De VehnNbaan

Gestart door erwin9, 09 mei 2022, 09:31:08 AM

erwin9

Hey Peter,  dan is mijn opzet toch redelijk geslaagd  :D :D
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

Jappy

Die lijkt inderdaad meet Belgisch dan Duits, je zou niet zeggen dat het gebaseerd is op een bestaande kit. Op welke kit is deze gebaseerd, en welke aanpassingen heb je gedaan als ik vragen mag?
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

erwin9

Jasper,
De bouwdoos van Vollmer was N7540. De basisplaat (verhoogd platform) werd behouden, de muren werden opgebouwd zonder alle "poppenhuis" ornamenten. Daarna werden de muren in één kleur geschilderd en uiteraard verweerd.
Van het originele dak heb ik niets gebruikt, maar zelf een dak gemaakt uit plasticard, met een eenvoudige vlakke vorm.
Ook dat werd geschilderd en verweerd.  Als ik de foto's nu zelf even bekijk had ik beter ook de poorten eruit gekieperd, want die zijn ook helemaal niet op schaal en beginnen mij hoe langer hoe meer te storen! De deurklinken staan op bijna twee meter hoogte! Dat ga ik dus ook nog veranderen ;D



En dit is de volgende die aan de beurt komt, de bouwdoos Kibri N 7442. Allemaal nogal grof voor schaal N, maar het zijn dan ook al erg oude kitjes. Persoonlijk hou ik me liever aan volledige zelfbouw, veel gedetailleerder en realistischer!
Maar als achtergrond zullen deze bouwdoosjes zeker dienst kunnen doen  ;D



Meer foto's en info is ook te volgen op onze website www.msc-hetspoor.be onder "banen" en dan VehnNbahn.
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

erwin9

En, zoals gezegd, het Kibri kraantje ook eens onder handen genomen. Allemaal nogal aan de grove kant die profieltjes, en dan dat plastiekerig groen, doet helemaal afbreuk aan het totaalbeeldje. Enkele verfbeurten met lichte, matte tinten, de nodige verwering en wat roest doet wonderen.  Portaal en kraan zijn bijna af. De kolen opslag moet nog verder aangepakt worden, en ook de andere steunrail van het portaal. Dit kan pas gebeuren wanneer het definitief kan ingewerkt worden in onze nieuwe VehNnbaan.  Verdere info en meer foto's op onze website www.msc-hetspoor.be




En voor wie twijfelt of het wel degelijk schaal N is, volgende foto met de aansteker van mijn madam er bij  :)

msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

adrievans

Had je die asnsteker ook niet kunnen verweren,steekt wel erg af bij de rest. ;D
Even zonder gekheid,kraan ziet er stukken beter uit,dat grijze frame heb je daarveen kleur nummer van?
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

erwin9

Hey Adrie,
Je zou het niet geloven, maar daar zitten vijf verschillende Vallejo kleuren in. Als basis is er een licht grijsgroen genomen, daarna lichtgrijs, wit, burnt umber en vuil oranje. Dat geeft voldoende afwisseling, zonder teveel aftekeningen, en geeft diepte en schaduw in het geheel. Daarna is er nog met oranje en bruin roestpoeder her en der accenten aangebracht.
Sommigen denken dat vervuilen niets meer is dan effe een airbrushje met wat kleur erover spuiten.  Het is toch wel iets meer dan dat  ;D
Groetjes,
Erwin
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

svvander

Wordt inderdaad heel hard onderschat. En om de juiste tint te vinden, is het soms heel veel proberen (tot vervelens toe... ik spreek uit ervaring).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

erwin9

Nog wat fotootjes  ;)



msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

mahtoska1

Knappe bouwwerken hoor! En dit in schaal N.

Pierre

Groet Pierre.


Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Rangeerduivel

Vooral die verwering vind ik knap gedaan... 8)

;)

erwin9

En we blijven maar rommel vinden  ;D.   Deze afschuwelijke bouwdoos van Faller, te klein voor H0, en te groot voor N, stond op de rand van onze vuilnisbak.  Dan toch maar even zien wat we er mee zouden kunnen doen. Een middagje werk en het resultaat ziet u hier. We zien wel of het gebouwtje door de schifting geraakt voor ons nieuw N project, de VehnNbaan. De stenen zijn natuurlijk vééél te groot voor N, en dat zint me niet echt!
Persoonlijk ben ik geen fan :-X.
Je kan de rest volgen op onze website;  www.msc-hetspoor.be bij "banen"
En uiteraard tijdens onze open deur dagen op zaterdag 10 en zondag 11 september van 10.00 tot 18.00 uur kan je boven- en onderstaande prutsen "live" komen bezichtigen.



msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

De absolute beginner

Hmm, anders, als ik die stenen zag, dacht ik direct aan zo van die cementsnelbouwstenen, gelijk ge soms nog ziet aan oude garages of hangars e.d..

Cyriel

erwin9

Cyriel,
Dat was ook mijn bedoeling om het zo "over te laten komen", maar ik vind de verhoudingen toch maar zozo! Zelfs in schaal H0 zijn de stenen volledig buiten proportie.
Om diezelfde reden werden ze ook grijs geschilderd, en vervuild. Ben blij dat u dat meteen ziet dat het celbeton-blokken (zouden moeten) zijn!
Dit waren enkele bouwsetjes die we hadden gekregen, maar ik bouw toch liever zelf naar een bestaand voorbeeld. Ben geen bouwdozenman  ;).
Zelfbouw biedt zoveel meer mogelijkheden en geeft een ongelooflijke voldoening, en is veel leuker en origineler :)
In alle geval, we zien wel wat we gaan gebruiken op onze VehnNbaan. En wat we niet willen gebruiken gaat wel naar onze jeugdwerking ;D
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas