bedieningspaneel

Gestart door n/a, 18 november 2006, 19:56:17 PM

tonycabus

Aan een meubelmaker die wat van elektronika wil begrijpen: best toch maar de MSM-nummers met een KIS (= Keep It Simple) aflevering gaan kopen, man. E?n voor ??n, en goed doorlezen.
Dan zal je merken dat je het ding in TAMS stijl zelf kan bouwen, op de analuse van de re?le stand na. Met condensator-ontlading en zo. It's up to you..
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

INFO

Hi Tony,

Ik begrijp je advies, maar in het openingsvraag geeft Duracell2 het volgende aan.
citaat:
Gewoon die led die weet niet wat aan solderen en klaar is kees!Keep it simpel zou ik zeggen want daar heb ik ook afgehaakt!Sorry kiss.


Dus zelfs dat lukt niet. [;)]

Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

Zie de samenwerking van ysbeer,belair en gerolf bij item trafo en ledjes dat is toch prachtig!De theorie van Wim met de fotos van de rokende ledjes en de printplaat van belair kan iedereen dit verwezenlijken en volgens het aantal lezers is er veel interesse om een paneel te maken!Als je die beruchte boekjes niet volgt heb je een probleem mag je daarom geen paneel bouwen?Zoals die mannen het uitleggen met de nodige info over het soort, type of kleur kan iedereen beginnen solderen!En als leek heb je gewoon die specifieke info nodig en niet die summiere warboel!Groetjes van de meubelmaker

INFO

Summiere warboel?????

Hmmmm, ik geloof dat ik maar beter even mijn vingers stil hou. [}:)][}:)][}:)][}:)]
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

Duracell2,

Wij kunnen het natuurlijk niet helpen dat jij geen schema's kan lezen, of dat jij de informatie die je verstrekt wordt niet begrijpt, maar goed dan nog een laatste ultieme poging om het je uit te leggen.
Dit is het schema wat Laurens je liet zien.



Dit is zoals het er uit ziet in Marklin onderdelen.




Alleen de waarheid ligt in het midden.

laurens66

Nog een ander schema, gekregen van Freak (Peter) (Marklinforum)

Hetzelfde als de mijne maar vereenvoudigd:



Als je dit niet begrijpt dan weet ik het ook niet meer.

n/a

Schoenmaker blijf bij je leest! Ieder vak heeft zo z'n specialiteit wel spijtig dat kleingeestigheid in elk vak voor komt. Maar tot daar blijven we in de christmas spirit en zeggen wij toch maar heel vriendelijk danku wel voor welgemeende hulp!
Niet dat ik het schema niet kan lezen, theoretisch, maar praktisch wou ik nog weten welke diode ik voor welk led moet gebruiken aangezien ik wel op de hoogte ben dat niet elke diode of relais past bij elke spanning.
Dus had ik graag iets meer gedetailleerde info.
een lijstje ware handig met de vermelding over welke diode past met welk led en welke relais.
oid staat dit voor onder invloed van drank: zou kunnen h?, uw aandeel in de christmas spirit?
groeten

laurens66

Ik hou even het schema van peter aan want dat is wat makkelijker.

Relais: 503398 ? 4.06

Diode:162213 ? 0.04

Leds, beetje eigen keuze:

Rood: 184543 ? 0.07
Groen: 184705 ? 0.07

2 Weerstanden is een beetje afhankelijkvan de gebruiktespanning, 1 Kohm zal wel voorstaan:

100 stuks 404047 ? 1.41

Bestelnummers en prijzen van www.conrad.nl.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door duracell2

En als leek heb je gewoon die specifieke info nodig en niet die summiere warboel!Groetjes van de meubelmaker



Natuurlijk kan ik wel begrijpen wat je bedoeld,maar van jou, en de andere die toevallig niet zo electronica gek zijn,mag ook wat verwacht worden.
Ik ga er van uit dat je een goed meubel maker bent.
Ik dus niet,maar als ik jou nu raad vraag bij de constructie van een tafeltje of zo iets.
Dan moet ik natuurlijk ,goed luisteren en lezen,maar vooral niet alles door elkaar vragen,om 8 uur over de lijm,om 9 uur over de spijkers,om 10 uur over de schroeven,om 11 uur over het soort hout,om 12 uur over een zaag en ga maar zo door.
Daar snap jij ook niks meer van,en er is nauwelijks op te antwoorden.
Heb je ergens niet zo veel verstand van begin dan echt uitgebreid met je eigen woorden uit te leggen wat je wilt.
wacht daarna tot iedereen begrepen heeft wat je wilt, en hebt aanspul.
dan komer een schema.
vraag dan in een keer alles wat je niet snapt of weet,zonder bijkomend gezeur(sorry).
hier krijg je gegarandeerd goed antwoord op.
wat je dan nog niet snapt(en dat is niet erg)vraag je nog een keer.
heus geloof me dat werkt,de meeste ergenis ontstaat door langst elkaar heen praten,of door sorry dat ik het zeg onnodig zielig doen over het gebrek aan kennis.
niemand van ons weet alles,maar je kunt door gericht vragen wel veel te weten komen.
ik lijk potd..... wel een schoolmeester,sorry hoor.

wim ysbeer

INFO

Hi Ysbeer,

Kijk eens hier http://forum.marklinforum.nl/index.php?topic=1896.0
en verbaas je net als ik over de vraag van deze meubelmaker, en waar hij zijn materiaal betrekt?!

Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

Niet zo symphatiek t.o.v alle mensen die hun best doen om jou te helpen.
En ook niet zo handig,lijkt wel een copie van dit forum op het marklin forum.
duracel niet doen zo,zo maak je geen vrienden.

wim

n/a

Nog nooit gehoord van een verenigd Europa en vrij verkeer van diensten en goederen???[:0]

laurens66

Maar wat denk jij nu dan?

Lijkt het je nog wat om de schakeling eens op te bouwen, componenten te kopen.

Je kunt de artikelen bij conrad opzoeken, opschrijven er daarme naar de plaatselijke elektronicazaak voor 1 module als test.

INFO

citaat:
Geplaatst door duracell2

Nog nooit gehoord van een verenigd Europa en vrij verkeer van diensten en goederen???[:0]



Duracell2, sta mij dan toe je te zeggen dat je van mij geen directe antwoorden of advies meer zal ontvangen, want zo laat ik mij niet behandelen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

Alle? moa vent toch!!Velen zitten op 2 en meerdere forums zelfs onder andere schuilnaam en ik ben boeman? Hypochrieten!! Ik ga deze week met mijn lijstje de stukken bestellen zodat in de vakantie eens gewerkt kan worden aan een mooi zelf gemaakt bord!Zeker de hulp van vrienden niet vergeten waarvoor mijn dank!Zo kan er volgend jaar proffessioneel gereden worden en daar draait het toch om!Aan het aantal lezers te zien is er veel interesse dus zal ik zeker foto's plaatsen zodat iedereen er wat aan heeft,een foto zegt meer dan de beste uitleg!Niet iedereen kan op de zelfde trein!! Groetjes

PS :'tis bijna kerstmis dus lief zijn voor uw medemens