Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Modelbouw Dipje

Gestart door B_Modelbouw, 11 mei 2022, 20:27:01 PM

B_Modelbouw

Even een moeilijk moment en niet wetende hoe verder te gaan...

Ik heb bij mijn ouders, die op leeftijd zijn, een treintafel staan die amper te demonteren is.
Of beter gezegd twee tafels die met elkaar verbonden zijn in L-vorm... een van iets groter dan 4m bij 1m60 en een van 5m50 bij 1m60 met elkaar verbonden met een spoorberm van 1m bij 40cm.

Zelf heb ik geen plek om ze ooit zelf bij me thuis op te stellen, dus ja... slaagt de twijfel toe om verder te bouwen en zelfs een deel van mijn collectie te verkopen. Of zelfs geheel te stoppen...



Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


doomslu

Bert, zeg nooit nooit.
Misschien heb je nu geen plaats en later wel?

Een andere optie, als je wel een beetje plaats hebt thuis, is om iets kleins te bouwen. Dan hoeft jouw collectie helemaal niet weg.

Laat het dipje rustig voorbij gaan.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michael

Bert de afmetingen die jij noemt heb ik zeker niet ter beschikking, maar als modelbouwer kom je vast wel tot een mooi concept, toen ik herbegon met de hobby, kon het niet groot genoeg zijn, klimspiralen, verschillende verdiepingen etc. Niks kwam tot een goed eind, nu binnen kort starten met de bouw van een nieuw treinbaan, wel 5 m lengte maar een diepte van slecht 40 cm, neem van mij aan meer dan genoeg ruimte om vol te bouwen.
Geeft niet op en verkoop zeker niet je verzameling, over een paar jaar denk e er misschien heel anders over.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

RobVille

Bert,

Zit op dit moment ook klem met de uitoefening van mijn hobby. En inderdaad, hoe nu verder. Zelf besloten om mijn modelbaan inclusief alle rijdend materieel van de hand te doen. Zo links en rechts in de modelbouwwereld gevraagd om mijn spullen over te nemen dan wel te verkopen. Resultaat. Noppes! Geen enkele reactie, hoewel veel lovende bewoordingen! Ik mag in mijn handen knijpen als ik voor mijn materieel nog een goede prijs krijg, ja het is gebruikt, ja, de dozen zijn er ook nog en ja, er ontbreekt soms een onderdeel. En wat de modulebaan betreft, tja, die nemen we wel mee en onder ons gezegd, de zaag gaat erin en alle onderdelen worden apart verkocht. Zo, weer een illusie armer. Alleen, ik vind mijn hobby veel te leuk. In de toekomst ga ik voor een nieuwe, compacte, kwalitatieve modelbaan ....

Succes met je keuze.

Groetjes,
Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Floris

Dr staat nochtans genoeg inspiratie op t forum qua kleine baantjes waar je de komende jaren prima zoet mee kunt zijn (en die ook nog eens af komen, ook bij een ambitieus thema)
Kijk bijvoorbeeld eens naar Alan zn stukje brussel, hoe mooi klein dat is. Extra verdieping schaduwstation eronder zodat toch je hele collectie zo af en toe om de beurt langs kan komen, hoop scenerywerk bovenop, maar wel nog haalbaar.

Alles wegdoen en met je armen over elkaar chagrijnig gaan zitten kijken tot halverwege de middag en daarna bij de tv aan t bier kan altijd nog....

Koen

@Bert,

Eind jaren 90 heb ik mijn collectie volledig weg gedaan. Dit ging over meer dan 100 locs en een hoop rijtuigen en wagons. De reden was eveneens geen plaats, geen tijd want we waren pas getrouwd en hadden twee kinderen.
Het is altijd blijven kriebelen. Het virus laat niet los  :D. Een paar jaar later ben ik stilaan begonnen met het uitwerken van een besturingssysteem. Ik was ook met elektronica bezig en vond het wel eens tof om systemen uit te werken. Zonder dat ik mij ervan bewust was, ben ik terug in de hobby gerold en vandaag de dag heb ik terug een baan en een uitgebreide verzameling. Ik heb altijd spijt gehad dat ik mijn vroegere collectie weg gedaan had. Er zaten een aantal handgemaakte stukken in die niet meer te vervangen zijn. Dus bezin eer je begin, zou ik zeggen. Leg het allemaal even opzij, laat het een jaar, twee jaar liggen en je zal zien dat de interesse automatisch terug komt. Is dat niet het geval, dan kan je nog altijd je materiaal verkopen.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

raf

Bert ik ben jaren geleden (of was het reeds langer)voor een periode van 25 jaar zeg maar gestopt .
Alles stond nog in dozen en de baan was hoe ze was en zat onder het stof.
En daarna terug opgepakt en gelukkig had ik niets weg gedaan .
Ik ben nu aan een module baantje bezig van 5 modules en daar kruipt nu op het ogenblik een pak tijd in maar niets is dringend .
Ik kan nu 2 en 3 rail rijden en als ik boven ben eventjes de baan aan zetten zonder voor de rest iets te doen is ook soms fijn.

Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

B_Modelbouw

Mijn vraag komt niet zo onverwacht... afgelopen week is tante overleden, en dan heb je thuis met je ouders gesprekken hoe het verder moet als je er niet meer bent. Of wanneer ze zorgbehoevend worden en niet langer in hun huis kunnen wonen.

De treintafel is dan zo'n punt dat dat door de jaren steeds verder is opgebouwd, ooit met het idee ze demonteerbaar te maken, maar hoe mooi je dat plan ook maakt, er lopen ergens wel zaken tussen de verschillende segmenten van 800 op 1600 ... is het niet een balk, dan wel rails of een spinnenkop aan kabels verweven onder en door de tafels.

Ze verplaatsen zou met veel geduld nog lukken...
Ze ergens kunnen plaatsen dan weer niet, zelf woon ik niet zo groot.

Het idee, om een kleinere baan op te bouwen zie ik echt niet zitten... ik heb nu eenmaal een groot aantal treinsamenstellingen met lengte. Ze inkorten of echt rink aan elkaar laten rijden is niet mijn ding.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Johnnytrein

Misschien kan je overwegen om met je ouders van woning te wisselen, probleem opgelost.  ;D
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Koen

Citaat van: B_Modelbouw op 12 mei 2022, 08:59:19 AM
Mijn vraag komt niet zo onverwacht... afgelopen week is tante overleden, en dan heb je thuis met je ouders gesprekken hoe het verder moet als je er niet meer bent. Of wanneer ze zorgbehoevend worden en niet langer in hun huis kunnen wonen.

De treintafel is dan zo'n punt dat dat door de jaren steeds verder is opgebouwd, ooit met het idee ze demonteerbaar te maken, maar hoe mooi je dat plan ook maakt, er lopen ergens wel zaken tussen de verschillende segmenten van 800 op 1600 ... is het niet een balk, dan wel rails of een spinnenkop aan kabels verweven onder en door de tafels.

Ze verplaatsen zou met veel geduld nog lukken...
Ze ergens kunnen plaatsen dan weer niet, zelf woon ik niet zo groot.

Het idee, om een kleinere baan op te bouwen zie ik echt niet zitten... ik heb nu eenmaal een groot aantal treinsamenstellingen met lengte. Ze inkorten of echt rink aan elkaar laten rijden is niet mijn ding.

Bert, niets houd je tegen om opnieuw te beginnen. Ik had op zolder een zeer grote "spaghetti" baan liggen. Ik had enorm veel ideeën om dit verder uit te werken tot ik problemen kreeg met mijn rug. De baan heeft er ongeveer drie jaar onaangeroerd gelegen. Uiteindelijk heb ik heel de boel afgebroken (met veel spijt). Nu ben ik aan mijn veel kleinere modulebaan bezig en heb er nog nooit zoveel plezier aan beleefd.
Laat het allemaal een beetje bezinken en dan komt het wel goed. Het helpt altijd om eens met anderen hierover te praten, om ideeën uit te wisselen. Heb je er nood aan, stuur mij een mailtje en we spreken wel eens af.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

RobVille

#10
Tja, best moeilijk. Zelf zat ik te denken aan het huren van een ruimte. Afgezien van de kosten, speelt de afstand een rol. Je kunt niet even iets gaan bouwen. Je kan ervoor kiezen om, gezien je stammen, een paradebaan te maken. voorbeelden zat op dit forum. Ook kan je een technische oplossing bedenken. Een nieuwe, multdeck modelbaan bouwen zoals deze in de VS nogal gebruikelijk zijn. De verschillende niveaus kun je dan onderling verbinden met spiralen. Je hoeft dan ook niet zo diep te gaan. Best een uitdaging. Zelf heb ik ooit een modelbaan gebouwd met een lengte van zes meter bij een diepte van 60 cm. Onder de baan twee grote schaduwstations met elk een keerlus verbinden met twee spiralen het paradespoor.

de hoofdbaan -->


schaduwstations -->


Kortom, mogelijkheden zat.

Rob

I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Herwig


   Als je met z'n tweeën in een 'gewoon' , hedendaags appartement woont (2 slaapkamers) is er meestal geen plaats voor een modelbaan(tje).
   En evenmin voor een uitgebreide treintjesverzameling. Noch voor een collectie modelautotjes en lectuur.  Dat is nu eenmaal zo. Weet
   persoonlijk ook niet wat aan te vangen als we binnen enkele jaren (?) van een huis-met-zolder naar een 'flat' moeten. Klinkt niet positief, is het ook niet.
   Sorry.     Heb dus alle begrip voor sommigen hier op 't forum die naar een (assistentie)flatje verhuizen.

Peter

Inderdaad Herwig. Wij zitten nu meer dan een jaar in een Assistentie flat  en ik heb HELAAS maar plaats voor 200 x 80 cm voor mijn baantje
Dus enkel voor en achteruit en wat rangeren, meer zit er niet in en toch ben ik er mee tevreden
Met vriendelijke groeten
Peter

RobVille

N-spoor :) Ben zelf begonnen met ontwerpen, mede door deze situaties.
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Metpetergaathetbeter

Citaat van: RobVille op 12 mei 2022, 11:52:49 AM
N-spoor :) Ben zelf begonnen met ontwerpen, mede door deze situaties.
moet je nog altijd je Ho materiaal wegdoen....