Dagelijks brood

Gestart door rixke rail, 27 mei 2022, 16:50:33 PM

Rangeerduivel

https://www.broodbakforum.nl/

Oei Sven...'t zijn ook weer voor het merendeel Hollanders!  ;D ;D

;)

adrievans

Citaat van: Rangeerduivel op 29 mei 2022, 11:39:41 AM
https://www.broodbakforum.nl/

Oei Sven...'t zijn ook weer voor het merendeel Hollanders!  ;D ;D

;)

hollanders zijn meer koekebakkers ;)
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Rangeerduivel

 ;D ;D ;D

Zal wel een ironisch tintje hebben,
Heb ik niet maar Jijzelf gezegd Adrie..! ::)

;)

adrievans

Citaat van: Rangeerduivel op 29 mei 2022, 17:21:56 PM
;D ;D ;D

Zal wel een ironisch tintje hebben,
Heb ik niet maar Jijzelf gezegd Adrie..! ::)

;)

ja het was sarcastisch , ja durf het te zeggen, en ik schaam me er af en toe voor hollander te zijn :(
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Rangeerduivel

#34
Citaat van: adrievans op 29 mei 2022, 18:21:37 PM
;D ;D ;D
Zal wel een ironisch tintje hebben,
Heb ik niet maar Jijzelf gezegd Adrie..! ::)
Citeer
Zal wel een ironisch tintje hebben,
Heb ik niet maar Jijzelf gezegd Adrie..! ::)
;)
Citeer
ja het was sarcastisch , ja durf het te zeggen, en ik schaam me er af en toe voor Hollander te zijn :(
Niet nodig je te schamen brave man, er zitten ook goeie tussen, al zijn ze zeldzaam! ;D
Er zitten er onder de Belgen ook die niet deugen hoor...

;)

Tothebeach

Citaat van: Klaas Zondervan op 28 mei 2022, 10:19:07 AM
Citaat van: rgp op 28 mei 2022, 09:39:10 AM
Mijn brood bestaat uit 6g gist, 600g bloem (10 granen of donker) van bij de molenaar, 6g zout, 20g echte boter en 360ml water.
Voorbereidingstijd 10 min, baktijd 3 uur, kostprijs all-in 1 euro.
In de kostenberekening mis ik de energie voor de oven.
In een klassiek broodrecept zit meel in plaats van bloem, en geen boter. Dus: meel, water, gist, zout.

Om weer even aan het begin van de discussie te komen. Nederlands brood is er in verschillende maten:
wit brood: als basis tarwebloem
Bruin brood: 3/4 tarwebloem, 1/4 tarwemeel
Volkoren brood: als basis tarwemeel.
bij dat latste brood is het wel verstandig extra vet, water, ei of melk (of een combinatie) toe te voegen, anders is het heel droog en wordt het snel oud.

ik bak sinds een jaar ons eigen brood, zonder broodbakmachine, dus ik ben er ongeveer een ochtend mee bezig.

Groet,
michel


Floris

ik koop brood en gebruik de bespaarde tijd voor modelbouw.  8)

GvbuuH

Voor een alleenwonende kan zelf bakken niet uit volgens mij.
Daarom ook ga ik - off topic ja, sorry - steeds meer over op kant en klare maaltijden die ik in de magnetron opwarm.

rgp

Huub,

Je eerste zin eigenlijk onbegrijpelijk.

Je tweede zegt eigenlijk: ik heb geld teveel.

Roland

Floris

Huub bedoelt dat het voor iemand die alleen woont wel erg veel tijd/moeite kost om brood te gaan bakken en je t dus beter kunt kopen. Is dat een nederlandse zegswijze misschien?
Verder heeft iedereen die een trein koopt geld teveel...

Havoc

Citaat van: GvbuuH op 30 mei 2022, 11:07:22 AM
Voor een alleenwonende kan zelf bakken niet uit volgens mij.
Daarom ook ga ik - off topic ja, sorry - steeds meer over op kant en klare maaltijden die ik in de magnetron opwarm.
Denk dat het als alleenstaande juist wel interessant is. Mijn zus heeft al meer dan 25 jaar zo'n broodbakmachine. De eerste is na al die jaren pas dit jaar vervangen door een groter model. Moeite is er niet aan, die 10 minuten van Roland is inderdaad het werk dat je er aan hebt. Pot op de weegschaal zetten, bloem, gist, zout, lepel olie en water ingieten. In de machine zetten en op de juiste knop drukken. Als het klaar is uit de pot halen en die even afwassen. Machine kost natuurlijk ook wat.

En die kant-en-klare maaltijden, dat is wel eens handig maar als basisvoeding? Dan eet ik liever enkel boterhammen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

GvbuuH

#41
'Het kan niet uit' is een Nederlandse uitdrukking, maar vooral in de provincie Groningen wordt dat veel gezegd: 't ken nait uut - nog dialect ook. Laat ik daar nou lang geleden zijn komen wonen en neem de gezegden over?!

Ik bedoel dat ik veronderstelde (tot het bericht van Johan kwam) dat als je alles meetelt, dagelijks brood bakken voor één persoon duurder is dan kopen. Een bezwaar is dat zelfgebakken brood niet lang bewaard kan worden. Ook in de vriezer gaat de smaak achteruit.

Maar ik wil zo'n broodmachine weleens overwegen, ik heb er eigenlijk nooit aan gedacht.

Edit: ik had altijd wel een moestuin en at dagelijks wel iets daaruit. Vroor ook groenten in, teelde eigen aardappelen. Ben van 1952, heb sinds twee jaar geen moestuin meer, wel een achtertuin met kasje, waarin in groenten, kruiden en fruit teel, zodat er toch nog dagelijks wat verse dingetjes bijkomen.

Koop eens dagelijks een stukje vlees, piepers en groente, doe daar de gasrekening bij, de grote afwas en zo. Of koop een kant en klare maaltijd voor minder dan dat, zet die in de magnetron en in 5 minuten staat het prakje op tafel.

Nu heb ik zonnepanelen op mijn (huur-rijtjes) woning, dus mijn gasfornuis (dat ik nog had en nog goed is) heeft het de laatste tijd een stuk rustiger. Ik denk dus niet dat kant en klaar voedsel duurder is, wel goedkoper.

Herwig

#42
Broodmachine:
Heb er hier één staan, maar niet meer gebruikt sinds verhalen uit eerste hand van in brand gevlogen exemplaren ..( op timer 's ochtends ...)
En dan kan het plotseling kostelijk en onsmakelijk worden .

En bakkerijbrood wil 'k ook liefst zo gevarieerd mogelijk:  procorn, meergranen, donkerder/lichter, spelt, en andere speciale soorten.
Maar nooit of zelden  'basic'  wit, wegens ....te weinig smaak.    En brood haal 'k te voet op per fiets, geen brandstofkosten....


GvbuuH

Dan doe je je mobiele telefoon ook niet meer aan de oplader, in verband met verhalen dat ze dan weleens gaan ontploffen?  :)
De fabrikanten zouden er inmiddels naar gekeken kunnen hebben, dus ik zou het toch wel aandurven.

Metpetergaathetbeter

hetgeen je niet aan brood uitgeeft geef je dan aan andere zaken uit.......grote pinten zwaar bier, begin je dat dan ook zelf bier  te brouwen?

Want zo'n pint goed speciaal bier dat kost nagenoeg evenveel aankoopprijs als een klein/groot brood en dan heb je er nog maar één gedronken(1persoon) en niet eens gegeten !