Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Loc gebruikt veel stroom

Gestart door Dirk, 13 mei 2022, 15:41:54 PM

raf

Johan Lees eens wat ik schrijf
De ring leiding dikke draad dan naar de sporen dunnere.
Normaal bevind zich maar 1 lok in een blok en als je BV blokken van 3 meter hebt zoals ik dan heb ik dus 3 feeders hangen naar de ring leiding .
Nu gaan ze niet echt naar de ringleiding maar door de detectie diode's maar vandaar wel naar de ringleiding .
Dus de dikte van de normaal verkochte rolletjes door de gekende merken zijn meer dan voldoende van dikte voor de feeder kabels naar de rails.

Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Citaat van: raf op 14 mei 2022, 19:10:42 PM
Johan Lees eens wat ik schrijf
De ring leiding dikke draad dan naar de sporen dunnere.
Normaal bevind zich maar 1 lok in een blok en als je BV blokken van 3 meter hebt zoals ik dan heb ik dus 3 feeders hangen naar de ring leiding .
Nu gaan ze niet echt naar de ringleiding maar door de detectie diode's maar vandaar wel naar de ringleiding .
Dus de dikte van de normaal verkochte rolletjes door de gekende merken zijn meer dan voldoende van dikte voor de feeder kabels naar de rails.

Gr raf

Als je het zo bedoeld hebt, dan geef ik je gelijk. Ik dacht dat je bedoelde op de draden van de booster naar de sporen/ringleiding. Maar inderdaad, van de ringleiding naar de sporen, dat moet geen hele dikke draad zijn. Je doet dat toch op regelmatige/korte afstanden. Zelf zet ik 2 feeders per stuk rail. Kwestie van mijn soldeerkunsten niet te overschatten...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Johan, raf,
Het helpt ook om mekaar te begrijpen om de juiste woorden te gebruiken, feeder, ringleiding, aansluitingsdraden, ...
Roland

Alberke

...maar het ging hier over het stroomverbruik van die loc..
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

300 tot 450 mA verbruik schijnt zowat normaal te zijn voor een grote loc op volle kracht, hoe die centrale dat vertaalt in percenten zul je eens aan de ontwikkelaars moeten vragen. Volgens wat ik meet is die 8% vrij juist.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Dirk

Citaat van: Alberke op 15 mei 2022, 09:47:23 AM
300 tot 450 mA verbruik schijnt zowat normaal te zijn voor een grote loc op volle kracht, hoe die centrale dat vertaalt in percenten zul je eens aan de ontwikkelaars moeten vragen. Volgens wat ik meet is die 8% vrij juist.

Albert, hoe meet jij dan het effectieve verbruik van een loc(trein)?
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Alberke

Citaat van: Dirk op 15 mei 2022, 11:08:44 AM
Citaat van: Alberke op 15 mei 2022, 09:47:23 AM
300 tot 450 mA verbruik schijnt zowat normaal te zijn voor een grote loc op volle kracht, hoe die centrale dat vertaalt in percenten zul je eens aan de ontwikkelaars moeten vragen. Volgens wat ik meet is die 8% vrij juist.

Albert, hoe meet jij dan het effectieve verbruik van een loc(trein)?
Mijn centrale geeft dat aan, verbruik direct in mA
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

svvander

De mijne soms 300mA aan en soms 600mA bij een rijdende loc (ik reken gemiddeld dus op 450mA). Een stilstaande meestal iets van een 30mA. Bij de rijdende moet ik wel een kanttekening maken: een lange sleep en lichte helling t.o.v. een kleine loc, zonder rijtuigen op een vlak stuk en zonder functies aan, geeft soms al een verschil van 180mA bij hetzelfde merk. Ik vermoed ook dat het type decoder, het merk, de leeftijd, het onderhoud van de loc, de sporen... allemaal zullen meespelen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Alberke

Citaat van: svvander op 15 mei 2022, 13:16:35 PM
De mijne soms 300mA aan en soms 600mA bij een rijdende loc (ik reken gemiddeld dus op 450mA). Een stilstaande meestal iets van een 30mA. Bij de rijdende moet ik wel een kanttekening maken: een lange sleep en lichte helling t.o.v. een kleine loc, zonder rijtuigen op een vlak stuk en zonder functies aan, geeft soms al een verschil van 180mA bij hetzelfde merk. Ik vermoed ook dat het type decoder, het merk, de leeftijd, het onderhoud van de loc, de sporen... allemaal zullen meespelen.
Juist!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Dirk

maar welke centrale gebruiken jullie dan? Blijkbaar is de DR5000 niet zo accuraat, % zegt niet zoveel vermoed ik, en de verbruiksmeldingen komen ook maar langzaam binnen, of niet constant. Is er een meter die voor modelspoor kan dienen? Of hou zou ik het kunnen meten?

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Alberke

Citaat van: Dirk op 15 mei 2022, 13:50:40 PM
maar welke centrale gebruiken jullie dan? Blijkbaar is de DR5000 niet zo accuraat, % zegt niet zoveel vermoed ik, en de verbruiksmeldingen komen ook maar langzaam binnen, of niet constant. Is er een meter die voor modelspoor kan dienen? Of hou zou ik het kunnen meten?

Dirk
Ecos
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Met JMRI gaat het ook in combinatie met een Arduino, met andere centrales ook, maar daar heb ik geen ervaring mee. Misschien ook met koploper?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D