammer je nu bezig bent maar in 5.2.1 moet het vinkje Brake sound (Sound slot 16) aangevinkt zijn:


En uiteraard moet in Slot 16 de remmen.wav zijn gezet maar ik ga er maar even vanuit dat dit het geval is.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

nmbssncb

Ik kan de decoder uitlezen met 5.2.1 maar tot op heden heb ik uitsluitend via 2.7.9 geluid geconfigureerd.  Dus ik zal de geluidsconfiguratie nu met 5.2.1 uitvoeren.  Gebruik ik dan de ESUX- of ESU-geluidsbestanden ?
Uitlezen met 5.2.1 geeft inderdaad LokSound V3.0 M4 (16 Mbit) Project: 8 Mbit (dat laatste kan gewijzigd worden in 16 Mbit, maar waarschijnlijk heeft dat geen zin).

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

D_Loc

Citaat van: nmbssncb op 13 juni 2022, 14:27:29 PM
Ik kan de decoder uitlezen met 5.2.1 maar tot op heden heb ik uitsluitend via 2.7.9 geluid geconfigureerd.  Dus ik zal de geluidsconfiguratie nu met 5.2.1 uitvoeren.  Gebruik ik dan de ESUX- of ESU-geluidsbestanden ?
Uitlezen met 5.2.1 geeft inderdaad LokSound V3.0 M4 (16 Mbit) Project: 8 Mbit (dat laatste kan gewijzigd worden in 16 Mbit, maar waarschijnlijk heeft dat geen zin).

Willy
Ik denk dat het om het even is welke software versie van Lokprogrammer je gebruikt, versie 5.2.1 werkt met de .esux bestanden.

De enige reden dat ik 5.2.1 aanhaalde is omdat het remmen niet werkte waardoor ik mogelijk dacht dat je in deze versie bezig was en het vinkje niet was gezet.
In versie 5.2.1 kan je een .esu bestand wel openen maar bij het opslaan zal gevraagd worden deze als .esux op te slaan.

Het omzetten van het project naar 16 Mbit heeft eventueel meerwaarde als je nog extra geluiden wilt toevoegen zoals bijv. stations omroepen, daar is voldoende ruimte voor.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk