Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Een dansende 7337...

Gestart door Waterman, 13 mei 2022, 12:49:48 PM

Waterman

Hallo,

Kleine ramp gisteren bij het reinigen van de wieltjes van mijn Piko 7337: ineens blokkeren de wieltjes. Blijkbaar was een pennetje dat de drijfstang op de wielen houdt losgekomen.

Overhaast het bodemplaatje losgemaakt om bij de wielen te kunnen. Dat was misschien niet de beste zet. Maar gelukkig vrij gemakkelijk dat pennetje er weer ingeprutst.

Helaas... Toen ik de loc op de rails zetje en ze liet rijden bleek ze te alle kanten op te dansen en schudden  :-\

Na wat zoeken dacht ik te zien dat een van de drijfstangen wat geplooid was. Met een tangetje zo recht mogelijk geplooid. Dit heeft het probleem toch ietwat verbeterd maar helaas niet helemaal verholpen  :(

Iemand nog ideeën wat de oorzaak kan zijn van het probleem?

20220513_124023 by Patrick VdBossche, on Flickr

adrievans

Patrick, staan de drijfstang vanaf de zijkant gezien in een rechte lijn.
Als je rechter as met tandwiel per ongeluk maar 1 of meer tandjes verschoven is goed de boel al wringen.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Waterman

Citaat van: adrievans op 13 mei 2022, 12:57:46 PM
Patrick, staan de drijfstang vanaf de zijkant gezien in een rechte lijn.
Als je rechter as met tandwiel per ongeluk maar 1 of meer tandjes verschoven is goed de boel al wringen.

Dag Adrie,

Vandaar dat ik schrijf dat het bodemplaatje verwijderen allicht geen goed idee was... Ik vermoed ook dat het probleem hem daar zit dus nog even verder zoeken en proberen  :-[

Alberke

Misschien gezichtsbedrog, maar de wielen staan inderdaad precies niet meer in de juiste stand?
Uitlijnen dat de stang perfect recht staat, kan zijn dat je de assen met de tandwielen verzet hebt
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Waterman

Dat zal inderdaad het probleem geweest zijn. Na te veel pogingen naar mijn zin heb ik het acceptabel gekregen.

De loc danst nog altijd een beetje, misschien toch een drijfstang die niet 100% meer is. Maar ik ga mijn perfectionisme loslaten en het zo laten vooraleer ik het nog erger maak.

Waterman

Bedankt voor de input Adrie en Hugo.

Rangeerduivel

Patrick,
Het is een gekend probleem(pje) bij deze loc's.
Het pennetje komt idd al eens uit de wielen en het terug er in duwen helpt meestal
Je moet er echter op letten dat het gaatje van de drijfstang over het dikkere gedeelte van het pennetje zit.
Bij het terugduwen van dat pennetje kan het voorkomen dat de drijfstang geklemd zit tussen het wiel en de verdikking van het pennetje.
De drijfstangen moeten inderdaad mooi recht zijn.
Als dat niet het geval si, met een plat tangetje ze terug recht plooien Als alles goed zit lijkt het mij logisch dat de assen mooi op hun plaats vallen ten opzichte van elkaar...
Even goed bekijken is de boodschap

;)

Waterman

Citaat van: Rangeerduivel op 13 mei 2022, 14:02:44 PM

Je moet er echter op letten dat het gaatje van de drijfstang over het dikkere gedeelte van het pennetje zit.
Bij het terugduwen van dat pennetje kan het voorkomen dat de drijfstang geklemd zit tussen het wiel en de verdikking van het pennetje.
De drijfstangen moeten inderdaad mooi recht zijn.


Dag Rudy,

Dit toch nog eens extra gecontroleerd en dat zit allemaal goed.

Het probleem heeft zich voorgedaan bij de eerste wielas en deze drijfstangen waren het meeste verwrongen. Ik vermoed echter dat de andere ook in de slagen gedeeld hebben.
Gezien de lok weer acceptabel reed ben ik de boel maar niet weer gaan openschroeven.

Wel nog heel voorzichtig met een schroevendraaiertje de ander drijfstangen wat bijgewerkt... De loc lijkt weer iets minder te dansen. We kunnen weer verder. Merci heren!

Floris

openmaken kan geen kwaad hoor. Alleen de wielen van de assen halen of verdraaien op de as geeft potentieel problemen, maar dat doe je niet zomaar per ongeluk want die zitten tamelijk vast. omdat er maar 1 as een tandwiel heeft kan er daar ook weinig mis gaan. Zijn alle assen aangedreven via tandwielen en hebben ze ook nog stangen eraan, ja, dan is t opletten, vooral met die oude piko br 55/type 81 kun je ruim lol beleven.

Waterman

Na het voorgaande heb ik nog maar eens geprobeerd om de wielen te reinigen. Want daar was het tenslotte mee begonnen.

Weer schoot er zo'n pinnetje los, deze keer van een van de middelste wielen.

De boel zat goed in de knoop. Dus alles weer opengehaald en losgemaakt, terug gemonteerd,... en opeens rijdt de loc zonder de minste schommeling!  :o

Alleen schokt ze wel nog altijd want de wieltjes zijn nog steeds vuil en ik durf ze niet meer reinigen... :(

Alberke

Van Trix kan je een handig borsteltje krijgen:
voorbeeld:
https://www.modellbahnshop-lippe.com/Toebehoren/Andere+toebehoren/Trix-66602/nl/modell_24894.html

past op de sporen, loc kuist zijn wielen zelf


Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Waterman

Dat ziet er interessant uit! En zorgt het gewicht van de loc dan voor voldoende druk om de wieltjes helemaal proper te krijgen?

Want het uitoefenen van iets te veel druk is vermoedelijk wat het probleem in eerste instantie veroorzaakt heeft  :-[

Rangeerduivel

#12
Citaat van: Alberke op 15 mei 2022, 10:30:01 AM
Van Trix kan je een handig borsteltje krijgen:
voorbeeld:
https://www.modellbahnshop-lippe.com/Toebehoren/Andere+toebehoren/Trix-66602/nl/modell_24894.html

past op de sporen, loc kuist zijn wielen zelf

Ik heb zo'n borsteltje en dat werkt perfect, maar voor lichte lokjes mag je een beetje (gematigde) druk geven.
Als je te hard duwt kan de motor het ook niet meer trekken,
Modeltreinen moeten nu eenmaal zacht en met liefde worden behandeld.
Ook voorzichtig zijn met eventuele antislip bandjes.

;)

Dirk

Ja interessant, ik heb er net eentje besteld bij Valleitrein, daar was het 22.5€.
Nog goedkoper dan Lippe.
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Alberke

En vooral: loc vasthouden  ;D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D