Piko Brossel met ESU 5 decoder

Gestart door Cozzy, 18 april 2022, 17:32:37 PM

Cozzy

Aan de dames en heren specialisten volgende vraag:

Ik heb een Piko Brossel art.52789 analoge versie met een aparte ESU 5 decoder aangekocht.

De decoder is netjes ingebouwd en dit mooie model reageert netjes op rijrichting, lichten aan en uit.
Alleen het rijden is merkwaardig, op een of andere manier doet de Brossel z'n eigen ding qua snelheid en reageren op versnellen of vertragen.

Normaal wanneer ik een nieuwe loc heb dan maak ik die klaar voor gebruik met iTrain:
- CV2 minimale snelheid = 2
- CV3 optrekvertraging = 0
- CV4 afremvertraging = 0
- CV5 maximale snelheid = 100 (in dit specifieke geval)
- CV6 middensnelheid = +- 1/3 van de waarde van CV5

Vervolgens kan ik dan in iTrain adhv snelheidsmetingen de max. waarde van CV5 gaan bepalen zodat die ongeveer overeenkomt met de reƫle snelheid van de echte Brossel (+- 66 km/u) en daarna gaat iTrain dan zelf de snelheden ijken voor elke van de 28 rijstappen.

Wat er nu gebeurt is echter merkwaardig:
- welke waarde ik aan CV5 ook geef, het heeft niet meteen een effect op de maximum snelheid (waarde 85 geeft bv. dezelfde snelheid als waarde 100)
- wanneer ik in iTrain alle rijstappen laat ijken via de snelheidsmeting heeft elke rijstap +- dezelfde snelheid als de maximum snelheid.

Gebruikt Piko een speciale decoder of zie ik iets over het hoofd bij de nieuwe ESU v5 decoders?
Tot op heden gebruikte ik steeds ESU v4 decoders zonder enig probleem...

Alvast bedankt om even mee te kijken!
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

pandur

Tom ,
Vooraleer deze loc in iTrain te kunnen initialiseren moeten eerst de motor parameters ingesteld worden
dit doe je best met CV53 = 170 / CV54 =50 / CV55= 40 / CV56 = 160
(met deze waarden kon ik bij mij een goed resultaat bereiken op een V5 )
Pas daarna kan je de CV's 2/3/4 en 5 instellen

Oorzaak zijn de elektronische componenten voor radio ontstoring (de beruchte C4)
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

Cozzy

Eric,

Dankjewel voor je hulp!
Ik ga het uitproberen en hou je op de hoogte.

Groetjes,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Floris

je kan condensator C4 er ook gewoon uit slopen. Met dat ding erin wordt t inderdaad niet veel met een esu decoder in een piko-loc.

D_Loc

Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Cozzy

@ Floris: ik vrees dat ik even niet mee ben... je bedoelt fysiek op de print de C4 weghalen?
@ Dirk: bedankt voor de link, hieronder heb ik een oplijsting van wat me mogelijk kan helpen

Ik ben ondertussen aan het experimenteren geweest met de waardes die van CV 51/52/53/54/55/56 op basis van wat Eric hieronder had geschreven.
Resultaat is al iets beter maar naar mijn gevoel nog niet optimaal.

Zou er iemand die zo'n Brossel heeft die (origineel) netjes rijdt mij eventueel de waardes van onderstaande CV's kunnen bezorgen? Dan kan ik kijken of dit een oplossing biedt.

CV waardes van CV 51/52/53/54/55/56 en CV 116/117/118/119

Anders is het misschien ook een oplossing om heel het extra deel dat in een Lopi 5 zit te deactiveren via CV 49 bit 0 Disable Load control (Back-EMF)?

Alvast bedankt voor jullie hulp en meedenken!
Groetjes,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Floris

Citaat van: Cozzy op 20 april 2022, 11:43:09 AM
@ Floris: ik vrees dat ik even niet mee ben... je bedoelt fysiek op de print de C4 weghalen?

jup!