Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Locs voor goederen of reizigers?

Gestart door Metpetergaathetbeter, 02 mei 2022, 13:59:08 PM

rgp

Thommy,

Ik heb het over de stomer, he

Roland

Rangeerduivel

Citaat van: rgp op 28 mei 2022, 09:40:05 AM
Thommy,

Ik heb het over de stomer, he

Roland

Misschien rivettentellerij, maar je vergat een V'tje ;D
Het is dan HLV12...

;)

vanmiegroet

Bij stoom is het relatief gemakkelijk om te weten of de locomotief eentje was voor reizigers- of goederendiensten.
Grote drijfwielen: reizigersdiensten
Kleine drijfwielen: goederendiensten.
Meestal waren de machines met kleine drijfwielen ook geschikt voor het trekken van boemels.

Bij diesel- en elektrische locomotieven is het vooral type kennis dat kan bepalen of het goederen- of reizigersdienst was.
Quasi alle diesels in de 50-60 nummerreeks hebben reizigers- en goederentreinen getrokken. Vanaf de 70/80/90 nummerreeksen zat je met rangeermachines en waren het dus goederendiensten (er kunnen hier uitzonderingen op zitten, zoals de werkplaatstrein van Cuesmes dat jarenlang een 73+M2 was, maar soit: uitzondering :p )

Elektrisch, louter reizigersdiensten:
HLE11/15/16/18(alsthom&Siemens)/19(idem)/24 (proto)
Elektrisch, gemengd:
HLE12 (begonnen hun carrière voor Antwerpen-Rijsel, maar na de AM96's op deze diensten vooral naar cargo)
HLE13/20/21/22/23/25/25.5/26/27/28(de lage nummers op de BeNeLux, de rest op cargo)
Elektrisch, goederen:
HLE29
Elektrisch, rangeerdiensten
HLE28(oud, op het einde vooral ingezet als sleepmachines tussen de Zuid en Vorst-Rijtuigen, maar dienden initieel als reizigerslocomotieven)

Waarschijnlijk heb ik een aantal reeksen geskipt en als ik fout ben, corrigeer er maar op los  ;D
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

2012

Citaat van: doomslu op 03 mei 2022, 16:15:27 PM
Citaat van: raf op 03 mei 2022, 15:01:13 PM
...
Maar het is dus niet zo dat er speciaal loks gebouwd waren om alleen goederen te vervoeren en dan weer andere om personen te vervoeren .
...
Toch wel, Raf. De reeks 15 bvb heeft (waarschijnlijk) slecht één maal een goederentrein getrokken, en dat was al een specialleke.
Maar het is wel zo dat bepaalde reeksen ingezet werden in beide, goederen- en reizigersverkeer.

de 15, 16 en 18 mochten geen goederentreinen doen omdat deze te lang in hun aanzetweerstanden moesten rijden. Voor zover ik weet zijn dat de enige E lok's in Belgie die dat niet mochten doen.
Anderzijds kan je met een 77 geen reizigers treinen verzekeren omdat deze geen electrische voeding kunnen geven aan de rijtuigen. Je kan wel een 77 gebruiken om een reizigerstrein te evacueren na bv een bovenleidingsbreuk.

rgp

Rangeerduivel,

Dat is geen rivettentellerij, maar ee; kemel rechtzetten.

Bedankt

Roland

Rangeerduivel

 
Citaat van: rgp op 01 juni 2022, 11:58:57 AM
Rangeerduivel,

Dat is geen rivettentellerij, maar ee; kemel rechtzetten.

Bedankt

Roland

Wie schiet er eens geen kemel....;D

;)

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.