Modelspoor, praktijk > Algemene praktijkvragen

Loc gebruikt veel stroom

(1/6) > >>

Dirk:
Allen,

het viel me vandaag op dat mijn 5102 van mehano toch wel heel veel stroom nodig heeft. Als ik de boosters monitor dan zie ik een verbruik van 8% als alleen deze Mehano rijd, een andere loc komt amper aan 1%. Ligt dat aan de motor? Het is een omgebouwde 3-rail naar 2-rail. Of zou er ergens een verlies op zitten?

Dirk

Waterman:
In heel die 'dikke motoren van Roco' discussie heb ik ook eens mijn centrale aan de computer gehangen om het stroomverbruik van een aantal locomotieven te meten.

Bleek dat een moderne loc van een gekende fabrikant meer stroom verbruikt dan mijn oude Roco type 20 met dikke motor  ::)

Ps. het is niet de bedoeling deze discussie weer op gang te brengen, ik wil alleen maar aan de vraagsteller melden dat een moderne loc soms ook meer stroom verbruikt dan je denkt.

raf:
Dirk ik zal morgen mijn omgebouwde eens op het spoor zetten en kijken wat het verbruik is

gr raf

Alberke:
Een motor die zwaar belast is verbruikt meer stroom, kijk eens na of er geen gestolde smeerstoffen zitten of een tandwiel dat vast zit.

Dirk:
de loc rijdt heel soepel, en of er een sleep van 12 wagons achter hangt of niet, hij blijft 8% stroom vreten ook in de helix, maakt allemaal niks uit.

Dirk

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie