Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Zorg voor propere wielen.

Gestart door eve, 03 juni 2022, 20:05:51 PM

eve


by Erik Verleysen on Flickr

Het zal , denk ik, duidelijk zijn dat een loc met dit stel wielen, niet zo goed zal rijden.

Wielen wassen met wasbenzine. Per as, een wiel verwijderen. Inspannen in een boormachine in een boorstaander. Laten draaien op vrij laag toerental. Met een stel sleutelvijltjes het loopvlak tot het metaal zuiver maken (geen metaal weghalen !). Vergeet ook de contactbaan niet aan de achterzijde van de wielen.
Ander wiel terug monteren. Proper gemaakt wiel van de as en de bewerking hernemen op het andere nog vuile wiel. Een 30 minuutjes werk voor dit resultaat :


by Erik Verleysen on Flickr

Nog ontstoffen en onder de loc monteren : het maakt een zeer duidelijk verschil in rijkwaliteit.

Mvg, Erik.

Rangeerduivel

#1
Ik doe dit na- of zelfs zonder wassen met een glasvezelstift, blinken ook als nieuw en geen risico voor beschadiging...
zelfs de anti-slipbandjes blijven intact!

;)

Havoc

Citaat van: eve op 03 juni 2022, 20:05:51 PMMet een stel sleutelvijltjes het loopvlak tot het metaal zuiver maken (geen metaal weghalen !).
Ik ben niet zeker dat je dat kan doen met sleutelvijltjes. Als ik de loopvlakken bekijk op de foto dat zie ik toch wel groeven in het loopvlak. Of waren die er al in voor je begon?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

Trix heeft zo'n heel handig borstelsysteem, kuist uw wielen al rijdend
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Klaas Zondervan

Ik ben er niet zo voor om de wielen van de as te halen. Als je dat vaker doet gaan ze op den duur steeds losser zitten.
Een sleutelvijltje op het loopvlak is helemaal een slecht idee.
Ik leg de loc ondersteboven neer, contactdraadjes tegen een wiel zodat ze gaan draaien, en dan zo'n poetsgum tegen de wielen houden. Hoef je niks uit elkaar te halen en is in een paar minuten gepiept.

eve

Ik heb het allemaal geprobeerd : glasvezel, TRIX-borstel, poetsgum...
Dit systeem geeft me de beste resultaten.

De groeven in de loopvlakken : foto's zijn zeer streng.

En ik gebruik de sleutelvijltjes met zeer, zeer, zeer veel gevoel en lichtheid.

Mvg, Erik

Floris

mja. Ben t met alles oneens, de vijltjes (ok, als je ze heel licht gebruikt valt t misschien mee, maar stukkie hout doet hetzelfde maar veiliger) , wielen van de assen (zie klaas, en loc kan zelf de wielen ook ronddraaien), wasbenzine (wielen en rails ontvetten werkt oxidatie in de hand, boel een beetje vettig houden beschermt daar juist tegen en geeft beter contact, zie atf) maar spoor en wielen schoonmaken is zoiets als politiek, als de meningsverschillen erover een dag geen doden opleveren is dat al een prima resultaat.  ;D

Herwig

#7
   Veronderstel dat je dan de zoete variant gebruikt en zeker niet de basterd (van Nicholson bijvoorbeeld ....) en dan nog, 'k weet niet.
   Misschien als je zo'n reeds versleten vijltje losjes, zonder noemenswaardige druk, op het wielloopvlak legt  ?
    ( 'k heb enige ervaring met sleutelvijlen, meer specifiek waarvoor ze bedoeld zijn.  Het zijn wel degelijk vijlen waarmee je metaal weghaalt, zeker
       indien nieuw uit het doosje.  En dan onmiddellijk apart houden voor ijzer dan wel messing, maar dat is nog een andere kwestie ... )

eve

Het is natuurlijk mijn eigen domme schuld. Ik heb slechte ideeën toegepast en daar draag ik nu de gevolgen van.

Na het monteren van het verknoeide stel wielen (zie boven) en het aansluiten van een decoder ( zal wel helemaal fout zijn, zeker het instellen van de LEDs) heb ik eens gemeten welke minimumsnelheid de loc haalt zonder haperen of stotteren.

Ik kom op 179,8 s over een meter rijlengte gemeten. Omgerekend (zal ook wel verkeerd zijn) is dat 1,75 km/uur (grootbedrijf).

Dat is natuurlijk slecht en onaanvaardbaar. De loc gaat de vuilbak in. Foei !

Erik  ::)



Alberke

Citaat van: eve op 06 juni 2022, 16:53:59 PM
Het is natuurlijk mijn eigen domme schuld. Ik heb slechte ideeën toegepast en daar draag ik nu de gevolgen van.

Na het monteren van het verknoeide stel wielen (zie boven) en het aansluiten van een decoder ( zal wel helemaal fout zijn, zeker het instellen van de LEDs) heb ik eens gemeten welke minimumsnelheid de loc haalt zonder haperen of stotteren.

Ik kom op 179,8 s over een meter rijlengte gemeten. Omgerekend (zal ook wel verkeerd zijn) is dat 1,75 km/uur (grootbedrijf).

Dat is natuurlijk slecht en onaanvaardbaar. De loc gaat de vuilbak in. Foei !

Erik  ::)
Neeeeeee!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Floris

t zijn wel zware tijden he Erik... ;D

eve

Breek me de bek niet open...

8)

Rochevalien

Wat men hier nog vergeet te vermelden is dat ,na de behandeling met een schuurblokje ,schuurpapier of zelfs een vijltje , de wielen wel mooi blinken MAAR DAT IS MAAR TIJDELIJK .
Met deze werkwijze haal je ook alle tin van de wielen en zit je met blote messing die ZEER snel gaat oxideren en dat is nefast voor een goede stroomafname . En daar gaat het hier juist om .
Dus NIET DOEN  en gewoon blijven poetsen met een oorstaafje of een stukje vod ,bij voorkeur ZONDER de lok open te doen . Tenzij je ook wilt gaan smeren.

eve

Ik wist niet dat er wielen gebruikt werden met TIN !!!

De wielen zijn vernikkeld. Vandaar de "gelige" schijn verkeerdelijk aanzien voor blank messing.

Ik heb zelf geschreven in mijn eerste post : ..."geen metaal weghalen"

Erik.

ERVIN

179,8 s over een meter rijlengte , ik heb geen locs die zo kunnen kruipen , dus hou ik ze maar bij.  ;D

Maar de missie is dus weer meer dan geslaagd.  ;) En met een drupje ATF op de rails gaan die wielen zeker proper blijven.