Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

De VehnNbaan

Gestart door erwin9, 09 mei 2022, 09:31:08 AM

Herwig


   De zijgevel van dit gebouw komt mij spontaan enigszins  'religieus'  over .  Een toreke-met-windhaan op 't dak en ....    ;)

ACFI

Hallo,

de locloods zou gerust voor een loods van de buutspoorwegen door kunnen gaan. Kijk maar eens bij dit mooi overzicht van NMVB depots: https://www.railations.net/stelplwallonie3.html


(c)railations.net

in plaats van gestuckt, een deel van het gebouw in natuursteen en het past al beter denk ik.

ACFI

erwin9

Hoi Peter,
Vergis u niet, wij gaan geen bouwdoosjes aanschaffen voor onze VehnNbaan!  Het waren gewoon enkele bouwdozen die bij ons nog "in het schap" stonden, en waarmee niets gebeurde. Bij de laatste opkuis waren ze bestemd voor de vuilbak, dat vond ik toch wel wat zonde, en heb geprobeerd om ze wat aan te passen voor ons project. deze laatste locloods zal hoogst waarschijnlijk niet op deze baan komen. Als ik de "aanpassingen" lees van Koen en Jasper, (waarvoor dank), dan bouw ik het liever volledig zelf. En we gaan trouwens voor de hele baan met zelfbouw verder, slechts enkele van de hierboven vermelde stukken zullen "misschien" een plaatsje krijgen, en dan zeker niet in het volle zicht maar ergens verscholen achter de bomen.
We zijn trouwens al twee maal ter plaatse geweest over een groot deel van de lijn, om de nodige foto's en opmetingen te doen, dus daar zullen veel meer "realistische" gebouwen uit voortvloeien. Het station van Sourbrodt is trouwens ook al zo goed als af. En de twee grote gebouwen (voormalig hotel) aan de straatkant, zijn ook in afwerkfase. Deze zijn echter gebouwd door andere leden, dus ik kan hier (nog) geen fotootjes plaatsen. Dat zal ik later wel doen, want voor het schilderwerk zullen ze toch hier moeten "passeren"  ;D
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

erwin9

Zoals verwacht werd de locloods niet weerhouden om op de baan te plaatsen. Verkopen dus die boel! Liever zelfbouw, en dan meteen de "echte" gebouwen namaken in model. Veeeel leuker, en véééél mooier en origineler ;D.

Ondertussen zijn we met een twaalftal leden al tweemaal naar Sourbrodt geweest om ter plaatse de "sfeer" te gaan proeven van de vergane spoorlijn.
Koud, weinig beweging nog buiten de railbikes. In alle geval hebben we ter plaatse heel wat gebouwen kunnen fotograferen en opmeten. Inmiddels zijn er al een aantal tekeningen gemaakt om de grootste gebouwen (het hotel en het grote gebouw met het torentje) te kunnen laseren. Het station is ook volledig opgemeten en dit is in aanbouw op de "klassieke" manier, zijnde in plasticard. Er zijn ook al enkele proefprints gemaakt van de twee grote gebouwen.
Niet eenvoudig, want zij hebben aan de achterzijde een zeer complexe structuur. En in schaal N is dit toch alweer een flinke uitdaging!



De voorzijde (twee straatkanten) is nog redelijk symmetrisch.  De achterzijde van het hotel daarentegen ...



Verder is er ook nog het grote gebouw met een zeer grillige structuur. Ook dit is al volledig uitgetekend en er zal een proef worden gelaserd.


We zoeken ook nog naar de nodige info over de rol en bestemming van dit gebouw (destijds). Enkele babbeltjes met de plaatselijke bevolking heeft ons al heel wat bruikbare info en anecdotes opgeleverd. Ook een leuke "bijzaak" van onze hobby!
Volgende maand zullen de definitieve stukken worden gelaserd en kunnen de gebouwen worden gemonteerd.

Daarna zal alles weer via mij passeren om ze een "kleurtje" te geven in functie van de foto's die we inmiddels al hebben verzameld.  Wordt vervolgd  ;)
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

mahtoska1

We kijken er naar uit.

Sicco

Toch nieuwsgierig  ;D Waarom bewust de extra 'h' in de naam van dit interessante project? Het maakt het lastiger uitspreken dan gewoon VenNbaan. Vehn betekent volgens mij verder ook niks, bij mijn weten. Just curious.....

erwin9

#51
Sicco,

Met de "h" erin was de originele benaming van de "Vehnbahn" in dat landsgedeelte van België.
Wij hebben er enkel de hoofdletter N aan toegevoegd op de schaal te benadrukken. Geen vondst van ons trouwens, maar gepikt uit vroegere artikels uit Spoorweg Journaal  ;)
Ondertussen zijn de collega's volop bezig met de lasercutters. Ik heb de proefstukken al gezien en dat is veelbelovend.
Mogelijk volgende week al een gebouw volledig, en anders tegen volgend jaar (de week daarop dus).
het zal wel erg klein zijn om hier het nodige schilderwerk en detail op aan te brengen.
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

erwin9

Inmiddels zijn de eerste proefprints gelaserd. Er was heel wat tekenwerk te doen, en veel paswerk om alles naadloos aan elkaar te krijgen. Gezien het gebouw wel erg grillige vormen heeft, en er ook een groot gedeelte aan "bijgebouwen" deel uitmaken van dit complex. Luc heeft hier mooi werk afgeleverd.

Het basisgebouw zonder dak:


Het geheel, dus mét de bijgebouwen:


En dan met het dak er op:


En het geheel. Bemerk hoe weinig symmetrisch alles is:


Er zal dus nog wat pas- en voegwerk moeten gebeuren.  Een erg groot gebouw, zelfs in schaal N !
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

Michael

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

erwin9

Deze week hebben we in de werkgroep het definitieve sporenplan goedgekeurd voor de VehnNbaan. Sporen en wissels liggen klaar. Het is een relatief eenvoudig sporenplan, enkel spoor met op het einde een dubbelspoor voor de halte Kalterherberg.
de vier modules, samen 680 cm lang, zullen aansluiten op de drie modules van Sourbrodt station, op zich ook 550 cm lang.
Een N-baan(tje) van 12,80 meter  :D    Nog wat werk voor de boeg dus!
Vandaag heb ik alvast een "teststukje" gemaakt voor de spoorbedding. Een beetje gebaseerd op de foto's die wij ter plaatse hebben genomen tijdens onze bezoeken, en wat ik kon vinden in oude artikels en foto's van vroeger. Het mag er niet "te afgeborsteld" uit zien, dus een nogal vuil ballastbed.






Eerstdaags eens luisteren wat de medewerkers er van vinden!

msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

59erke

Persoonlijk vind ik het wat teveel zanderig uitzien, mis wat steenslag. Tenzij je het wil gebruiken op een rangeerterrein ofzo waar de sporen ten prooi zijn gevallen aan onkruid.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

oebr

heb je die foto's op een natte dag gemaakt?  Er zitten wat veel 'roodtinten' en wat te weinig grijs en beige in het ballast en op de biels heb ik het gevoel.

https://www.flickr.com/photos/135400658@N07/48800094716/
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

erwin9

Hey Koen en Red,
Ik heb mij gebaseerd op foto's op een website van de Vennbahn uit lang vervlogen tijd. Van mooie grijze steenslag was weinig sprake, alles was in dezelfde tinten, zowel spoor, bedding als biels waren met weinig kleurafwijking van elkaar, en allen met een redelijke rood-tint in.
En de foto's zijn helemaal niet gemaakt op een "natte" dag, want dan zijn de kleuren natuurlijk veel intenser en donkerder.
Het is ook de bedoeling om de VehNbaan te bouwen in de tijdsperiode 1950-1970, dus nog "in dienst", en zoals bij al onze bouwwerken, mét de nodige weathering. Een "vuile" baan dus.
Onderstaand foto's waren de basis voor mijn testjes.  Macro opnamen zijn natuurlijk ook onverbiddelijk, en mijn fotografische kennis is ook niet van de beste, maar in "het echt" ziet er wel wat beter uit dan op de foto's  ;)





Inmiddels (alléz, vorig jaar  :D) nog een tweede teststukje gemaakt. Aan de ene zijde met fijn zand, de andere zijde met iets grover zand, zodat de steenslag in schaal N toch wat "op schaal" wordt weergegeven.  Volgende week vergadering met onze Werkgroep, we zien wel wat de deelnemers aan het bouwproject kiezen  ;D

In dit tweede teststukje iets minder roodtint gebruikt.








msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

SuSke

Mijn voorkeur gaat ook naar je 2de werkstuk, gewoon omdat daar iets meer contrast in te zien is.
Maar ja Erwin, 'goesting is koop' zeggen ze.

En vermits het een clubproject is, zal het de beslissing van de werkgroep zijn die het haalt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

erwin9

Ondertussen is er "gekozen" door de werkgroep. Het wordt de eerste variant, met een rode ondertoon. Dit is ook wat wij op vele foto's terugvinden. Helaas is de bovenstaande foto nogal fel, in realiteit is het een heel stuk "zachter" van kleur.
We willen ook oudere sporen uitbeelden, en dus met weinig contrast tussen biels, rails en bedding.

Ondertussen ben ik begonnen aan het kleine bruggetje aan de grensovergang van Kalterherberg.


Dit leek mij een ideaal werkstukje om te bouwen in geëxpandeerd PVC, iets waar we in onze vereniging erg veel gebruiken, zowel voor gebouwen, achtergronden en vulstukken. Leuk materiaal!
Na de maten te hebben overgebracht op een tekening begonnen aan de tekening over te zetten op de PVC.


Dan worden de stenen ingekrast, een stevig werkje, want de stenen zijn verdomd klein in schaal N:


Dan nog de steuntjes en de dekstenen maken, ook in dezelfde PVC:


Dan is het tijd om een primerlaag aan te brengen, in een goede basiskleur:


Als dat droog is nog wat kleurnuances aanbrengen:


Tot slot wat washings om de voegen te accentueren:


Zo is het stukje klaar om te worden ingebouwd in het landschap. Er zal nog een reling gemonteerd worden, maar die moet "ouder" zijn dan de reling op de foto, deze laatste is iets te modern voor ons doel. Eenmaal ingebouwd zal er ook groen en struiken worden aangebracht, met de foto als leidraad.

Wordt vervolgd  ;)
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas