Oude motor en een drupje olie.

Gestart door eve, 02 juni 2022, 22:11:40 PM

Alberke

Citaat van: Rangeerduivel op 03 juni 2022, 12:42:28 PM
Citaat van: Alberke op 03 juni 2022, 12:29:45 PM
Dat is dan weer slecht voor de kolen die de olie opslorpen en zacht worden en zo de collector vervuilen.

Dus er zitten toch koolborstels in een gesloten motor....weer iets bijgeleerd!
Vervangen als die versleten zijn is dan weer niet evident, al is wel geweten dat die lang, om niet te zeggen zéér lang meegaan...
Waarschijnlijk is zo'n motor ook minder gevoelig voor rondvuur, wat ook geen deugd doet aan koolborstels en anker :-\
't Is maar een veronderstelling hé  :-\

;)
In die CD motorkes zitten  koolborstels die je niet kunt vervangen ; tenzij je een vorm van zelfkastijding hebt.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

raf

Eerst ik wist niet dat het om een GESLOTEN motor ging
Tweede zoals wij het doen (en dit reeds tientallen jaren)heeft nog nooit een verroeste motor opgeleverd .
Je moet hem na zijn inloop badje wel laten droog draaien.
Een motor mag 75°c hebben dus eventjes op de verwarming leggen of je printer bed .
Een gesloten motor is een ander verhaal
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rangeerduivel



Citaat van: raf op 03 juni 2022, 14:18:11 PM
Eerst ik wist niet dat het om een GESLOTEN motor ging
gr raf

Citaat van: eve op 02 juni 2022, 22:11:40 PM



Beter bij de les blijven hé Rafke! ;D ;D

;)

dani

"gesloten" motor met duidelijk wat gaatjes in. 
LOL.. spraakverwarring
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

Sorry Rudy maar dat is voor mij geen gesloten motor hoor
Die is zo lek als een zeef.
4 pennetje weg halen en je kunt zo de twee deksels er vanaf halen .
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rangeerduivel

Citaat van: raf op 03 juni 2022, 17:44:23 PM
Sorry Rudy maar dat is voor mij geen gesloten motor hoor
Die is zo lek als een zeef.
4 pennetje weg halen en je kunt zo de twee deksels er vanaf halen .
gr raf

Zo heb je altijd gelijk, dan is uw auto ook een open model, de deuren, motorkap en kofferdeksel kunnen open...! ;D
Een "open auto" is voor mij een cabrio,
Ik zie als een "open" motor eerder bvb een oude Lima pannekoek... :-\
Maar ik begrijp wel wat je bedoelt hoor 8)

;)

Klaas Zondervan

Citaat van: dani op 03 juni 2022, 15:24:31 PM
"gesloten" motor met duidelijk wat gaatjes in. 
Die gaatjes leiden niet naar het binnenste. In de buitenste gaatjes zit een borgpen die het motorschild vasthoudt. De twee andere zijn schroefdraadgaten die van binnen afgedekt zijn doordat daar de magneten vastgelijmd zijn.
Ik heb zo'n motortje wel eens open gemaakt. Slecht idee, het is een ramp om het weer goed in elkaar te krijgen.

Floris

als je water niet vertrouwt kun je altijd nog wasbenzine nemen. Hielp in dit geval aardig tegen met vet volgemodderde koolborstels en collector.
motor wellness spa by Floris Dilz, on Flickr

wel daarna even de lagers een beetje nieuwe olie geven.

ERVIN

Het motortje dat Erik laat zien is dezelfde als die in de Reeks 77 van Mehano zit , ik heb hier een 77er bollen met meer dan 20.000 koploper kms op zijn tellertje , maar dus als die  motor het begeeft moet ik er een nieuwe insteken , hmm misschien dat locje maar iets minder inzetten dan. :-\

Floris

geen zorgen voorlopig, heb 5 jaar bij miniworld (toen nog railz) in rotterdam gewerkt en daar bleken die mehano-motortjes verdomd betrouwbaar, dat wil zeggen, die gingen als een van de weinige soorten motoren gewoon die 5 jaar mee zonder problemen. sowieso lieten in de meeste locs de tandwielen het eigenlijk altijd eerder afweten dan de motoren.

Rochevalien

Citaat van: raf op 03 juni 2022, 07:21:27 AM
Eric wat we in de rc modelbouw ook doen om een motor te laten in lopen is hem laten draaien onder water .
Ik heb dit eens met een oude motor gedaan en er kwam een hele boel troep uit .
Ook een motor verzamelt stof in de loop der jaren .
Gr raf

Elekriciteit en water ZIJN GEEN VRIENDEN dus DOE DIT ZEKER NIET . Wat wel wordt aangeraden in Rc tank middens , is de aandrijving te demonteren en deze/ZONDER MOTOR/ een 20 min in een batterijboormachine te laten draaien ,links en rechtsom . Daarna alles terug monteren en je aandrijvingen draaien veel beter .

raf

Gerrit zo te zien ben jij een specialist
Maar vertel me dan eens waarom de duikboot mensen reeds meer dan 40 jaar met de accu's in het nat varen ??? zonder ook maar een vonkje kortsluiting.
Dat er jaren duikboten rond varen met open motoren zomaar in het water
Dat er nu met borsteloze motoren het zelfde gedaan word .
Dit alles is mogelijk zolang het geen zout of brak water is wel te verstaan .
Ooit wilde zo een slimme noorder buur mij wijs maken dat een kooi van Faraday aan de positief moest hangen .
Naar welke school die geweest is ???? geen idee maar hij vond zich wel erg slim .

Nu om terug on topic te gaan .
Ik ga NOOIT iets melden als ik het zelf niet met succes gedaan heb .
Motoren van een paar 100 euro steek je niet zomaar in een bak water dat doe je met een reden .
De reden was dat in die motoren speciale seregated borstels zaten die een soort van slijt vlak hadden om de collector perfect te krijgen zodat de borstels minimaal stuiterden tijdens het draaien .
Boven de 60,000 rpm was geen aardigheid in een speed boot .
https://www.youtube.com/watch?v=EdAc9VGwoM0&ab_channel=F1BOOT
om je een idee te geven .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rangeerduivel

Citaat van: Rochevalien op 06 juni 2022, 18:44:36 PM
Elekriciteit en water ZIJN GEEN VRIENDEN dus DOE DIT ZEKER NIET .

Ik heb als jongetje van een plastieken speelgoedsloepje eens een "motorboot" gemaakt, een electromotorje met daarop een zelfgevijld, houten schroefje.
Aangedreven met een batterij,
het gewicht van de motor (en de batterij) maakten dat de motor, en dus ook de stoomdraden volledig onder water zaten, en ongelooflijk maar waar, het ding bleef maar varen!

dus uitzonderingen bevestigen blijkbaar de regel...

;)

Klaas Zondervan

Citaat van: Rochevalien op 06 juni 2022, 18:44:36 PM
Elekriciteit en water ZIJN GEEN VRIENDEN dus DOE DIT ZEKER NIET .
Dat is allemaal maar relatief. Als het water schoon is, dan is het geen probleem.
Er zijn elektriciteitscentrales waar circulatiepompen het ketelwater rondpompen. Dat water staat onder een druk van 200bar ongeveer en de temperatuur is zo'n 600 graden. Het probleem daarbij is dat de druk zo hoog is dat het onmogelijk is om de asdoorvoeringen goed af te dichten. De oplossing is om de pomp en de motor samen in een omhulling te steken, zodanig dat ook de motor helemaal in het water draait. En let wel, dit zijn grote motoren die op 10kV draaien. Dus het kan wel, mits met de juiste voorzorgen.

Havoc

Dat zijn geen uitzonderingen. Water met onzuiverheiden geleidt elektriciteit. Maar het is geen geleider zoals een metaal. Bij lage spanningen is de stroom door het water is de stroom zo klein in vergelijking met wat de echte verbruiker nodig heeft dat dit echt niet uitmaakt. Dus een kortsluiting geeft dat zeker niet. Als er zout in zit zoals zeewater (en ook brak water) dan maakt het niet uit, dat is gewoon slecht voor (bijna) alle metalen. En als er teveel modder in zit dan gaat het ook slijten als het in lagers terecht komt.

Maar die even in proper water laten draaien met de gebruikelijke modelbouw spanningen daar gaan die echt gen last van hebben.
Met vakantie voor onbepaalde duur.