Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Oude motor en een drupje olie.

Gestart door eve, 02 juni 2022, 22:11:40 PM

eve

Je weet nooit wat je mag verwachten bij het opwerken van een modelloc. De vorige eigenaar kan je vertellen  van een "vitrinemodel", "amper gereden", "nooit uit de doos geweest", "erfenis van mijn vader", "van mijn kinderen gekregen", "miskoop op een ruilbeurs", "volgens de verkoper doet ie het", ...
Open schroeven die handel en zelf kijken is de boodschap.

Na het ontleden in zijn factoren en het ontvetten met wasbenzine begin ik steevast met de motor. Bedoeling van een loc is toch rijden en trekken van een sleep wagons. En volgens mij is de motor daar een van de cruciale elementen.

In dit geval is de motor een Roco 0913N (latere productnummer 85009).
De as met de hand draaien gaat vlot, dus hang ik hem aan de voeding om te testen of hij nog goed is.
Hij loopt aan bij 2,6 V en vraagt daarbij 160 mA. Dat zijn geen waarden om te beginnen juichen, maar hij doet het tenminste.
Volgende stap is een drupje olie op de aandrijfas laten lopen, links en rechts van de kunststof schaalplaten.
Laat de motor nu een minuutje draaien bij een gemiddelde spanning, 8 V bijvoorbeeld.
En nu ga ik opnieuw op zoek naar de aanloopspanning : 1,1 V en 90 mA.
Wat een drupje olie vermag !


by Erik Verleysen on Flickr

Omdat de motorbehuizing uit metaal bestaat en de bedoeling is om er een nieuwe PCB boven te monteren, heb ik ervaren dat een isolatielaagje op het kortsluiting gevende metaal gunstige invloed heeft op de algehele goede werking.
Een beetje schuren dus ( het oog moet ook wat) en een stripje Kapton-tape* kleven en de motor is klaar voor zijn werk.


by Erik Verleysen on Flickr

* Kapton-tape kan van -269 tot 400° Celsius aan. Bij solderen in de buurt is hij niet onder de indruk. Voor 20 jaar heb ik daar eens 25 meter van gekocht. Daar heb ik nu nog 24,72 meter van. Maar niet te koop bij mij.

Mvg, Erik.


stoomlokje

goede tip , die lichte smering , en vooral die isolatietape. :D ;)

Rangeerduivel

Citaat van: eve op 02 juni 2022, 22:11:40 PM
Daar heb ik nu nog 24,72 meter van. Maar niet te koop bij mij.

Mvg, Erik.

Wat zijt ge toch nen harden mens geworden Erik!  ;D ;D ;D

;)

eve

Citaat van: Rangeerduivel op 03 juni 2022, 06:35:22 AM
Citaat van: eve op 02 juni 2022, 22:11:40 PM
Daar heb ik nu nog 24,72 meter van. Maar niet te koop bij mij.

Mvg, Erik.

Wat zijt ge toch nen harden mens geworden Erik!  ;D ;D ;D

;)

Ik pas mij aan aan de omgeving.

Mvg, Erik.

raf

Eric wat we in de rc modelbouw ook doen om een motor te laten in lopen is hem laten draaien onder water .
Ik heb dit eens met een oude motor gedaan en er kwam een hele boel troep uit .
Ook een motor verzamelt stof in de loop der jaren .
Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

Citaat van: raf op 03 juni 2022, 07:21:27 AM
Eric wat we in de rc modelbouw ook doen om een motor te laten in lopen is hem laten draaien onder water .

ZOu je dat niet even goed of beter kunnen doen in lichte olie ?   
Dan krijg hij meteen ook smering :)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

#6
Citaat van: dani op 03 juni 2022, 11:28:39 AM
Citaat van: raf op 03 juni 2022, 07:21:27 AM
Eric wat we in de rc modelbouw ook doen om een motor te laten in lopen is hem laten draaien onder water .
Zou je dat niet even goed of beter kunnen doen in lichte olie ?   
Dan krijg hij meteen ook smering :)

Sorry als ik mij vergis, ik ben niet technisch genoeg onderlegd om te weten of een dergelijk type motor ook koolborstels heeft,(ik dacht van wel)
Indien dat  werkelijk het geval is denk ik dat olie nefast is voor die koolborstels, dus smeer met mate...

Citaat van: eve op 02 juni 2022, 22:11:40 PM
een drupje olie op de aandrijfas laten lopen, links en rechts van de kunststof schaalplaten.

Daarom dat Erik ook van 'een drupje' sprak...

;)

raf

Daarom doen we dat is water Hé
Olie brand in de collector in en dat wil je vermeiden.

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Als je een motor onder water laat draaien, hoe krijg je dat water er weer uit? En gaat het blikpakket dan niet roesten?

Metpetergaathetbeter

Citaat van: eve op 03 juni 2022, 06:53:23 AM
Citaat van: Rangeerduivel op 03 juni 2022, 06:35:22 AM
Citaat van: eve op 02 juni 2022, 22:11:40 PM
Daar heb ik nu nog 24,72 meter van. Maar niet te koop bij mij.

Mvg, Erik.

Wat zijt ge toch nen harden mens geworden Erik!  ;D ;D ;D

of in het bezit zijn van het elexir van onsterfelijk te zijn en ze toch helemaal te kunnen opmaken die rol


Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Citaat van: Klaas Zondervan op 03 juni 2022, 12:24:03 PM
Als je een motor onder water laat draaien, hoe krijg je dat water er weer uit? En gaat het blikpakket dan niet roesten?
Die wordt dan zo warm dat het water verdampt!
Je moet hem daarna wel in de olie dompelen om het roesten tegen te gaan.
Dat is dan weer slecht voor de kolen die de olie opslorpen en zacht worden en zo de collector vervuilen.
Dan moet je de motor openmaken om de collector te kuisen.
;D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

dani

Citaat van: Alberke op 03 juni 2022, 12:29:45 PM
Dan moet je de motor openmaken om de collector te kuisen.

DE CIRKEL IS ROND :) :) :)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

Citaat van: Alberke op 03 juni 2022, 12:29:45 PM
Dat is dan weer slecht voor de kolen die de olie opslorpen en zacht worden en zo de collector vervuilen.

Dus er zitten toch koolborstels in een gesloten motor....weer iets bijgeleerd!
Vervangen als die versleten zijn is dan weer niet evident, al is wel geweten dat die lang, om niet te zeggen zéér lang meegaan...
Waarschijnlijk is zo'n motor ook minder gevoelig voor rondvuur, wat ook geen deugd doet aan koolborstels en anker :-\
't Is maar een veronderstelling hé  :-\

;)

Klaas Zondervan

Citaat van: Rangeerduivel op 03 juni 2022, 12:42:28 PM
Dus er zitten toch koolborstels in een gesloten motor....weer iets bijgeleerd!
Wat zou er anders in kunnen zitten?
Ik ken wel uitzonderingen, dat zijn de motoren met ijzerloos anker zoals Faulhaber en Maxon. Die hebben metalen borstels.