Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Locs voor goederen of reizigers?

Gestart door Metpetergaathetbeter, 02 mei 2022, 13:59:08 PM

Metpetergaathetbeter

dan vertel je hem dat er combinaties rondrijden en met loc voor en achteraan 2 maal zoveel vermogen zo prikkel je zijn technische vaardigheden/denken en geef het je de nodige gewetensrust

Jurgen

Veel Belgische treinen zie ik niet meer op de modelbaan staan in dit draadje...

Het mag duidelijk zijn, er zitten hier kenners, liefhebbers, pessimisten en zeveraars. Aan jullie om even na te denken in welke groep jullie zelf thuishoren.

Ik weet wel 1 ding, de fun op dit forum is er met momenten toch echt vanaf hoor.

Toon nu gewoon een Belgische loc op je modelbaan of hou je klep!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Jurgen

Citaat van: raf op 03 mei 2022, 08:07:58 AM
Wat wel plezant zou zijn is dat ik wist wat achter elke lok kan hangen .

Achter de reeks 15 zou ik een reeks TEE-rijtuigen hangen, geen goederentrein. Die zou ik dan eerder achter de reeks 55 hangen. Als je modern wil gaan, dan kan je achter de reeks 15 ook I6- en I10-rijtuigen hangen in alle kleuren die je maar hebt, alles kan.
Achter je rangeerlocs kan je korte treintjes hangen met een mix van goederenwagens.
Bij je bolle neus zou ik dan een paar M2's hangen. Bij je dubbeltractie bolle neuzen een fameuze goederentrein met ertswagens bijvoorbeeld.

Dat zijn zo de dingen die ik me meteen voor de geest haal.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

raf

Hallo Jurgen bedankt alreeds
Maar het is dus niet zo dat er speciaal loks gebouwd waren om alleen goederen te vervoeren en dan weer andere om personen te vervoeren .
Bij schepen is dat gemakkelijker te zien hoor .
Hoe witter de verf hoe meer volk er op zit hahahahaha

Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

doomslu

Citaat van: raf op 03 mei 2022, 15:01:13 PM
...
Maar het is dus niet zo dat er speciaal loks gebouwd waren om alleen goederen te vervoeren en dan weer andere om personen te vervoeren .
...
Toch wel, Raf. De reeks 15 bvb heeft (waarschijnlijk) slecht één maal een goederentrein getrokken, en dat was al een specialleke.
Maar het is wel zo dat bepaalde reeksen ingezet werden in beide, goederen- en reizigersverkeer.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

77's raf(soortgelijke loc's buitenlandse vervoerders) 66's
en rangeerlocomotieven werden ook al eens/geregeld gebruikt om een korte/iets langere goederentrein te verrijden/ergens heen te rijden..... De rest waren ofwel voor personenvervoer of gemengd vervoer

Jurgen

@Raf: Ik denk niet dat er een echte logica zat bij de inzet van locs voor ofwel reizigers of goederen.

Zo is de reeks 13 bijvoorbeeld aangekocht om de, toen nieuwe, I11-rijtuigen te trekken. Vanaf het moment dat de reeks 18² zijn intrede deed, werd de reeks 13 geleidelijk aan uit de reizigersdienst gehaald om goederentreinen te trekken. Ondertussen zouden er terug enkele locs reeks 13 reizigers trekken.

Maar wat wel zeker is, rangeerlocs werden vooral gebruikt om bepaalde rijtuigstammen (voor reizigers dus) of goederenwagens te verplaatsen naar een rangeerterrein/afstelterrein of naar een (goederen-)station. Dat waren vaak kortere ritten, maar dat kon ook van het ene rangeerstation naar het andere zijn. Vaak waren dat wel korte goederentreintjes. De reeksen 80/81/82/... waren hier enkele voorbeelden van.

De reeks 21/27 heb ik zelf nooit goederentreinen weten trekken, enkel reizigerstreinen. Eén van beide zelfs bijna exclusief voor de M5-rijtuigen.

Reeks 20 heb ik in mijn omgeving enkel met goederentreinen weten rijden, maar zij hebben 100% zeker ook (internationale) reizigers gedaan. Reeks 18 heeft dan weer enkel reizigers gedaan, al is er ooit een test geweest voor goederen dacht ik, maar dan eerder op het einde van hun loopbaan.
En sommige reeksen hebben dan weer op het einde van hun loopbaan effectief totaal andere diensten gekregen dan datgene waarvoor ze bedoeld waren.

Ik wil niet de allesweter uithangen hierover, want bovenstaande is enkel wat ik weet of elders gelezen (en onthouden...  ::)) heb. Er zullen heus wel mensen zijn die nog meer info hierover kunnen bezorgen.
Want wanneer ik het over reizigers heb, dan heb je nog bepaalde combinaties die echt nooit gebeurd zijn in een standaard situatie. Reeks 20 met M2-rijtuigen bijvoorbeeld, maar als afscheidsrit heeft er een reeks 20 wel met de museumrijtuigen M2 van de NMBS rondgereden, allemaal in groene livrei. Dat was ergens een jaar of 10 geleden al denk ik.

Je ziet, er kan veel, met fantasie kan alles. Maar als je echt jezelf wil houden aan bepaalde, dagelijkse voorbeelden, dan zijn er beperkingen.

Maar zoals Peter al gezegd heeft, zoek op Google eens naar een bepaalde locreeks en je zal miljoenen voorbeelden vinden.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

janieburton

Citaat van: Jurgen op 06 mei 2022, 19:58:42 PM
@Raf: Ik denk niet dat er een echte logica zat bij de inzet van locs voor ofwel reizigers of goederen.

Zo is de reeks 13 bijvoorbeeld aangekocht om de, toen nieuwe, I11-rijtuigen te trekken. Vanaf het moment dat de reeks 18² zijn intrede deed, werd de reeks 13 geleidelijk aan uit de reizigersdienst gehaald om goederentreinen te trekken. Ondertussen zouden er terug enkele locs reeks 13 reizigers trekken.

Maar wat wel zeker is, rangeerlocs werden vooral gebruikt om bepaalde rijtuigstammen (voor reizigers dus) of goederenwagens te verplaatsen naar een rangeerterrein/afstelterrein of naar een (goederen-)station. Dat waren vaak kortere ritten, maar dat kon ook van het ene rangeerstation naar het andere zijn. Vaak waren dat wel korte goederentreintjes. De reeksen 80/81/82/... waren hier enkele voorbeelden van.

De reeks 21/27 heb ik zelf nooit goederentreinen weten trekken, enkel reizigerstreinen. Eén van beide zelfs bijna exclusief voor de M5-rijtuigen.

Reeks 20 heb ik in mijn omgeving enkel met goederentreinen weten rijden, maar zij hebben 100% zeker ook (internationale) reizigers gedaan. Reeks 18 heeft dan weer enkel reizigers gedaan, al is er ooit een test geweest voor goederen dacht ik, maar dan eerder op het einde van hun loopbaan.
En sommige reeksen hebben dan weer op het einde van hun loopbaan effectief totaal andere diensten gekregen dan datgene waarvoor ze bedoeld waren.

Ik wil niet de allesweter uithangen hierover, want bovenstaande is enkel wat ik weet of elders gelezen (en onthouden...  ::)) heb. Er zullen heus wel mensen zijn die nog meer info hierover kunnen bezorgen.
Want wanneer ik het over reizigers heb, dan heb je nog bepaalde combinaties die echt nooit gebeurd zijn in een standaard situatie. Reeks 20 met M2-rijtuigen bijvoorbeeld, maar als afscheidsrit heeft er een reeks 20 wel met de museumrijtuigen M2 van de NMBS rondgereden, allemaal in groene livrei. Dat was ergens een jaar of 10 geleden al denk ik.

Je ziet, er kan veel, met fantasie kan alles. Maar als je echt jezelf wil houden aan bepaalde, dagelijkse voorbeelden, dan zijn er beperkingen.

Maar zoals Peter al gezegd heeft, zoek op Google eens naar een bepaalde locreeks en je zal miljoenen voorbeelden vinden.

En soms overtreft de werkelijkheid de fantasie, maar je moet foto's hebben om het te bewijzen
 

Metpetergaathetbeter

#8
je hoeft geen fantasie te hebben om te weten dat zowel 21, 27 soms in dubbeltractie of alleen zowel als de 20 goederen- en personentreinen hebben getrokken bekijk foto's, You tube filmjes .....

Metpetergaathetbeter

#9
eletr. 11, 15, 16, 18(de allereerste) zijn de locs die nagenoeg altijd met personentreinen gereden hebben.......

OlivierV

Citaat van: Rangeerduivel op 07 mei 2022, 12:57:54 PM
Citaat van: raf op 07 mei 2022, 08:41:11 AM
En dan zet je dat op een vijver en 2 meter verder zie je van al dat werk en moois niets meer .

Zinken die dan ZO vlug Raf?,  ;D ;D

Alle gekheid op een stokje, je kan experimenteren zo veel je wil, er is idd niks dat niet bestaan heeft, (behalve bvb een trek/duw met een stoomloc en M6), maar in een bepaald nr van "Op de Baan" staan foto's van een HLE1185 die een zware, zoniet dé zwaarste goederentrein ooit trok,
De Brammentrein van Gent zeehaven naar Wallonie, (ik vermoed regio Charleroi) werd getrokken door 2 stuks 21'ers in treinschakeling tot op het moment dat ze vervangen werden door de HLE13,
Ik weet niet welke tractie die trein nu heeft (omdat ik niet meer in de buurt van die lijn woon), maar de kans is groot dat de tractie nu wordt verzekerd door privé operatoren.... :-\

;)

Peis voornamelijk 13 momenteel.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Metpetergaathetbeter

wat moeten we zeggen dat de kleuren wagens niet matchen en dat ze zo op het eerste zicht niet even lang zijn, was het dat dat je wou horen ?

Alberke

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 22 mei 2022, 19:42:58 PM
wat moeten we zeggen dat de kleuren wagens niet matchen en dat ze zo op het eerste zicht niet even lang zijn, was het dat dat je wou horen ?
Nee, dat het een onmogelijke combinatie is! Kenners? Laat me niet lachen!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D