bedieningspaneel

Gestart door n/a, 18 november 2006, 19:56:17 PM

n/a

Okee nog eens proberen!Ik heb Marklin M rails een transfo 6611 van 40va en met van die blauwe schakeldoosjes maar ik wil bedieningspaneelwant ik heb teveel wissels (28)Het paneel werkt al met flip flopkes maar ik zie de stand van de wissel niet! !Dus hoe kan ik dit zien?niks meer niks min Dus ik dacht een ledje erop maar welk?Niet te sterk voor de ogen of te zwak ik heb geen benul hoe zwaar het moet zijn en voor ik 28x2 ledjes koop wil ik weten de welke?Die tams vind ik kostelijk maar ja dan moet ik geen 50 boekjes kopen om kiss in te lopen Snap iedereen het probleem?Vriendelijke groetjes van een groentje[^]

ysbeer

Oke,nu de vragen.
rechtlijnig zonder omwegen beantwoorden
je hebt dus flip/flops heb je daar een schema van.
Zo ja zet neer hier.
die fl/fl werken op gelijkspanning,heb je dat en welke spanning.
hoe bedien je fl/fl en hoe zijn de wissels er op aangesloten.
op welke spanning werken die wissels.
alleen wanneer je de vragen goed beantwoord ben je te helpen ,en wil ik dit ook doen.
Bedenk echter wel zonder inzet en een beetje nadenken van jou zijde werkt dit niet,je moet er tochwel iets van snappen.

Dat alles door elkaar loopt bij jou(zoals je zelf zegt)komt niet omdat het zo moeilijk is(of jij zo dom) maar meer omdat je alles tegelijk en door elkaar aan geeft.

eerst dus schema en details.
ik wacht af

wim ysbeer

n/a

oei oei lichttrafo marklin 16v wisselstroom  plipkes 1 0 1hoe moet dat uitleggen???stroom op de nul  de eentjes komen van  wissel  plipkes doen hetzelfde als die blauwe bakjes   niet teveel lachen h

laurens66

Vooruit, heb eens wat uitgetekend, ben minder nodig dan verwacht.
Zo zou het ook kunnen.
Ik zie nu pas dat je ook al met flip flop werkt

Plaatje:

]http://websitemaker.kennisnet.nl/natuur-foto/2988163/1.JPG
Werkt NIET! Ik heb fouten gemaakt. dom.


Nodig: 6 Volt voeding o.i.d
      S1 dubbelpolige drukschakelaar met terugveercontact
      S2 Wisseldrukschakelaar met terugveercontact
      L1 2 wisselcontacten relais 6V o.i.d.
verder nog 2 ledjes met weerstanden geschikt voor 6 V.


n/a

Dank U vraagje-
- S1 zijn dit mijn flipkes?
-hoe zwaar die ledjes?je heb toch verschillende sterkte of niet?
-o.i.d.?

laurens66

Nee, zoals al verteld zijn dit schakelaars, als wij een schema van jouwn aansturing op dit moment krijgen kunnen we je verder helpen.

Je hebt inderdaad verschillende type leds, neem de goedkoopste (eventueel lage stroom(low current)), met een weerstandje kun je de lichtsterkte een beetje regelen.

Wij ontvangen graag van jou een schema van jou zoals al eerder gezegt, als je die niet hebt, iedereen met windows kan het maken, lang leve paint![:)]

Als je door jouw genoemde ''flipkes'' de blauwe kastjes zijn van marklin kun je deze niet gebruiken en zal je gebruik moeten maken van losse schakelaars.
En dat zijn waarschijnelijk dure schakelaars.
Omdat dit niet echt gebruikelijk is, anders moeten er nog relais of transistoren, tussen en gebruiken we de marklin kastjes weer, het wordt wel ingewikkelder dan.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door duracell2

oei oei lichttrafo marklin 16v wisselstroom  plipkes 1 0 1hoe moet dat uitleggen???stroom op de nul  de eentjes komen van  wissel  plipkes doen hetzelfde als die blauwe bakjes   niet teveel lachen h?



sorry hoor maar hier kan ik geen  chocola van maken.
Wat jij flip/flop noemt blijken schakelaars te zijn.
Nee ik wil je best helpen,maar een klein beetje je best doen om dan ook mee te werken is echt nodig.

Laurens66 aan jou voorlopig de eer (sterkte)

wim ysbeer

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door duracell2

oei oei lichttrafo marklin 16v wisselstroom  plipkes 1 0 1hoe moet dat uitleggen???stroom op de nul  de eentjes komen van  wissel  plipkes doen hetzelfde als die blauwe bakjes   niet teveel lachen h?


Als je dit soort teksten schrijft kan ik er ook niks van maken.
Kun je nou echt niet de moeite nemen om een begrijpelijk verhaal te schrijven? Als je een goed antwoord wilt moet je echt beter je best doen.
En nee, ik moet er niet van lachen, eerder huilen.

laurens66

Ja inderdaad duidelijker zijn.

Ik zie net pas dat mijn schakeling helemaal niet werkt, haal de spanning er maar eens af er weer op, dan zou de stand niet kunnen kloppen als je S1 al een keer in hebt gedrukt.

Ik zie ook dat het overneemcontact ook niet gaat werken, tjonge jonge gaat echt niet goed zo.

Dus dat werkt niet!

Een andere oplossing is een bistabiel relais. Als jij ook even wat verteld over hoe je nu schakeld wil ik nog wel een nieuw schema maken.

n/a

Sorry hoor mannen jullie zijn experts ik ben meubelmaker die electronica moet leren!Als ik jullie een tekening geef van een kastkonstructie zullen jullie ook raar opkijken een namen geven die op niks lijken.Dus zou een marklin rijder moeten ondersteunen denk ik die de betreffende onderdelen kent en mij verbetert!Zal eens fototje sturen wat ik aan doen ben.Misschien is dat beter?Alvast bedankt voor het nodige geduld!

http://users.telenet.be/0peterslock0/index/trein_bestanden/bedieningspanneel.pdf

ysbeer

Duracell.

Het gaat er niet om dat je het niet weet,dat is geen schande ,ik weet ook zoveel niet.
Nee het gaat er om dat wij niet weten wat jij niet weet.
Dat moet je ons uitleggen,en of je daar nu de valse namen bij ge bruikt is niet zo erg.

Als je nu had geschreven.
Ik wil mijn wissels van Marklin sturen en ook graag zien op een lampje of led in welke stand ze staan.
ik heb wissels en een marklin trafo nr 6611.
hoe moet ik dat sturen ?

als je er dan ook nog bij zet.
Ik ben nog een leek,dus graag een simpel schema met uitleg

dan had je allang een goed antwoord gehad.

Alle omhaal die je er verder bij schrijft maakt het alleen maar moeilijk.

Klink mischien wat hard maar het is goed bedoeld.

wim ysbeer


ysbeer

duracel

Zo te zien zijn dat wipschakelaar.
D.w.z schakelaars met een hefboompje die in twee standen kunt zetten.
en in die stand blijft het hefboompje ook staan.

of heeft de schakelaar drie standen,zodat het hefboompje ook recht omhoog kan staan

of veert het hefboompje altijd uitzichzelf weer in de loodrecht omhoog stand terug

wat is het.??

wim ysbeer

n/a

nee voor de wissels komen ze terug op nul (midden)naar boven trekt de wissel aan naar beneden trekt hij terug

laurens66

Hehe, zo komen we al wat verder, ik wil binnenkort wel de moeite nemen een nieuw schema te maken. Ik kan je wel vetellen dat het niet goedkoop wordt.

INFO

De enige oplossing voor dit probleem is de eerder genoemde, en is te koop bij Conrad (Tams).
Alleen de waarheid ligt in het midden.