Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

De VehnNbaan

Gestart door erwin9, 09 mei 2022, 09:31:08 AM

erwin9

Nog even wat bezig geweest om een paar spoor-onderdoor-gangen te maken. Het spoor komt op een berm te liggen, en het landschap zal dalen en stijgen over de gehele lengte (650 cm lang), zodat er voldoende afwisseling is. Het spoor blijft uiteraard mooi horizontaal. Aan de hand van enkele foto's even een tweetal proefstukjes gemaakt uit forex. Ik bouw veel in dit materiaal, stabiel, sterk en toch flexibel. Het werken in schaal N vergt wel wat aandacht, omdat ik gewend ben in grotere schalen te werken. Beide doorgangen zullen "ergens" in de berm ingewerkt worden. Er moeten nog wel wat aanpassingen aan deze stukken gemaakt worden, maar dat kan pas eens ze op hun "plaats" zitten in de baan. Wordt vervolgd ... ;D

msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

Gerolf

Mooi gebouwd en geverfd  8)
Waar vind je zo'n grote aanstekers ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erwin9

Nog wat verder gewerkt aan de superkleine gebouwtjes. Bij ons bezoek hebben we foto's genomen, en opmetingen gedaan van de weegbrug van Sourbrodt. Dan ook maar effe nagebouwd, in forex. Eenmaal in de modelbaan ingebouwd komt er nog wat gras en rommel bij te liggen. Alweer een stukje bij! 




Gebouwtje is net zo groot als de nagel van mijn duim  :)


msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

Jappy

Leuk gedaan! Die kleine gebouwtjes maken het altijd af.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

SuSke

Citaat van: erwin9 op 20 juli 2022, 21:24:22 PM
...
Gebouwtje is net zo groot als de nagel van mijn duim  :)

Heb jij zo'n grote vingers Erwin  ;D ;D ;D

knap werk in ieder geval.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

erwin9

Na de verbouwingen van enkele bouwkits, terug naar het eigen werk, de zelfbouw!

Naast het stationsgebouw van Sourbrodt stond een goederenloods. We konden echter nergens een duidelijke foto vinden van de loods zelf. Op een van de foto's van het stationsgebouw zagen we in de verte toch een silhouet van de goederenloods. Niet echt zuiver en in detail, maar toch net genoeg om te zien dat het een volledig houten loods was, met een plat hellend dak.

Dus dan maar een schets gemaakt met de beschikbare foto.  En dan maar beginnen bouwen. De loods is zo'n 20 meter breed en 8 meter diep. Uit een plaat forex werden de wanden en de dakplaat gesneden. De wanden werden verticaal opgeschuurd om de houtstructuur na te bootsen.



De wanden kregen een verdunde primerlaag zodat er meteen wat nuances in de "planken" kwam. Het dak werd bekleed met schilderstape, overlappend, om de banden roofing na te bootsen.





Het dak werd eerst in donkergrijze primer gezet, en de wanden kregen een drietal filter-lagen met verschillende tinten bruin. Ook de loskade kreeg dezelfde behandeling.  Na droging werden de wanden licht opgeschuurd om de houtstructuur te accentueren.
Dan alles even op een ondergrondje gezet, deze grondplaat is voorlopig, want de loods wordt volledig ingewerkt op de modelbaan zelf, na de andere werken aan sporen en wissels. Effe een wagonnetje er bij voor de foto-shoot  ;)



En zo is er alweer een volgend gebouwtje klaar voor onze nieuwe N-baan.



Ik vind de houtstructuur wel geslaagd, rekening houdend met de schaal, want het is en blijft toch wel erg klein :)



De verdere afwerking gebeurt na het definitief plaatsen op de VehnNbaan. 
Voila, op naar het volgende projectje!
Wie benieuwd is kan over een zestal weken alles eens in het "echt" te bekijken op onze Club-tentoonstelling van msc HET SPOOR in Sint-Niklaas, op 10 en 11 september!
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

erwin9

Dan toch maar verder afgewerkt. Op een grondplaat gezet, en kan zo in de modelbaan ingebouwd worden. Ook nog wat herstelvlakken op het roofing dak aangebracht, en de trapjes gemaakt voor de loskade, best wel gefriemel, zoooo klein  ;D



Dan ook nog wat interieur gemaakt in de goederenloods, waar de kisten laadgoed klaar staan om te worden geladen. Het personeel neemt nog even koffiepauze in afwachting van de trein.



Nu nog even verder werken aan "Braives", in schaal H0, ander brilletje opzetten en andere schaallat boven halen  :)
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

Michael

Knap werk, de houtstructuur en afgebladderde verf heb je goed geïmiteerd.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

erwin9

Het is al even geleden dat ik hier nog iets plaatste. Enerzijds nogal wat werk gehad met "BRAIVES", want dat moest klaar zijn voor Ontraxs, en anderzijds stelde ik mezelf de vraag of er wel voldoende interesse was in dit draadje, want de reactie waren maar karig  ;)  (Ik vis zeker niet naar reacties hoor, maar bijna geen reactie doet mij concluderen dat er geen interesse is). Gelukkig waren de geposte reacties wel heel correct en leerzaam!
Dus bij deze nog wat fotootjes van het laatste werkje van deze week. We hadden nog een bouwdoos  (Vollmer 7609 schaal N) liggen. Maar dat leek veel te Duits met afschuwelijke kleuren. Dus even door de verfpot gesleurd, en geprobeerd om er wat realistische kleuren (naar Belgisch voorbeeld) aan te geven.
Persoonlijk ben ik niet echt overtuigd of dit dienst kan/zal doen op onze nieuwe Vehnbaan in schaal N.
Ik zie wel wat de leden van onze werkgroep er van vinden! Persoonlijk zou ik het liever verkopen! Vind het niet mooi  8).

Op zich is aan de bouwkit niet veel gewijzigd. Enkel andere kleuren, binnenkant is volledig geschilderd (afgebladderde witte verf) en zijn er loodslabben aangebracht op de dakkapellen.  Oordeel zelf maar.

Het origineel op de doos, en na wat behandeling:


Ook het interieur werd gebroken wit geschilderd, met afgebladderde verf en licht vervuild


Op het dak werden loodslabben aangebracht (zeer dun alu-folie) en geschilderd.













msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

59erke

#39
Ik deel je mening zij het nu toch al beter is dan het origineel, nochtans denk ik dat je er wel wat mee kan zij het dan met wat grotere ingrepen.

Persoonlijk zou ik

- Zijgebouwtje verlengen tot de volledige lengte van de loods
- Verwijder de ramen boven de toegangspoorten en de dakkapellen.
- Die fantasietjes rond de ramen en poorten en op de gevel mogen voor mijn part ook weg.
- Volledige gevel herbekleden met een steenmotief ipv pleisterwerk.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

mahtoska1

Het is in ieder geval een verbetering. Of jullie het al dan niet op jullie baan plaatsen, laat ik aan jullie over.

SuSke

't is een verbetering, maar ik treed Koen (59erke) bij.
Ik zou zelfs de binnenmuren voorzien hebben van een extra steenplaat om de inbouw van de ramen weg te steken.

Eigenlijk een boel werk om hier iets 'Belgisch' van te maken, zodat skratchbuilding toch een meer rendabele manier kan zijn.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Jappy

Vergis je zeker niet in de interesse in deze baan, die is er zeker wel.  :D Ik sta m'n medeforummers hier wel bij, echt Belgisch is het nog niet helemaal. Al die decoratieve stukken rond de ramen zijn wat te Duits naar mijn mening.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Driesel

Ik volg in alle stilte hoor, Erwin ;) En wees blij dat dit draadje niet 'vervuild' wordt met onnodig commentaar  ;)

PeterVG

Al enkele malen lees ik in dit project dat de gebouwen niet Belgisch zijn of te weinig aangepast om Belgisch te kunnen zijn. Dat vind ik vreemd. Dit project VehNbaan heeft als inspiratiebron de Vennbahn. Duits grondgebied met Duitse spoorwegen en Duitse gebouwen die als herstelbetaling bij België kwamen. Waarom zouden de gebouwen dan plots Belgische vormen moeten aannemen? Het Belgisch sausje langs de Vennbahn is beperkt tot spoormeubilair wat tijdens het Belgisch tijdperk werd toegevoegd.
Als ik mocht kiezen zou ik bij zelfbouw blijven voor wat de gebouwen en bruggen betreft. Station Sourbrodt gaan jullie bouwen met prachtige modellen van de lokale seinhuizen. Als je dan verder gaat met Duitse bouwkits welke in realiteit niets met de Vennbahn van doen hebben dan vind ik dat jammer. Het doet jullie werk oneer aan. Er zijn best nog wel leuke bouwwerken te vinden langs de Vennbahn die in jullie project mooi zouden staan.