Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Invoerrechten boeken en tijdschriften

Gestart door Alberke, 19 april 2022, 09:36:00 AM

Alberke

Ik heb het gegoogeld maar geen sluitend antwoord gevonden. Moet je invoerrechten betalen op tijdschriften?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel

Zal van de prijs afhangen zeker, minder dan 20 euro niet...

;)

Alberke

Wel dat is het 'm juist, die regel is afgeschaft! Maar voor lectuur gold altijd een andere regel. Ik ga voor een boekske van 5€ geen 15€ kosten betalen!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Klaas Zondervan

Zit dat niet in het abonnementsgeld? De prijs van een abonnement verschilt per land. Daar zullen toch wel alle kosten in zitten?

Alberke

Citaat van: Klaas Zondervan op 19 april 2022, 09:58:54 AM
Zit dat niet in het abonnementsgeld? De prijs van een abonnement verschilt per land. Daar zullen toch wel alle kosten in zitten?
Het gaat om een éénmalige aankoop.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

SuSke

#5
Op boeken en tijdschriften betaal je geen invoerrechten, enkel de 6% BTW
(bron: https://financien.belgium.be/nl/douane_accijnzen/particulieren/pakketten/extra-kosten-verbonden-aan-mijn-pakje#q1).
Je moet dus aan de verkoper de prijs zonder BTW betalen, aan de douane de 6% BTW en aan de afleveraar de inklaringskosten.

Misschien overwegenof het met brievenpost kan gestuurd worden (als het niet te veel weegt natuurlijk)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Citaat van: SuSke op 19 april 2022, 11:05:54 AM
Op boeken en tijdschriften betaal je geen invoerrechten, enkel de 6% BTW (bron: https://financien.belgium.be/nl/douane_accijnzen/particulieren/pakketten/extra-kosten-verbonden-aan-mijn-pakje#q1).
Je moet dus aan de verkoper de prijs zonder BTW betalen, aan de douane de 6% BTW en aan de afleveraar de inklaringskosten.

Misschien overwegenof het met brievenpost kan gestuurd worden (als het niet te veel weegt natuurlijk)

Die kosten zijn de 15 euro voor Bpost.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

Citaat van: SuSke op 19 april 2022, 11:05:54 AM

Misschien overwegenof het met brievenpost kan gestuurd worden (als het niet te veel weegt natuurlijk)


Inderdaad als het per briefpost wordt verzonden dan betaald men niets van BTW, invoerrechten, enz.....
 

Brunel

Volgens mij gelden voor brievenpost dezelfde regels die Suske heeft beschreven, alleen is de kans een stuk groter dat de douane het maar laat zitten.

SirGresley

Ik heb al jaren abonnement op Steam Railway maar heb nog sinds Brexit niets moeten betalen maar ik denk dat ze via een "postadres" in EU versturen.
Ik zal straks eens kijken wat er juist op het adresblad staat.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

eric


Boemeltrein

Op boeken en tijdschriften zijn de invoerrechten 0% en geldt een BTW van 6%. Waarom? omdat dit behoort tot cultuur en ja playboy  ;D valt daar ook onder.

Metpetergaathetbeter

tuurlijk de Playboy ook voor die vele interessante artikels  ;)

1885

 4901 99 00 00

       Afdeling X - (Hoofdstukken 47...49) - Houtpulp en pulp van andere cellulosehoudende vezelstoffen; papier en karton voor het terugwinnen (resten en afval); papier en karton, alsmede artikelen daarvan
       ARTIKELEN VAN DE UITGEVERIJ, VAN DE PERS OF VAN EEN ANDERE GRAFISCHE INDUSTRIE; GESCHREVEN OF GETYPTE TEKSTEN EN PLANNEN
       Boeken, brochures en dergelijk drukwerk, ook indien in losse vellen
    -    andere
    - -    andere

0% IR
6% BTW (ongeacht het bedrag)

Dito voor:
4902 90 00 00

       Afdeling X - (Hoofdstukken 47...49) - Houtpulp en pulp van andere cellulosehoudende vezelstoffen; papier en karton voor het terugwinnen (resten en afval); papier en karton, alsmede artikelen daarvan
       ARTIKELEN VAN DE UITGEVERIJ, VAN DE PERS OF VAN EEN ANDERE GRAFISCHE INDUSTRIE; GESCHREVEN OF GETYPTE TEKSTEN EN PLANNEN
       Kranten en tijdschriften, ook indien geïllustreerd of reclame bevattend
    -    andere

Het is wel mogelijk dat er "douanekosten" bij komen, dat zijn de administratiekosten voor het inklaren door de aangever (BPost, DHL, ...)

ACFI

Tom,

als de uitgever de BTW op voorhand ontvangt, is er dan administratiekosten?

Ik bedoel, net als voor andere goederen, geen kosten tot een bepaald maximumbedrag. Daarboven wel administratiekosten.

alvast bedankt,

ACFI