Inderdaad, in Zwitserland is transport langs de weg duur, jaren geleden heeft Zwitserland ervoor gekozen om alle transit-vrachtvervoer op de trein te zetten met het RoLa-systeem, vrachtwagens rijden de trein op en de chauffeurs nemen plaats inéén van de passagiersrijtuigen uitgerust met douches, keukentje en ligplaatsen ( voor menig internationaal chauffeur een luxe). Vreemd dat men dit systeem niet toepast op E.U.schaal want miljoenen vrachtwagens die door Europa dieselen is ook niet zo milieu -en klimaatvriendelijk. Mijn broer is vrachtwagenchauffeur en die rijd nog enkel nationaal zoals vele Belgische collega's, internationaal zit er niet meer in. Dit wordt uitbesteed aan allerlei Europese "filialen" Vroeger toen ik net mijn rijbewijs had reden over onze autosnelwegen precies alleen maar Duitse vrachtwagens, nu zijn het Roemeense, Tsjechische, Letse, Poolse enz. Vaak zie je dan een vrachtwagen van een Belgisch transporteur met buitenlandse kentekens. En anderzijds heb je dan weer vrachtwagentransporteurs die hele treinen charteren zoals LKW Walter of Ambrogio wat wel best indrukwekkende treinen zijn. Supermarktketens zoals Migros en Coop hebben hier hun eigen spoorwegmaatschappij en de Post heeft een uitgebreid systeem van wisselbakcontainers, vele pakjes gaan zo van de ene kant van het land naar de andere.