Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Treinbegeleider NMBS

Gestart door eve, 24 mei 2022, 09:56:45 AM

eve

Kan er mij iemand uitleggen wat precies de taken zijn van een treinbegeleider ?

Mvg, Erik.


eve

Klaar en duidelijk.
Dank u wel.

Mvg, Erik.

Rangeerduivel

Citaat van: eve op 24 mei 2022, 09:56:45 AM
Kan er mij iemand uitleggen wat precies de taken zijn van een treinbegeleider ?

Ga je een bijverdienste zoeken Erik?  ;D ;D

;)

eve

Ach neen, het was gewoon uit nieuwsgierigheid.

Ik lees links en rechts dat er treinbegeleiders gezocht worden door de NMBS.
Ik vroeg me af of de voorwaarden waaraan een kandidaat moet voldoen erg streng zijn.
De brochure beschrijft natuurlijk de taakomschrijving vanuit het standpunt van de NMBS en geïdealiseerd in de richting van de aanwerving.

Een brochure die de werkelijkheid vertelt zal ik niet zo snel tegen komen.
Ik bedoel : zijn die werkomstandigheden wel zo ideaal ?
Ik denk hier aan agressie, werktijden, verloning...

Er moeten toch een of meerdere redenen zijn waarom er een tekort is ?

Of is het zoals gewoonlijk dat de NMBS curatief werkt, niet preventief ?

Mvg, Erik.

rgp

eve,

De NMBS is niet curatief, maar al jaren preventief (idem voor treinbestuurders).
Wat is het probleem dan (volgens mij)
- Het algemene niveau van de kandidaten
- De talenkennis van de kandidaten
- De werkomstandigheden, meer bepaald dat men niet onmiddellijk in zijn meest nabijgelegen depot wordt tewerkgesteld (alhoewel dat we tegenwoordig lokaal aanwerven), de mogelijke uren (ergens tussen 3u en 1u)
- De algemene ingesteldheid van de Vlaming/Belg: wil 2000 euro netto in de maand, en werkuren tussen 9 en 16u, geen stress, niet teveel (lees geen) verantwoordelijkheid.

Ik heb genoeg gezien en gehoord bij aanwervingen in de periode 2005-2012

Roland

Rangeerduivel

Citaat van: eve op 24 mei 2022, 15:27:48 PM
De brochure beschrijft natuurlijk de taakomschrijving vanuit het standpunt van de NMBS en geïdealiseerd in de richting van de aanwerving.

Een brochure die de werkelijkheid vertelt zal ik niet zo snel tegen komen.
Ik bedoel : zijn die werkomstandigheden wel zo ideaal ?
Ik denk hier aan agressie, werktijden, verloning...

Dat is in elke branche zo hé, neem maar de reclame,
niemand zal zeggen dat zijn product niet deugt, al verkoopt ie den grootsten brol die ergens te vinden is! ::) :D

;)

Boemeltrein

Las net deze morgen in de krant dat in Nederland een meisje 40 minuten lang is aangerand door een reiziger in een trein zonder dat er een treinbegeleider opdaagde, wat doet een treinbegeleider na het rondje kaartjesknippen? In Nederland beklagen reizigers ook dat er zelf op lange trajecten er geen treinbegeleiders te bespeuren vallen!

eve

Citaat van: rgp op 24 mei 2022, 15:43:01 PM

Wat is het probleem dan (volgens mij)
- Het algemene niveau van de kandidaten
- De talenkennis van de kandidaten
- De werkomstandigheden, meer bepaald dat men niet onmiddellijk in zijn meest nabijgelegen depot wordt tewerkgesteld (alhoewel dat we tegenwoordig lokaal aanwerven), de mogelijke uren (ergens tussen 3u en 1u)
- De algemene ingesteldheid van de Vlaming/Belg: wil 2000 euro netto in de maand, en werkuren tussen 9 en 16u, geen stress, niet teveel (lees geen) verantwoordelijkheid.

Ik heb genoeg gezien en gehoord bij aanwervingen in de periode 2005-2012

Roland

Dag Roland,

In elk van de onderdelen van uw antwoord legt u het probleem bij de kandidaten. Terecht waarschijnlijk.

- het algemene niveau van de kandidaten.
Dat de kandidaat er "goed moet voorkomen" en "beleefde omgangsvormen" moet vertonen, dat staat als een paal boven water.
Is het dan zo slecht gesteld met het peil van onze opleiding, dat zij zich niet realiseren dat dit rechtstreeks te maken heeft hun inkomen en bestaanszekerheid ?

- de talenkennis van de kandidaten.
Belangrijk uiteraard. Tweetaligheid ligt ook gebakken in de genoten opleiding. Meer vaardigheden moeten dan ook beter betaald worden. En ik mag hopen dat de taalkennis getest wordt door een onafhankelijke neutrale instantie. Geen alibi-testje zoals in de hogere politieke sferen...

- de werkomstandigheden.
Toch belangrijk. Maar zeg dat op voorhand. Ook in andere beroepen moet er dikwijls dagelijks een hele afstand gereisd worden tot de werkplek. Ook in andere beroepen zijn er onzalige werktijden. En toch worden die ingevuld. Je moet natuurlijk niet vanuit je almacht als werkgever met de voeten van de werknemers spelen...

- de algemene ingesteldheid van de Vlaming/Belg : wil 2000 euro netto in de maand, en werkuren tussen 9 en 16u, geen stress, niet teveel (lees geen) verantwoordelijkheid.
Ja, wie wil dat niet. Mij lijkt het dat het aangeboden pakket dan toch niet aantrekkelijk genoeg is. Elk van de opgesomde punten is oplosbaar. Kwestie van eens uit vastgeroeste denkpatronen te stappen.

Roland, deze overpeinzingen zijn niet tegen u persoonlijk gericht.

Mvg, Erik.

eve

Citaat van: Boemeltrein op 25 mei 2022, 07:44:14 AM
Las net deze morgen in de krant dat in Nederland een meisje 40 minuten lang is aangerand door een reiziger in een trein zonder dat er een treinbegeleider opdaagde, wat doet een treinbegeleider na het rondje kaartjesknippen? In Nederland beklagen reizigers ook dat er zelf op lange trajecten er geen treinbegeleiders te bespeuren vallen!

Dat is vreselijk natuurlijk.
En gedurende die 40 minuten is niemand anders tussengekomen ?
Die treinbegeleiders hebben ook geen glazen bol.

Mvg, Erik.

rgp

Erik,

Bedankt voor uw constructieve feedback.
- het algemene niveau van de kandidaten.
Dat de kandidaat er "goed moet voorkomen" en "beleefde omgangsvormen" moet vertonen, dat staat als een paal boven water.
Is het dan zo slecht gesteld met het peil van onze opleiding, dat zij zich niet realiseren dat dit rechtstreeks te maken heeft hun inkomen en bestaanszekerheid ? Het antwoord is spijtig genoeg: ja

- de talenkennis van de kandidaten.
Belangrijk uiteraard. Tweetaligheid ligt ook gebakken in de genoten opleiding. Meer vaardigheden moeten dan ook beter betaald worden. En ik mag hopen dat de taalkennis getest wordt door een onafhankelijke neutrale instantie. Geen alibi-testje zoals in de hogere politieke sferen... Heb bijles gegeven aan iemand die nu zijn A2 heeft ?-moderne talen/  Is NIET in staat om in de talen waar hij afgestudeerd is een brood te bestellen en af te rekenen.  Niveau onderwijs is gewoon lamentabel.

- de werkomstandigheden.
Toch belangrijk. Maar zeg dat op voorhand. Ook in andere beroepen moet er dikwijls dagelijks een hele afstand gereisd worden tot de werkplek. Ook in andere beroepen zijn er onzalige werktijden. En toch worden die ingevuld. Je moet natuurlijk niet vanuit je almacht als werkgever met de voeten van de werknemers spelen... Werd op voorhand gezegd, nu wordt er lokaal aangeworven in de mate van het mogelijke

- de algemene ingesteldheid van de Vlaming/Belg : wil 2000 euro netto in de maand, en werkuren tussen 9 en 16u, geen stress, niet teveel (lees geen) verantwoordelijkheid.
Ja, wie wil dat niet. Mij lijkt het dat het aangeboden pakket dan toch niet aantrekkelijk genoeg is. Elk van de opgesomde punten is oplosbaar. Kwestie van eens uit vastgeroeste denkpatronen te stappen. Men kan de eigenheden van een beroep moeilijk veranderen en enkel treinen tss 9 en 16u laten rijden.. Als men 2.000 euro te weinig vindt, wat gaat men dan de rest betalen ? En mag de prijs van het ticketje ook aangepast worden, of moet de gemeenschap nog meer belastingen betalen ?

Er wordt wel degelijk gecommuniceerd: één van mijn steeds terugkerende vragen was om te zien of de kandidaat gelezen had wat er op de vacature stond. Meer dan de helft deed het gewoon niet !

Roland

chef garde

#11
Weer makkelijk om in het verhaal van de aanranding op die treinbegeleider te schieten natuurlijk!

Wat taal betreft, als je Selor niveau 2 haalt, gaat je loon omhoog.

Doe de job een goeie 16 jaar nu en ga nog steeds gemotiveerd werken.

Mocht je meer vragen hebben Eve, mail gerust!

rgp

Chef garde,

Perfect verwoord !

En die test Selor is niet eigenlijk poepsimpel.  Indertijd nog bij het oude moeilijker systeem deed ik mijn test Selor niveau 1.  Ik was geslaagd op het schriftelijke en bij het mondelinge zei ik terloops dat ik dit diploma als op de KMS behaald had (en volgens KMS-normen).  De voorzitter zei: in dat geval is het in orde.

En als het nu soms het gebrabbel hoort, kun je maar één ding concluderen: het niveau van taal in het onderwijs is erbarmelijk.

Roland

Bundesbahnfreak

#13
Dag Erik,

Het opleidingsniveau van schoolverlaters tja.... ik wil ze wel niet allemaal over dezelfde kam scheren;

Net als Roland heb ik ook verschillende malen in examencommissies gezeten maar dan wel voor technische functies (ik ben Roland er ooit eens tegen het lijf gelopen  ;) .
Iedere maal was dit het zelfde scenario, ongeveer 20 man opgeroepen, daarvan komen er 10 opdagen die eerst een schriftelijke test moesten doen, daarvan slaagde dan de helft, die vervolgens voor de jury een mondelinge proef moesten doen om de motivatie en gedrag van de kandidaat te polsen.  Hier werden dan ook nog wat technische vragen gesteld maar wat voor antwoorden je daar soms kreeg pfft.  Als je dan 2 kandidaten had die geslaagd waren van de originele 20 had je een goede dag.

Dan spreek ik nog maar alleen over technische skills en niet over voorkomen, taalvaardigheid enz.

Persoonlijk kan ik maar 1 raad geven: meedoen, als het niet lukt kan je het jezelf niet verwijten dat je het niet geprobeerd hebt.  En steeds denken, wat een ander kan, kan ik ook :-)

Mvg

Rudy

eve

Citaat van: chef garde op 25 mei 2022, 10:58:27 AM
Weer makkelijk om in het verhaal van de aanranding op die treinbegeleider te schieten natuurlijk!

Wat taal betreft, als je Selor niveau 2 haalt, gaat je loon omhoog.

Doe de job een goeie 16 jaar nu en ga nog steeds gemotiveerd werken.

Mocht je meer vragen hebben Eve, mail gerust!

Ja, ik blijf het een sensatie-titel vinden.
De verantwoordelijkheid afschuiven is simpel : WAAR is de treinbegeleider ?
IEDEREEN heeft de verdomde plicht een medemens in nood te helpen.
Als je daar een beetje (of meer) geweld bij moet gebruiken : het is uitlokking.

Mvg, Erik.