Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Modelbouw Dipje

Gestart door B_Modelbouw, 11 mei 2022, 20:27:01 PM

Metpetergaathetbeter

Bert ben je in een modeltreinclub (dan eens overwegen) dan zou je geregeld eens een treintje kunnen meenemen en anderen ook laten meegenieten van al je fraais ?

RobVille

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 12 mei 2022, 12:07:44 PM
Citaat van: RobVille op 12 mei 2022, 11:52:49 AM
N-spoor :) Ben zelf begonnen met ontwerpen, mede door deze situaties.
moet je nog altijd je Ho materiaal wegdoen....


Klopt.

Toen mijn schoonouders overleden, zijn we tijden bezig geweest om hun zolder leeg te ruimen. Mijn schoonpapa hield van timmeren en de zolder lag vol met kubieke meters hout, houtbewerkingsmachines, dozen vol met gereedschap, potjes met schroeven, noem maar op. Om die reden maar eens begonnen om mijn treinspullen op te ruimen. Zelf wil ik een modulebaan houden met een zestal stammen. Uiteindelijk willen we kleiner gaan wonen en dus wordt de volgende stap een digitale N-spoorbaan. Het is niet anders. Op een gegeven ogenblik moet je toch keuzes maken ;)

Groetjes,
Rob

I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Rangeerduivel

Citaat van: Herwig op 12 mei 2022, 10:52:06 AM

   Als je met z'n tweeën in een 'gewoon' , hedendaags appartement woont (2 slaapkamers) is er meestal geen plaats voor een modelbaan(tje).
   En evenmin voor een uitgebreide treintjesverzameling. Noch voor een collectie modelautotjes en lectuur.  Dat is nu eenmaal zo. Weet
   persoonlijk ook niet wat aan te vangen als we binnen enkele jaren (?) van een huis-met-zolder naar een 'flat' moeten. Klinkt niet positief, is het ook niet.
   Sorry.     Heb dus alle begrip voor sommigen hier op 't forum die naar een (assistentie)flatje verhuizen.

Je moet toch niet persé naar een flat.....je kan of doen als ik, klein huisje met alles er op en er aan, twee kleine slaapkamers, groot terras met barbeque, klein tuintje (enkel bloemen en planten, geen bloemkolen of prei... ;D) en een grote zolder voor de treinen.

En voor diegenen die nu een "maar" gaan opwerpen,
1) stadsmensen willen die "stad" niet verlaten....eigen schuld, dikke bult, je betaalt je blauw voor een flatje waar je jouw gat niet kan in draaien!
2) Als je ooit op hoge leeftijd komt dat je toch naar een service flat of rusthuis moet, zal er van dat treintjesgebeuren ook niet veel meer in huis komen!
Dan geldt enkel nog gemalen eten en pampers! ;D ;D

Ja ik weet het, ik ben vlakaf, maar het is de harde waarheid

;)

Jurgen

Je kan het draaien en keren hoe je het wilt, ondanks alle goedbedoelde reacties zal je toch zelf de keuze moeten maken wat je precies gaat doen.

Je kan altijd een soort van "parketbaan" maken waarbij je treinen door heel je huis/appartement rijden onder je zetels, tafels en weet ik veel wat nog. Of je vriendin/vrouw dat leuk zal vinden, dat moet je zelf uitzoeken, maar je 5 minuten plezier zal je zeker wel hebben. En, belangrijkste van al, je zal zeker lange slepen kunnen laten rijden.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Herwig

#19
  [  dan toch een PB aan Diavolo met een vette  "MAAR"      ;)  ]

Voor de kleinbehuisden:   heb ooit een ondiep maar simpel lang baantje (omloopspoor op een 'plank' van 3m) gemaakt dat net nog boven op de slaapkamerkledingskast kon, weliswaar zonder enige scenery.  Plus een losse FY (fiddle yard) .  't Was behelpen, maar 't was iets .
Het Fremo-gedoe (of aanverwante) was voor mezelf principieel wel een bruikbaar alternatief, als je niet tegen de verplaatsingen opziet.   

Rangeerduivel

Citaat van: Herwig op 12 mei 2022, 15:16:20 PM
  [  dan toch een PB aan Diavolo met een vette  "MAAR"      ;)  ]   

En vriendelijk (en zelfs bekommerd) beantwoord... ;D

;)

Alberke

een baan moet niet altijd rondjes draaien hé. Je kan een mooie baan maken van bijvoorbeeld 2 meter op 30cm, met alleen rechte sporen en een paar wissels
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

SuSke

Kijk even naar de resultaten die uit de minibaantjeswedstrijd komen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirky

Als je een kleine baan niet ziet zitten en je hebt geen plaats voor een grote? Dan steek je alles in dozen of verkoop je alles... Een mens moet in zijn leven zoveel pijnlijke beslissingen nemen.
Als je binnen enkele jaren toch zou herbeginnen haal je het uit de dozen of koop je de zaken opnieuw aan...
Je leeft maar één keer en nu ongelukkig lopen voor treintjes? Dat zou ik echt niet doen...

Metpetergaathetbeter

je zegt niet hoe groot je verzameling is, ook dat kan een enorm verschil uitmaken

ERVIN

Bert ( B-Modelbouw) zijn verzameling is " redelijk" groot.  ;)

Ik ben wel een beetje verbaasd Bert dat je hiermee nu op de proppen komt , je bent bij je ouders een pracht van een baan aan het bouwen , heel erg realistisch met veel oog voor details , het zou echt zonde zijn van al je tijd en je mooie realisaties om dat nu op te geven , maar ergens begrijp ik je ook wel hoor. Je houd , net als ik , van lange treinen , van exacte samenstellingen , van dubbeltracties , van lange bloktreinen enz.. maar daar moet je plaats voor hebben , en die hebben we beide , het verschil is dat ik deze plaats in mijn eigen huis heb en dat jij er voor naar je ouders moet rijden.
We weten allemaal dat we niet het eeuwige leven hebben , ook onze ouders niet , en we zijn zelf al einde 40 begin 50 , en onze ouders zijn ongeveer 20 à 30 jaar ouder. We hopen het natuurlijk niet , maar het kan zo maar plots gedaan zijn , ook met ons , als ik morgen plots zou sterven dan hebben ze hier grote problemen , breek dat , als vrouw/dochter zijnde allemaal maar eens af , ik heb hierover ook al wel van wakker gelegen , maar dan mag je niets meer doen hé. Maar in jou geval is het natuurlijk nog wel wat erger , maar zoals sommigen je hier al de goede raad hebben gegeven , laat alles even rusten , vroeg of laat komt er een oplossing.

Je hebt mijn nummer hé , bellen mag altijd. ;) Succes .

Rangeerduivel

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 12 mei 2022, 18:32:35 PM
je zegt niet hoe groot je verzameling is, ook dat kan een enorm verschil uitmaken

Ik denk HO Peter... ;D

;)

B_Modelbouw

Dat ik er echt lig over te piekeren ... neen,
Dat het een terechte vraag is ... ja,
Vanwaar plots nu ... een recent sterfgeval in de familie

Uiteraard lees ik hier tussen troep en ludieke reacties
Ook enkele ernstige overwegingen...

- De opbouw van de baan is realistisch, bijgevolg schrap de vloerbaan
- Van huizen wisselen, Noppe ik kan mijn ouders hun tuin niet ontnemen
  En twee verdiepingen trappen op en af is geen optie voor hen.
- Een modulebaan opbouwen met beperkte diepte ? De helix neemt toch ook al snel 1,50m in beslag
- Mijn verzameling, een bescheiden collectie van realistische treinsamenstellingen die op Lijn 12 rijden
  (Zoals alle BNL samenstellingen van begin tot nu - dagdagelijks vervoer, internationaal en goederen)
  In dozen opbergen in dozen... neen, ze zitten per samenstelling in koffers aanvullend op diegene die
  op de baan staan. Uitdunnen van de collectie ga ik zeker overwegen.
- Even rust nemen... neen, ik werk gewoon verder aan de baan. Maar voorzie wel mocht er iets met
  Mij gebeuren. Enkele modelspoorvrienden staan op de lijst.
-
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Koen

Bert,

Zoals Erwin schrijft, we zijn eind 40, begin 50. Ikzelf heb een paar jaar geleden met hetzelfde probleem zitten kampen. Vooral omdat mijn gezondheid niet zo optimaal is. En dan denk je wel eens ... wat als ... Een jaar geleden heb ik zelf op punt gestaan om te stoppen. Mensen die mij kennen, weten met welk probleem ik te kampen heb. Uiteindelijk hebben mijn vrouw en ik alles overwogen. Haar eerste vraag was: wat ga je doen als je je hobby niet meer hebt? Voor TV hangen? Je kan toch niet de hele dag muziek spelen (ik ben ook muzikant)? Ok, we wandelen en reizen veel maar dan nog. Je hebt ook nog momenten dat je moet werken en mijn verlof is niet oneindig. Uiteindelijk beseften we allebei dat stoppen niet echt een optie was. Het zou de werkstress alleen maar de overhand laten nemen. Daarom hebben we besloten om alles samen met de aankoopprijzen te inventariseren. Mocht er mij iets overkomen, kan ze altijd aan de database en via vrienden kan ze dan daarmee aan de slag. Ik hoop dat het nooit nodig is maar het geeft mij toch enige geruststelling. En de baan zelf, die kan altijd wel naar iemand die er plezier aan kan beleven. Ze bestaat uit modules en kan gemakkelijk uiteen.
Ik weet niet of je veel aan deze boodschap hebt maar ik denk dat een inventarisering toch enige gemoedsrust geeft.
Je leeft maar één keer, Bert. Je moet echt van het leven genieten en doen waar je plezier in hebt. Dat je deze vragen stelt, lijkt mij logisch. Ik stel zelf mij ook regelmatig vragen maar de boodschap is "LEEF EN GENIET VAN ELKE DAG".
Sorry voor de preek maar ik zie maar al teveel mensen die vast zitten in de dagelijkse sleur en het genieten uitstellen naar later.

Groetjes,
Koen



Nooit te oud om te leren

svvander

Ik sluit mij aan bij de rest... probeer van de hobby te genieten... niets moet, alles mag zou het moto moeten zijn. En gaat het eens minder, dan is het maar zo. Neem van mij aan dat dit bij velen al eens geweest is. Ik heb ook 20 jaar geleden alles al eens verkocht en een jaar of 5 geleden terug herbegonnen. Was dat een goede zet: toen wel, achteraf gezien heb ik veel "gemist". (Alhoewel... gemist is een slecht woord... mislopen?). Het laatste dat je voor jezelf moet doen is druk opleggen omwille van een hobby... het moet ontspanning blijven. Maar even afstand nemen en iets anders doen, helpt vaak. Voor mij is dat dan een andere vorm van modelbouw. Het leuke is dat je dan soms ook wel zaken mee kan nemen van de ene hobby naar de andere. En dat je terug meer honger krijgt in of voor de andere hobby. Allé dat is bij mij toch zo. Er is trouwens niets mis met een pauze nemen he.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be