Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Gras in N-schaal

Gestart door erwin9, 18 april 2022, 09:43:18 AM

erwin9

Beste N-spoorders,

Momenteel aan het werken voor een project in schaal N. Als H0-bouwer is het soms verwarrend en moeilijk om de knop op N te zetten, maar het lukt wel ;-).  Bij de afwerking blijf ik echter twijfelen over "gras" in schaal N. zelfs de kleinste grasvezel van 2mm met de statische methode bevalt mij niet echt, het resultaat is niet echt realistisch en overtuigend.
Welke methode gebruiken jullie om zo realistisch mogelijk te werken?  Ik heb al vele websites bezocht, en al enkele mooie resultaten gezien, helaas staat er nergens bij hoe men tot dat mooie resultaat is gekomen.
Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen. als ik even grofweg omreken dan is gras van 1mm hoog in realiteit al snel 16 cm hoog.
Het is niet de bedoeling om een mooi gazonnetje of golfterrein te maken, maar een "doorsnee weide", dus variatie in kleur en hoogte van het gras, maar toch realistisch.
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

59erke

Hey Erwin,

Het hangt er voornamelijk vanaf waar je gras wilt. Op een weide of in een landschap mag het gras gerust wat hoger staan, dus vezels van 2mm of zelfs 3mm zijn zeker bruikbaar. Persoonlijk gebruik ik verschillende lengtes en kleuren door elkaar. Op het einde een beetje coarse turf erover en eventueel wat pollen.



In een stadstuintje is het gras inderdaad wat korter maar hiervoor gebruik ik geen statisch apparaat maar strooi ik korte vezels gewoon los uit de hand. Je kan ook gebruik maken van coarse turf maar persoonlijk ben ik geen voorstander van volledige tuintjes in dit materiaal. Wil je een beetje variatie strooi dan ook een beetje hogere vezels in een tuintje, grasmachine erbij en je hebt een boeiend stukje scenery.



Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan