Nog bestaande draaischijf in Sion (Zwitserland)

Gestart door Boemeltrein, 14 mei 2022, 09:22:30 AM

Boemeltrein

In Sion, Zwitserland trof ik een nog bestaande draaischijf aan, er staat nu materieel voor spooronderhoud en -aanleg op geparkeerd, ik twijfel wel of de draaischijf nog bruikbaar is of nog gebruikt wordt.
In hetzelfde station kon ik zien hoe lokale transporteurs graan overladen van de aangekomen silowagens. Les Moulins de Sion, een lokale maalderij wordt nog bevoorraad via het spoor! In België zou dergelijk transport vaak door vrachtwagens gebeuren maar in Zwitserland duwt men zoveel mogelijk transport van de weg naar de trein.

[/url]IMG_3470[/img]







IMG_3475[/img]

Havoc

Citaat van: Boemeltrein op 14 mei 2022, 09:22:30 AMIn hetzelfde station kon ik zien hoe lokale transporteurs graan overladen van de aangekomen silowagens. Les Moulins de Sion, een lokale maalderij wordt nog bevoorraad via het spoor! In België zou dergelijk transport vaak door vrachtwagens gebeuren maar in Zwitserland duwt men zoveel mogelijk transport van de weg naar de trein.

In Eysins worden de silo en de plaatselijk "boerenbond" ook via spoor bevoorraad. En er is in het dorp nog een laadkaai voor voornamelijk hout. Aansluiting gaat naar Nyon.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Logisch, de belastingen op vrachtvervoer langs de weg zijn torenhoog.

Kan ook in belgie, maar wie gaat dat uitleggen aan (de werknemers) van de transportbedrijven.?

Roland

Metpetergaathetbeter

en hier kan met niet overal vrachtwagens op treinen rijden en overal mee rond of naar toe rijden

Havoc

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 14 mei 2022, 14:47:47 PM
en hier kan met niet overal vrachtwagens op treinen rijden en overal mee rond of naar toe rijden
Ik heb dat nu enkele keren gelezen maar ik kan er kop noch staart aan knopen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Boemeltrein

Inderdaad, in Zwitserland is transport langs de weg duur, jaren geleden heeft Zwitserland ervoor gekozen om alle transit-vrachtvervoer op de trein te zetten met het RoLa-systeem, vrachtwagens rijden de trein op en de chauffeurs nemen plaats inéén van de passagiersrijtuigen uitgerust met douches, keukentje en ligplaatsen ( voor menig internationaal chauffeur een luxe). Vreemd dat men dit systeem niet toepast op E.U.schaal want miljoenen vrachtwagens die door Europa dieselen is ook niet zo milieu -en klimaatvriendelijk. Mijn broer is vrachtwagenchauffeur en die rijd nog enkel nationaal zoals vele Belgische collega's, internationaal zit er niet meer in. Dit wordt uitbesteed aan allerlei Europese "filialen" Vroeger toen ik net mijn rijbewijs had reden over onze autosnelwegen precies alleen maar Duitse vrachtwagens, nu zijn het Roemeense, Tsjechische, Letse, Poolse enz. Vaak zie je dan een vrachtwagen van een Belgisch transporteur met buitenlandse kentekens. En anderzijds heb je dan weer vrachtwagentransporteurs die hele treinen charteren zoals LKW Walter of Ambrogio wat wel best indrukwekkende treinen zijn. Supermarktketens zoals Migros en Coop hebben hier hun eigen spoorwegmaatschappij en de Post heeft een uitgebreid systeem van wisselbakcontainers, vele pakjes gaan zo van de ene kant van het land naar de andere.

Metpetergaathetbeter

d'er zijn wel een (aantal) internationale lijnen Duitsland- Zwitserland , andere ? Als je dat doet staat 's anderdaag de helft van Belgie op straat vanwege het geluid(overlast van de vele treinen)

Boemeltrein

Ja Peter, Das ook waar.  ;) maar het is toch een zaligheid om in Zwitserland over de autosnelweg te rijden, amper vrachtwagens, niet zo'n situaties zoals de Antwerpse of Brusselse ring met rijstroken vol vrachtwagens die elkaar constant inhalen :-[

Metpetergaathetbeter


erik de noorman

Citaat van: Boemeltrein op 15 mei 2022, 09:57:57 AM
Ja Peter, Das ook waar.  ;) maar het is toch een zaligheid om in Zwitserland over de autosnelweg te rijden, amper vrachtwagens, niet zo'n situaties zoals de Antwerpse of Brusselse ring met rijstroken vol vrachtwagens die elkaar constant inhalen :-[

Ik ga elk jaar naar Italië op reis en passeer dus ook elk jaar de Zwitserse autostaden. Ik moet toegeven goed onderhouden banen maar die jo-jo van 120 naar 100 d

Metpetergaathetbeter


Boemeltrein

Ben geïmigreerd Peter en woon daar sedert bijna 4 jaar, reden longziekte en niet van het roken hé maar ik moet zeggen sedertdien geen bronchitis of longontstekingen meer. De Vlaamse lucht is in mijn geval niet zo goed  :-\ maar ik woon dan wel in een prachtig treineiland, geluk bij ongeluk :)

Boemeltrein

Zag vandaag in het Laatste Nieuws het ongeluk in Haasdonk, weer een Poolse man die zijn leven heeft verloren voor het zogenaamd "goedkoop" transport maar een mensenleven is !onbetaalbaar! en als het een papa was is dit een drama voor zijn gezin! Alleen al om die reden gooi al dit transit-transport op de trein.

Metpetergaathetbeter

en onneem je die vele andere Poolse kindertjes en vele Oosteuropeaanse ook de boterham uit hun mond ....

Boemeltrein

Als ze mochten kiezen, de papa of de boterham