Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Sighelsheim

Gestart door Dirky, 30 mei 2022, 22:48:14 PM

Dirky

Alhoewel ik het laatste jaar zo goed als niets meer gedaan heb dat met modelspoor te maken heeft, blijft de wens om iets te maken voor mezelf in 't koppeke hangen.
De gedachte om iets "Belgisch" te maken, daar ben ik geheel van afgestapt en op een paar locs en een handvol wagons na is alles verkocht.
De treintjes in mijn jeugd waren "Duits" en daar blijf ik bij.

Al geruime tijd ben ik via Facebook foto's aan 't vergaren van scenes die me interesseren. 'k Ben bij een tiental groepen aangesloten die verband houden met Duitse spoorwegen en dat zorgt voor een overvloed aan foto's. (Trouwens, als ge foto's wilt zien van Belgisch spoorwegen-gedoe; op datzelfde FB passeert een honderdvoud aan foto's de revue van wat je hier vind.)

Veel plaats heb ik niet vrij. Er staan hier nog een zestal modelvliegtuigen (giant scale) die moeten afgewerkt worden dus moet er begonnen worden met kleinere deel-scenes.

Een foto die me meteen aansprak is deze van het station Gräfenberg. Veel groen en relatief veel sporen. (Voor Havoc zal dit ook wel OK zijn want er liggen veel wissels). Dit station in een fictieve Epoche II/III wereld moet kunnen...

Schermafbeelding 2021-12-21 205737 by Dirk Vanden Berghe, on Flickr

Wat heb ik tot op vandaag al gedaan? De Ecos die hier al 3 jaar staat uit de doos gehaald...
En ja... al een pak locomotieven en wagons en sporen en scenery materiaal gekocht... en al een pak dingen gekregen van vriendelijke modelspoor collega's.

En nog een ja... Bij veel modelspoorders vandaag de dag ligt de lat hoog. Pro of niet... Dus leg ik die van mij ook hoog...

ACFI

Dirk(y),

een zicht met heel veel Eisenbahnromantik in zich.

Heel leuke vooruitzichten.

Nu nog de tijd vinden ?  8)

Happy modelling

ACFI

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

doomslu

Heel mooie sfeer op de foto.
Succes Dirk.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Dirky

Citaat van: ACFI op 31 mei 2022, 08:29:29 AM

Nu nog de tijd vinden ?  8)


Mijn "zaak" loopt op z'n einde en tegenwoordig bolt de motorhome weer regelmatig. Niets plezanter dan een stationneke (of eender welke scene) bouwen/afwerken met zicht op de Mosel of op 't een of 't ander gebergte... :-)

Herwig

  Veel moed en zo toegewenst.     Ga je die danig complexe wisselsituatie links ook nabootsen of eerder ... versimpelen ?     0-  of  H0  ?

Dirky

Citaat van: Herwig op 31 mei 2022, 09:21:53 AM
  Veel moed en zo toegewenst.     Ga je die danig complexe wisselsituatie links ook nabootsen of eerder ... versimpelen ?     0-  of  H0  ?

Hoe complexer, hoe liever hé Herwig! Zo "off the shelf" is niet meteen mijn ding...

Herwig


     En wat heeft die zeekoe ermee te maken ?     In welke schaal ( 0 of H0 ?) dan ook .

ACFI

Citaat van: Herwig op 31 mei 2022, 09:53:59 AM

     En wat heeft die zeekoe ermee te maken ?     In welke schaal ( 0 of H0 ?) dan ook .

Herwig,

Die zeekoe slaat op de spotnaam van de lijn Erlangen-Eschenau-(-Grafenbergen), een beierse Sekundärbahn. Seku(h) staat voor Sekundärbahn.

https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_Erlangen%E2%80%93Eschenau

ACFI

Metpetergaathetbeter

de schoonheid van eenvoud ;)

Herwig

#10
   

"Die zeekoe slaat op de spotnaam van de lijn Erlangen-Eschenau-(-Grafenbergen), een beierse Sekundärbahn. Seku(h) staat voor Sekundärbahn". 
( ACFI )

Weeral een, Duitse, afkorting bijgeleerd.
"Nebenbahnen sind Eisenbahnstrecken untergeordneter (,,sekundärer") Bedeutung" 

Maar, komen er Pukos op deze Seku ?       Plus blikken bruggen en locloodsen ?         ;)

Dirky

Citaat van: Herwig op 31 mei 2022, 12:47:24 PM
   

"Die zeekoe slaat op de spotnaam van de lijn Erlangen-Eschenau-(-Grafenbergen), een beierse Sekundärbahn. Seku(h) staat voor Sekundärbahn". 
( ACFI )


Weeral een, Duitse, afkorting bijgeleerd.
"Nebenbahnen sind Eisenbahnstrecken untergeordneter (,,sekundärer") Bedeutung" 

Maar, komen er Pukos op deze Seku ?       Plus blikken bruggen en locloodsen ?         ;)

Geen puko's en blikken spullen. Die zijn gereserveerd voor een retrobaan als ik ooit de nodige plaats kan vrijmaken. Voor die retrobaan zijn nu al loc's door Hugooke gedigitaliseerd en zijn een 10-tal huisjes opgelapt.

Voor deze baan heb ik voor Tillig Elite gekozen...

steamdriven

Heel mooi bucolisch tafereel. Ik ken het stationnetje niet maar moest ik de foto tegengekomen zijn zou ik hem zeker bij mijn inspiratiefoto's opslaan.
Nieuwsgierig ga ik volgen.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html


RobVille

#14
Mooi sporenplan. De Hosenträger met de driewegwissel bevalt me wel. Een uitdaging om deze te bouwen. Ook de vloeiende lijnen spreken mij erg aan. Op internet gezocht naar een sporenplan van dit station omdat het deel onder de bomen niet zichtbaar is evenals het railverloop ten noorden van het station.









Het plan biedt ook veel opstelsporen voor personentreinen voor een mooie dienstregeling. Kortom, een mooie uitdaging. Ga dit beslist volgen!

Groetjes,
Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!