'Het kan niet uit' is een Nederlandse uitdrukking, maar vooral in de provincie Groningen wordt dat veel gezegd: 't ken nait uut - nog dialect ook. Laat ik daar nou lang geleden zijn komen wonen en neem de gezegden over?!
Ik bedoel dat ik veronderstelde (tot het bericht van Johan kwam) dat als je alles meetelt, dagelijks brood bakken voor één persoon duurder is dan kopen. Een bezwaar is dat zelfgebakken brood niet lang bewaard kan worden. Ook in de vriezer gaat de smaak achteruit.
Maar ik wil zo'n broodmachine weleens overwegen, ik heb er eigenlijk nooit aan gedacht.
Edit: ik had altijd wel een moestuin en at dagelijks wel iets daaruit. Vroor ook groenten in, teelde eigen aardappelen. Ben van 1952, heb sinds twee jaar geen moestuin meer, wel een achtertuin met kasje, waarin in groenten, kruiden en fruit teel, zodat er toch nog dagelijks wat verse dingetjes bijkomen.
Koop eens dagelijks een stukje vlees, piepers en groente, doe daar de gasrekening bij, de grote afwas en zo. Of koop een kant en klare maaltijd voor minder dan dat, zet die in de magnetron en in 5 minuten staat het prakje op tafel.
Nu heb ik zonnepanelen op mijn (huur-rijtjes) woning, dus mijn gasfornuis (dat ik nog had en nog goed is) heeft het de laatste tijd een stuk rustiger. Ik denk dus niet dat kant en klaar voedsel duurder is, wel goedkoper.