bedieningspaneel

Gestart door n/a, 18 november 2006, 19:56:17 PM

laurens66

Nee, die werkt niet met M wissels volgens mij.

Het zou moeten lukken met een bi stabiel relais, zal morgen even proberen een schema te maken, al eerder genoemd ging niet werken.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door laurens66

Nee, die werkt niet met M wissels volgens mij.

Laurens, volgens mij heb je iets gemist. Dat Tams ding werkt met alle wissels met een dubbelspoelaandrijving.
Een directe terugmelding met ledjes, dat werkt niet met M-wissels omdat die geen eindafschakeling hebben.

laurens66

Het is al een helepoos geleden dat ik wat heb getest maar volgens mij werkte dit toen niet, ik weet het niet meer, is al zolang geleden, kort daarna zijn we overgestapt naar K wissels met Conrad motoren.

Gewoon een kwestie van proberen, ik heb geen M wissels meer.

INFO

Laurens,

Maak het nu aub niet nodeloos ingewikkeld, die TAMS schakeling is speciaal ontworpen voor het doel waarvoor hier de vraag over gaat.
Dus die werkt ook als de modelspoorder met de hand het wissellantaarntje omdraait op het wissel. Dus heb je ALTIJD de juiste wisselstand op je bedieningspaneel.

Met een bi-stabiel relais parallel over de wisselaandrijving gaat dit nooit lukken. Dit geeft hetzelfde effect als de KIS flip-flop. Deze kan ook nooit de juiste stand aangeven als het wissel met de hand wordt omgezet.

Dus ergo de enig juiste oplossing is de schakeling van Tams, die te koop is bij o.a. Conrad.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

laurens66

Jahoor, je hebt helemaal gelijk, als je met een relais gebruik gaat maken, en je zet wat met de hand om gaan de leds niet mee inderdaad.

Maar nogmaals is er iemand die die Tams module gebruikt met M wissels?

Ik herinner me weer wat, die Tams module werkt wel met M wissels, het waren die witte kastjes met die leds van Marklin die niet werkten op de M wissels. Dat had ik dus omgedraaid.

PS. een bistabiel relais is al gauw ? 5.

n/a

Je maakt toch geen bord om daarna met de hand te draaien???Als de ledjes branden ben ik tevreden,ik ga daar niet aan draaien.Zal wel op schematje wachten dat tams ding vind ik duur!!28 wissels heb ik!

laurens66

Tja, dat kunnen wij ook niet helpen dat het duur is.

? 33 per stuk voor 4 wissels, dat is ? 8.25 per wissel


Het kan goedkoper:
Zelfbouw:

? 22 per stuk voor 4 wissels, dat is ? 5.5 per wissel

Dan heb je een super product.

? 5.5 valt wel mee, aangezien een relais ? 5 kost.

Je bent nog wel een weerstand en een ledje nodig.

n/a

Heeft er al iemand een schematje voor mij, wil jullie niet opjagen maar is hier precies stilgevallen?

INFO

Maar natuurlijk hebben wij een schematje voor je. Dit is wat je nodig hebt.



Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

Dank u voor het schematje,kan u beetje uitleg geven zodat ik op het juiste spoor zit en ik de verkeerde trein niet neem!Sorry omdat ik lastig!

INFO

Duracell2,

Natuurlijk kunnen we daar een beetje uitleg overgeven, dat is een kleine moeite.
Het getoonde schema is geschikt om 4 elektromagnetische wissels te melden, op een bedieningspaneel.

De schakeling kost je 20,-- als bouwpakket, dat is dus 5,-- per wissel. Dit is vele malen goedkoper dan een oplossing met een dubbelspoelig bistabiel relais. En het geeft onder alle omstandigheden de juiste stand van het wissel, of de seinpaal.



Alleen de waarheid ligt in het midden.

laurens66

Wil iemand kijken of dit kan / goed is? Ik weet niet of bij die relais een diode kan of dat daar een gelijkrichter moet.

Kosten per wissel vanaf 25 Wissels zonder extra voedingsbron.

Relais - 5503398 4.06
2 Ledjes: 0.14
2 diodes's: 0.36
2 weerstanden: 0.20

Totaal: ? 4.67

Nogmaals die Tams module is beter en maar een klein beetje duurder.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door laurens66

Ik weet niet of bij die relais een diode kan of dat daar een gelijkrichter moet.

Laurens, wat is het verschil tussen een diode en een gelijkrichter? [:)]

Jouw oplossing werkt inderdaad, die is ook al vaker ter sprake geweest. Maar je merkt terecht op dat de Tams module betrouwbaarder is. Die geeft nl. onder alle omstandigheden de echte stand van het wissel.

laurens66

Nou, jij weet het vast wel, als ik het goed heb:

Als je er een diode tussen zet dan gaat de relais aan -uit - aan - uit en dat 50 keer per seconden. Of het kwaad kan wist ik niet, ik denk het niet, ik dacht dat het relais er niets van merkte doordat dat zo snel gaat maar dat wist ik dus niet.

Als je er een gelijkrichter tussen zet krijg je een ''betere'' gelijkspanning doordat op de plusdraad ook altijd spanning op blijft.

Heb ik dit goed?

Klaas Zondervan

Met een diode (dat is dus een gelijkrichter) krijg je een halvegolfgelijkrichting. Zoals jij het beschrijft aan-uit-aan-uit en dat 50 keer per seconde. In deze toepassing is dat niet erg, dat relais gaat toch wel om.

Jij hebt het over een gelijkrichter, maar daarmee bedoel je waarschijnlijk een bruggelijkrichter, ook wel Graetz gelijkrichter genoemd. Dat is een samenstel van 4 diodes.