Decals

Gestart door bumper, 17 mei 2022, 18:59:30 PM

bumper

Kan men decals zelf maken ?
En zo ja, hoe doe je dat en wat heb je daarvoor nodig ?

Dank voor de reacties.
Groeten.
Ludo.
 

Dirky

je kan witte en/of doorzichtige decal-print folie kopen. Je print daar gewoon op met je printer. Enige restrictie; met een gewone printer kan je geen wit printen. Dat kan enkel met speciale (dure) printers...

bumper

Met welk programma teken je dan ?
Teken je 1 op 1 en verschaal je nadien, of teken je ineens op schaal ?

Ludo.
 

Dirky

Citaat van: bumper op 17 mei 2022, 20:07:40 PM
Met welk programma teken je dan ?
Teken je 1 op 1 en verschaal je nadien, of teken je ineens op schaal ?

Ludo.

ik gebruik (dure) software maar dat maakt niets uit. Je zoekt gewoon iets waarmee je het tekenen onder de knie krijgt en waarmee je kan printen... tekst en cijfers print ik met "word"...

bumper

Ik heb wel een oudere versie van autocad op mijn computer staan.
Is het daar mee te doen ?

Ludo.
 

Alberke

als ik even mijn vijf centimen mag bijdragen:
-de enige goede printer voor decals is een Alps, die kan wit afdrukken en zelfs metallic ? Good luck finding one!  :)
-je kan met een inkjet printer afdrukken op speciaal decal papier, maar daar de inkt oplosbaar is in water moet je achteraf nog een lak opspuiten, maar als je niet oppast lost die lak ook je inkt op!
-beter is afdrukken op een laserprinter, dat is ander decalpapier, dat tegen de warmte kan.
-bij beide systemen is het probleem dat de kleuren niet echt dekkend zijn, dus je decal zal altijd wat transparant zijn
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Thommy

En je hebt decal papier en decal papier voor laser (ik heb geen inktjet).
Ik heb er vroeger geprint voor op de geboortegifts te 'kleven' bij geboorte oudste dochter. Die waren wel goed dekkent ondanks op glas.
Greetz

Thommy

bumper

Of ik gebruik wit decal papier of ik gebruik transparant decal papier volgens de noodwendigheid.
De folie, wit of transparant, is die zelfklevend of hoe breng je die aan op uw werkstuk.
Ik heb een Canon inktjetprinter en die zal daarvoor gebruikt worden. Het resultaat zien we dan wel.
Maar eerst de praktische kant ontrafelen.

Ludo.
 

loco


Thommy

Citaat van: bumper op 17 mei 2022, 22:03:44 PM
Of ik gebruik wit decal papier of ik gebruik transparant decal papier volgens de noodwendigheid.
De folie, wit of transparant, is die zelfklevend of hoe breng je die aan op uw werkstuk.
Ik heb een Canon inktjetprinter en die zal daarvoor gebruikt worden. Het resultaat zien we dan wel.
Maar eerst de praktische kant ontrafelen.

Ludo.

Waterdecal. Zoals bij modelbouwkits. Het zijn geen stickers
Dus printen, bij inktjet vernissen, dan uitknippen en in water leggen zodat de transfer los komt van het papier. En dit aanbrengen op het model
Greetz

Thommy

bumper

Dat is al een ander verhaal. Nu weet ik hoe het juist werkt. Ik heb nu een idee van de moeilijkheidsgraad. Ga voor mezelf eens uitmaken of ik hiermee verder ga.
Dank voor de info.

Groeten.
Ludo.
 

Peter

Is het niet eenvoudiger je decal profecioneel te laten drukken.
Onderstaande print alles was je vraagt voor een aangename prijs, zeker als je met een paar vraagt.

https://www.modellbahndecals.de/
Met vriendelijke groeten
Peter

doomslu

Ook Paul Bellon print decals op vraag, ook witte.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Er is me net verteld dat ook Epson Printers witte inkt hebben!
Lijkt me iets betaalbaarder.
Neemt niet weg dat een ALPS een thermische printer is, dus met een grote dekking 
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D