Proefstuk rails ballasten 3 rail (c-rail + puko strips)

Gestart door RoDY, 21 mei 2022, 15:10:13 PM

RoDY

C-rail in ballast:

Voor de toekomstige thuisbaan en minibaan is het eindelijk eens tijd om de keuze te maken in railmaterieel.

Hiervoor maak ik enkele test stukjes, deze kunnen dan later dienen als diorama.
Gezien ik een 3railer ben moeten er natuurlijk puko's aanwezig zijn.   ::)

De eerste test gebeurd met enkele gebruikte c-rails dat ik had liggen. Aan de hand van onderstaande Youtube filmpje start ik de eerst de poging.
Het is zeker de moeite waard om zijn Instagram pagina ook eens te bekijken. Zijn resultaten zijn echt wunderbare!

https://www.youtube.com/watch?v=DmHpK-kpIdg&list=PLENykTh6Qujm59dYGdMDBs4hgnidrPSK0&index=1&t=58s&ab_channel=ModellbahnJunge

Later volgt een versie met peco rails en puko's van Weichen-Walter (zal vooral dienen om slanke wissels om te bouwen achteraf)

Het eerste beeld:
De volledige c-rail is eerst volledig ge-airbrushed, alsook de railstaven. Fijne kiezel is van woodland scenics. Een hulptool zoals in het filmpje heb ik nog niet. Het zou alleszins het werkje een pak gemakkelijker maken.  :P Nu is het even wachten tot de lijm droog is.
De ballast op de kurk volgt later.



svvander

Ziet er niet slecht uit. Ik had het ook gedaan, maar niet opgelet (of nagedacht) bij de wissels en nu hangen die vast... dus uit te kuisen. Niet evident.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Rangeerduivel

#2
Sven,

De wissels best de binnenkant niet ballasten, binnenkant wissels maar gewoon open laten en met zwarte satijnverf het smeervet nabootsen,
maar als het kwaad geschied is en de lijm hard....wens ik je veel moed en succes met het verwijderen!
Maar als ik het goed begrepen heb gaat het 'maar' om een voorlopig proefstuk, althans de titel van dit draadje...

;)

Metpetergaathetbeter

waarom werk je niet met middenrail Weinert? Moeilijker te fixeren want die staat tss je ballast(die je dan nog moet ballasten) tussen de biels en valt daardoor nauwelijks op maar een duurdere oplossing. De verstoken/niet zichtbare delen van je baan kun je dan weer op de goedkopere meer zichtbare manier gaan werken

Er stond hier al eens een baantje of foto's van zo'n (stukje van)baan, misschien iemand hier verder helpen kan ?

doomslu

Citaat van: Rangeerduivel op 22 mei 2022, 12:03:27 PM

Maar als ik het goed begrepen heb gaat het 'maar' om een voorlopig proefstuk, althans de titel van dit draadje...

;)
Rudy, het draadje, en dus het proefstukje, is van Robbe... en niet van Sven.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

svvander

Citaat van: Rangeerduivel op 22 mei 2022, 12:03:27 PM
Sven,

De wissels best de binnenkant niet ballasten, binnenkant wissels maar gewoon open laten en met zwarte satijnverf het smeervet nabootsen,
maar als het kwaad geschied is en de lijm hard....wens ik je veel moed en succes met het verwijderen!
Maar als ik het goed begrepen heb gaat het 'maar' om een voorlopig proefstuk, althans de titel van dit draadje...

;)

Het was niet zozeer de lijm, maar wel het ballast zelf dat onder de wissel komt... Maar het is niet mijn baan he... wel die van Robbe :-)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

doomslu

Ah, sorry. Dubbel misverstand.  :(
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

svvander

Geen enkel probleem... mijn fout  ;)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

RoDY

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 22 mei 2022, 12:31:53 PM
waarom werk je niet met middenrail Weinert?

Ik ben momenteel aant het wachten op een bestelling van weichen-walter. (lees eerste bericht) Opzich komt dit op het zelfde neer als Weinert. Of Ik een stukje spoor ballast of een wissel , het principe is het zelfde.

Ik weet nog het topicje van de zelfgemaakte 3 rail met kippengaas/vogeldraad. Dit heb ik ooit getest maar is nog arbeidsintensiever.  Maar zoals beschreven het is een proefopstelling. Van de Crail weet ik alvast dat het zijn werk doet.

RoDY

Citaat van: svvander op 21 mei 2022, 15:59:52 PM
Ziet er niet slecht uit. Ik had het ook gedaan, maar niet opgelet (of nagedacht) bij de wissels en nu hangen die vast... dus uit te kuisen. Niet evident.

Ik dacht eerst omgebouwde wissels van Roco of peco te gaan gebruiken. Nu de slanke wissels van Märklin komen er ook nog best goed mee weg. Nu geef je me toch de uitdaging eens een kleine wissel te gaan ballasten. Heb hier nog ergens een vuile gebruikte liggen. ;)

Metpetergaathetbeter

de stukken middenrail zijn toch verschillend voor wissels en voor rails toch verschillend?

erik de noorman

Citaat van: RoDY op 23 mei 2022, 10:31:25 AM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 22 mei 2022, 12:31:53 PM
waarom werk je niet met middenrail Weinert?

Ik ben momenteel aant het wachten op een bestelling van weichen-walter. (lees eerste bericht) Opzich komt dit op het zelfde neer als Weinert. Of Ik een stukje spoor ballast of een wissel , het principe is het zelfde.

Ik weet nog het topicje van de zelfgemaakte 3 rail met kippengaas/vogeldraad. Dit heb ik ooit getest maar is nog arbeidsintensiever.  Maar zoals beschreven het is een proefopstelling. Van de Crail weet ik alvast dat het zijn werk doet.

Is een kwestie van organisatie en onder de knie krijgen. Ik leg vlot enkele meters per dag geballast. De wissels die vragen wat meer werk bij het afstellen van de puko's.

Erik.

RoDY

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 23 mei 2022, 11:05:55 AM
de stukken middenrail zijn toch verschillend voor wissels en voor rails toch verschillend?

Ja maar ze liggen beiden tussen de bilzen in. Het inwerken is het zelfde proces. We zien wel als ik daar aan start.  ;)

RoDY

Citaat van: erik de noorman op 23 mei 2022, 11:16:43 AM
Is een kwestie van organisatie en onder de knie krijgen. Ik leg vlot enkele meters per dag geballast. De wissels die vragen wat meer werk bij het afstellen van de puko's.

Erik.

Dag Erik,

Mss moet ik de techniek nog eens een kans geven. Ondertussen was dat testje van mij toen ook weeral 5-6 jaar geleden. Op al die tijd zijn we weer wat ouder geworden en hebben we meer ervaring op gedaan.

Ik laat het hier nog weten!  ;D

RoDY

We zijn ondertussen een weekje verder. Het ballast is nu volledig aangebracht. Merk op dat ik hier niet echt rekening heb gehouden met de juiste hoek en breedte van het ballast bed. In de volgende test ga ik dit wel toepassen. Overal ben ik best tevreden. Nu nog net wat scenery toevoegen. De volgende keer ga ik het ballast ook eens mixen met een andere kleur.