Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Fleischmann relais 6956

Gestart door Peter, 02 juni 2022, 11:14:55 AM

Peter

Heb van een kennis een aantal Fleischmann relais nr. 6956 gekregen.
Mijn vraagje volgende de uitleg zijn deze relais enkel geschikt voor gebruiksspanning van 12 tot 14 volt
Zou het een probleem zijn dat ik die om de spanning van 16 volt (de uitgang van mijn transfo's) gebruik?
Bedankt alvast voor jullie antwoord

Fleischmann 6956 relais by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Alberke

zijn dat impulsrelais, maw blijven ze niet aangetrokken?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

stoomlokje

Is eigenlijk een gewoon bipolair relais dat met 2 drukknoppen of schakelcontacten bedient wordt.
Schakelen met 16 v gaat geen probleem geven.
Saskia

Klaas Zondervan

Ik zou me er ook geen zorgen over maken. Die 12 - 14V staat er op omdat 14V de standaardspanning van Fleischmann transfo's is. Nu heb ik hier toevallig een Fleischmann transfo staan en die heb ik even gemeten. De werkelijke spanning is 17,3V. Dat is op zich niet zo vreemd, alle transfo's geven bij weinig belasting een hogere spanning dan is aangegeven.
Jouw transfo van 16V zal onbelast waarschijnlijk 18V of misschien wel 19V geven. Geen probleem, daar moet dat relais we;l tegen kunnen.

Peter

Bedankt voor de uitleg Klaas.
Nu kan ik ze tenminste gebruiken
Met vriendelijke groeten
Peter

tonycabus

Wat ik al dacht... Typisch die "ouderwetse" BISTABIELE relais. Ik treed Klaas ten volle bij, die spoelspanning is weinig kritisch, zelfs liever wat meer dan te wrinig, want dan gaat er niet veel bewegen (of maar half!!). De toepassingen zullen je wel bekend zijn zeker, Peter?
Zulke relais bestaan ook compacter, ik heb er zelf al gebruikt (indertijd, in Blankenberge).
https://www.conrad.be/nl/p/zettler-electronics-az850p2-12-printrelais-12-v-dc-1-a-2x-wisselcontact-1-stuk-s-507444.html#productTechData
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

dani

... en als je toch op zeker wil spelen, dan kan je een aantal diodes (bvb 1N4002)  in serie met de spoel(en) opnemen.
Daarmee verlaag je de spanning ongeveer 0.6 V per diode.

Zet  gewoon X aantal diodes  (bvb 3 of 4 ) in serie  vanaf de niet geschakelde draad van de voeding naar de relais.
(met het streepje op de diode naar de spoel gericht dus)   

Het lijkt misschien een beetje  een  "idiote" oplossing, maar het is simpel en goedkoop.

En die relais zouden even goed op DC als op AC moeten schakelen 
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.