Probleem Ecos-programmeerspoor

Gestart door 755philippe, 22 mei 2022, 11:20:44 AM

755philippe

Hllo,
Ik beschik nog over de ecos 1. Op de uitgang voor het programmeerspoor heb ik een rollerbank aangesloten voor het programmeren en testen van loks. De rollerbank is alleen op deze uitgang aangesloten zodat er geen problemen kunnen onstaan. Wat heel eigenaardig is is als ik een lok wil programmeren dat er soms een foutmelding doorkomt. Probeer ik hetzelfde na een tijdje dan weer geen foutmelding. Wil ik de lok op de rollerbank dan laten rijden gaat dit de ene keer, de andere keer weer niet en soms gaat de ecos in kortsluiting. Het relais hoor ik wel schakelen dus daar kan het niet aan liggen. De externe bedrading heb ik onlangs vervangen door een iets dikkere draad dus dat is ok. Weet alleen niet goed wat de oorzaak kan zijn want soms werkt die gewoon wel. Iemand een idee ??
Mvg

755philippe

Alberke

Ik weet niet welke rollentestbank je hebt, maar volgens mijn ervaring hebben die veel last van slechte contacten. Dat zou al een deel van je probleem oplossen. Probeer eens op een proper stuk stuk los spoor.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel

Inderdaad, zoals Alberke al zegt, alles goed reinigen, ik zie als eerste mogelijkheid slecht kontakt bij de rollenbank zelf.
Dat wordt bewezen doordat het de éne keer werkt, de andere keer niet.
Tip, de rollers van de rollenbank reinigen met een zachte borstel en wasbenzine, desnoods ook de rollen in een badje wasbenzine leggen, dat werkt snel en droogt snel en verwijdert vetstoffen...
Afhankelijk van het type rollenbank, het onderste vlak dat op de rails van de rollenbank ligt, goed reinigenen die rails (indien aanwezig) eens opblinken met een railgom.

;)

755philippe

Hallo,
Aan de rollerbank ligt het niet want krijg idem probleem wanneer ik een stuk spoor aansluit ipv rollerbank. Het is mij ook opgevallen dat wanneer ik de ecos opstart en dan een lok wil inlezen geen probleem is maar onmiddellijk na het inlezen de ecos in kortsluiting gaat. Nadien kon ik niets meer inlezen en gaat de ecos steeds in kortsluiting. Dit had ik deze namiddag ondervonden. Volgens mij een elektronikaprobleem??

Alberke

Citaat van: 755philippe op 22 mei 2022, 21:48:41 PM
Hallo,
Aan de rollerbank ligt het niet want krijg idem probleem wanneer ik een stuk spoor aansluit ipv rollerbank. Het is mij ook opgevallen dat wanneer ik de ecos opstart en dan een lok wil inlezen geen probleem is maar onmiddellijk na het inlezen de ecos in kortsluiting gaat. Nadien kon ik niets meer inlezen en gaat de ecos steeds in kortsluiting. Dit had ik deze namiddag ondervonden. Volgens mij een elektronikaprobleem??
Als de Ecos steeds in kortsluiting gaat, dan is er misschien een .. kortsluiting? Kijk eens of je het afschakelmoment niet te laag hebt ingesteld, en of er andere verbruikers zijn.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

755philippe

Ik kan met mijn ecos alles doen zonder problemen Maar..... durf ik een lok op een programmeerspoor zetten dan gaat die in kortsluiting. Als ik mij niet vergis wordt een Ecos 50000 niet meer hersteld. Wat zijn de opties :
- een nieuwe kopen
- de huidige behouden en enkel als rijregelaar gebruiken naast de nieuwe
Nu weet ik niet als ik een nieuwe zou kopen of ik mijn huidige backup van Ecos1 kan inladen in Ecos 2 want alles opnieuw instellen is een gigantische werk wat betreft loks, wissels, wisselstraten, rijwegen en sporenplannen.
Mijn vraag is wat is volgens jullie de beste optie.
Mvg

Alberke

Ik ken uwe spaarpot niet  ;) maar is het niet simpeler en veel eenvoudiger en vooral goedkoper om een lokprogrammer te kopen?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

755philippe

Albert, die heb ik dus het programmeerspoor aan de ecos niet meer gebruiken maar de ecos gewoon gebruiken voor rijden/schakelen.
Nieuwe loks/wijzigingen aanbrengen via pc-lokprogrammer. Deze optie had ik eigenlijk nog niet bekeken en kost mij momenteel geen enkele euro.
Mvg


755philippe

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

755philippe

Bedankt. Voor zolang hij het nog gaat doen kan ik hem nog gebruiken.
Mvg


755philippe

Alberke

Citaat van: 755philippe op 23 mei 2022, 13:52:28 PM
Bedankt. Voor zolang hij het nog gaat doen kan ik hem nog gebruiken.
Mvg


755philippe
Heb je dat filmpje gezien over de backup? Gaat dat met de ECOS 1 ook? Dan ben je gerust.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

raf

Via de programmer vinbd ik het gemakkelijker om te programmeren
Je kunt per lok opslaan en ook kun je als text file de cv's opslaan
Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.