Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Loc gebruikt veel stroom

Gestart door Dirk, 13 mei 2022, 15:41:54 PM

Dirk

Allen,

het viel me vandaag op dat mijn 5102 van mehano toch wel heel veel stroom nodig heeft. Als ik de boosters monitor dan zie ik een verbruik van 8% als alleen deze Mehano rijd, een andere loc komt amper aan 1%. Ligt dat aan de motor? Het is een omgebouwde 3-rail naar 2-rail. Of zou er ergens een verlies op zitten?

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Waterman

In heel die 'dikke motoren van Roco' discussie heb ik ook eens mijn centrale aan de computer gehangen om het stroomverbruik van een aantal locomotieven te meten.

Bleek dat een moderne loc van een gekende fabrikant meer stroom verbruikt dan mijn oude Roco type 20 met dikke motor  ::)

Ps. het is niet de bedoeling deze discussie weer op gang te brengen, ik wil alleen maar aan de vraagsteller melden dat een moderne loc soms ook meer stroom verbruikt dan je denkt.

raf

Dirk ik zal morgen mijn omgebouwde eens op het spoor zetten en kijken wat het verbruik is

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alberke

Een motor die zwaar belast is verbruikt meer stroom, kijk eens na of er geen gestolde smeerstoffen zitten of een tandwiel dat vast zit.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Dirk

de loc rijdt heel soepel, en of er een sleep van 12 wagons achter hangt of niet, hij blijft 8% stroom vreten ook in de helix, maakt allemaal niks uit.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Alberke

Citaat van: Dirk op 13 mei 2022, 20:32:24 PM
de loc rijdt heel soepel, en of er een sleep van 12 wagons achter hangt of niet, hij blijft 8% stroom vreten ook in de helix, maakt allemaal niks uit.

Dirk
uiteraard maakt die sleep niets uit, hij zit al aan zijn max. Wat er bij komt is peanuts; schakel de verlichting en eventueel geluid eens uit. Probeer eens een andere decoder, zijn de instellingen wel juist? Zet de motor eens op gelijkstroom en meet de stroom. Zet de decoder op de testbank. Loopt soepel, maar als de motor krachtig genoeg is merk je niets van eventuele weerstand want de decoder lost dat op. Heb je de CV54 truc toegepast?
Slechte motoren komen voor, maar "smoren" vrij vlug op, onlangs nog bij een bekend merk...

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Klaas Zondervan

Wat betekenen die percentages? Is dat 8% van 3A? dat zou 240mA zijn, dat vind ik vrij normaal.
Anderzijds vind ik 1% wel heel weinig. Dat zou 30mA zijn, dat is juist extreem weinig.

Alberke

Citaat van: Klaas Zondervan op 13 mei 2022, 21:28:24 PM
Wat betekenen die percentages? Is dat 8% van 3A? dat zou 240mA zijn, dat vind ik vrij normaal.
Anderzijds vind ik 1% wel heel weinig. Dat zou 30mA zijn, dat is juist extreem weinig.
Hij spreekt van boosters; 8A x ???
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Havoc

Eens meten met een "echte" meter? Kan zijn dat de PWM sturing van de motor op andere frequentie werkt dan van je andere locs en de booster daardoor verkeerd meet. Liefst eentje met een goeie rms meting.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirk

@Havoc,
Ik heb alleen een gewone digitale multimeter ter beschikking, en daar ken ik alleen de weerstand instelling en de voltages van, de rest heb ik nog nooit gebruikt.

De boosters zijn digikeijs boosters van 3 amp, in de tool van Digikeijs kan je het verbruik van elke booster zien, en daar zie ik 8% als de Mehano rijdt. Die 1% schommelt tussen 1 en 2, met verlichting.
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Klaas Zondervan

Ik heb ernstige twijfels bij die meting. 1 à 2% per loc kan niet waar zijn. Dat zou betekenen dat je meer dan 50 locs op 1 booster kunt laten rijden.
Die 8% lijkt me juist heel realistisch.

raf

Klaas ik rij met 10 omgebouwe oude marklins op een voeding van 3 emp zonder problemen .
De wagons hebben sluitverlichting en de personen wagons ook nog eens binnen verlichting .
Dus het kan wel .
[afwijk modus]ik zie vele mensen zeer dikke draad gebruiken voor de feeders naar de rails .
En als je dan een decoder bekijkt zitten daar ienie mienie draadjes aan .
Ok je ringleiding dat die uit dikke draad bestaat is niet het idee er achter
Maar waarom ook dikke draden naar je sporen ????.[/afwijkmodus]
Ik heb nog geen tijd gehad want druk huishoud gedoe van rookmelders op hangen tot auto wassen en gras met de bosmaaier af doen .
Misschien maandag eens meten

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

rgp

Raf,

Als ge dat van die draden niet weet, kun je het nog leren door een deftig boek over elec te lezen. Zeer interessant ook naar veiligheid toe, zeker als je weet dat 2 op 3 branden ontstaan in elec nstallaties.

Roland

Havoc

Citaat van: raf op 14 mei 2022, 12:28:39 PM
Klaas ik rij met 10 omgebouwe oude marklins op een voeding van 3 emp zonder problemen .
De wagons hebben sluitverlichting en de personen wagons ook nog eens binnen verlichting .
Dus het kan wel .
Dat is wat Klaas zegt hé Raf: 8% (240 mA) is normaal volgens Klaas, dus 10x 8% = 80% van die 3A is geen enkel probleem.

Citeer[afwijk modus]ik zie vele mensen zeer dikke draad gebruiken voor de feeders naar de rails .
En als je dan een decoder bekijkt zitten daar ienie mienie draadjes aan .
Ok je ringleiding dat die uit dikke draad bestaat is niet het idee er achter
Maar waarom ook dikke draden naar je sporen ????.[/afwijkmodus]

Euh meen je dat nu? Door die draden van je booster naar de sporen/ringleiding moet de volledige stroom van de booster kunnen gaan. Door die draden van de decoder moet de stroom voor één enkele loc gaan en die draden zijn ook nog eens véél korter. Strikt gezien moet de draad van je booster naar de ringleiding zelfs 2x zo dik zijn (in oppervlakte).

Nu zullen er zeker modelspoorders zijn die overdrijven in hun keuze van kabels. Maar beter iets te dik dan te dun.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

heb het eens gemeten:
Mehano  50   374mA
ROCO 53      420 mA

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D