Modelspoor, praktijk > Algemene praktijkvragen

Een dansende 7337...

(1/6) > >>

Waterman:
Hallo,

Kleine ramp gisteren bij het reinigen van de wieltjes van mijn Piko 7337: ineens blokkeren de wieltjes. Blijkbaar was een pennetje dat de drijfstang op de wielen houdt losgekomen.

Overhaast het bodemplaatje losgemaakt om bij de wielen te kunnen. Dat was misschien niet de beste zet. Maar gelukkig vrij gemakkelijk dat pennetje er weer ingeprutst.

Helaas... Toen ik de loc op de rails zetje en ze liet rijden bleek ze te alle kanten op te dansen en schudden  :-\

Na wat zoeken dacht ik te zien dat een van de drijfstangen wat geplooid was. Met een tangetje zo recht mogelijk geplooid. Dit heeft het probleem toch ietwat verbeterd maar helaas niet helemaal verholpen  :(

Iemand nog idee├źn wat de oorzaak kan zijn van het probleem?

20220513_124023 by Patrick VdBossche, on Flickr

adrievans:
Patrick, staan de drijfstang vanaf de zijkant gezien in een rechte lijn.
Als je rechter as met tandwiel per ongeluk maar 1 of meer tandjes verschoven is goed de boel al wringen.

Waterman:

--- Citaat van: adrievans op 13 mei 2022, 12:57:46 pm ---Patrick, staan de drijfstang vanaf de zijkant gezien in een rechte lijn.
Als je rechter as met tandwiel per ongeluk maar 1 of meer tandjes verschoven is goed de boel al wringen.

--- Einde van citaat ---

Dag Adrie,

Vandaar dat ik schrijf dat het bodemplaatje verwijderen allicht geen goed idee was... Ik vermoed ook dat het probleem hem daar zit dus nog even verder zoeken en proberen  :-[

Alberke:
Misschien gezichtsbedrog, maar de wielen staan inderdaad precies niet meer in de juiste stand?
Uitlijnen dat de stang perfect recht staat, kan zijn dat je de assen met de tandwielen verzet hebt

Waterman:
Dat zal inderdaad het probleem geweest zijn. Na te veel pogingen naar mijn zin heb ik het acceptabel gekregen.

De loc danst nog altijd een beetje, misschien toch een drijfstang die niet 100% meer is. Maar ik ga mijn perfectionisme loslaten en het zo laten vooraleer ik het nog erger maak.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie