Modelspoor, andere schalen dan H0 > Schaal Z

Wat praktische vragen over aanleg Z modelbaan

(1/6) > >>

Davson:
Nu ik een startset heb aangeschaft en wat Belgisch materiaal,jeuken mijn vingers om een baantje aan te leggen.
Maar hier komt heel wat bij kijken,dus hoop ik dat ik hier mijn vragen kan stellen aan de Z experts 😀.

De eerste gaat over de rails,blijkbaar zijn er nog producenten buiten marklin die Z rails maken,zijn deze makkelijk verkrijgbaar?

Dan al een paar praktische zaken...

Indien men NIET digitaal rijdt,dient men meerdere stroomkringen te maken,dit is toch door BEIDE railstaven van de andere kring te scheiden dacht ik? (Niet zoals bij marklin dus,waar enkel de middengeleider voldoende is)

Om een spoor stroomloos te zetten dient men toch slechts 1 rail te onderbreken?
Beide kanten van dezelfde rail indien de rail ingesloten zit en dus aan beide zijden stroom krijgt.
Een praktisch vraagje hierbij is of het interessant is om in een station het volledige spoor stroomloos te zetten of enkel 2 'stopsecties' op het einde van de stationsporen.

Dan nog eentje voor de stoomfans.
Een stoomloc moet kunnen 'keren' in het eindstation,heeft iemand ervaring met de draaischijf van marklin Z?
Heb de (digitale) hobbyversie gehad,die vond ik niet zo denderend...
Of is het intressanter om een 'keerdriehoek' te gebruiken?

mahtoska1:
Een paar snelle antwoorden.

Rail materiaal buiten marklin:
https://www.rokuhan.de/modelleisenbahn-gleise-spur-z redelijk verkrijgbaar.
https://shop.atlasrr.com/c-1474-z-track.aspx
https://www.micro-trains.com/index.php?route=product/category&path=75_85
https://peco-uk.com/collections/1-5mm-z

Een artikel: https://www.z-spoorclubnederland.nl/z-spoorspur-z-z-scale-rails/

--- Citaat ---Indien men NIET digitaal rijdt,dient men meerdere stroomkringen te maken,dit is toch door BEIDE railstaven van de andere kring te scheiden dacht ik?
--- Einde van citaat ---
Dat klopt.

--- Citaat ---Om een spoor stroomloos te zetten dient men toch slechts 1 rail te onderbreken?
Beide kanten van dezelfde rail indien de rail ingesloten zit en dus aan beide zijden stroom krijgt.
--- Einde van citaat ---
Dat klopt.

--- Citaat ---Een praktisch vraagje hierbij is of het interessant is om in een station het volledige spoor stroomloos te zetten of enkel 2 'stopsecties' op het einde van de stationsporen.
--- Einde van citaat ---
Hangt een beetje van je eigen voorkeur af en hoe je gaat rijden.

--- Citaat ---en stoomloc moet kunnen 'keren' in het eindstation,heeft iemand ervaring met de draaischijf van marklin Z?
Heb de (digitale) hobbyversie gehad,die vond ik niet zo denderend...
Of is het intressanter om een 'keerdriehoek' te gebruiken?
--- Einde van citaat ---
Zelf heb ik de draaischijf niet. Ik heb deze wel al in werking gezien en ik heb de indruk dat deze goed werkt (Wel veel kabaal als ik mij goed herinner.)

Bij een keerdriehoek dien je het probleem op te lossen van de polariteit door rails te isoleren.

Davson:
Alvast bedankt voor de antwoorden Pieter.

Wat bedoel je dat het stroomloos zetten van een (volledig) spoor afhangt van hoe je gaat rijden?
Op een doodspoor kan dit idd niet,anders kan een andere loc de wagens niet wegslepen uiteraard,dat snap ik.
Zijn er evt. Nog zaken waar dit dan van afhangt of dit kan/mag/moet of niet?

En goed dat je het zegt van die polariteit van de rails bij een keerdriehoek,dat is iets dat je idd bij het marklinsysteem niet had....
Ik bekijk het nog even voor de draaischijf.

mahtoska1:

--- Citaat ---Wat bedoel je dat het stroomloos zetten van een (volledig) spoor afhangt van hoe je gaat rijden?
--- Einde van citaat ---

Ik zal het proberen uitleggen.
Als je met korte geïsoleerde stukken spoor werkt (stopsectie), zal de trein stoppen op dit stuk als er geen stroom op staat. Je hoeft hier bij wijze van spreken niets voor te doen, de trein stop bij het binnen rijden van de stopsectie. (of dit al dan niet realistisch is, is een andere discussie) Als je natuurlijk met 2 stopsecties werk, dien je er voor te zorgen dat bij het inrijden van het station, de eerste stopsectie onder stroom staat anders zal de trein reeds daar stoppen.

Als je een volledig stuk spoor isoleerd, dien je zelf de trein tot stilsstand te brengen (met je regelaar) en kan je dan pas het spoor stroomloos zetten. Als je dit niet doet en het lange stuk spoor staat stroomloos, zal de trein reeds stoppen van zodra hij het geïsoleerde stuk spoor bereikt.

Met 2 stopsecties kan je beide methodes gebruiken (trein zelf laten stoppen in de stopsectie of zelf de trein regelen dat hij stopt en dan de stopsectie stroomloos zetten.)

Davson:

--- Citaat van: mahtoska1 op 22 april 2022, 12:34:10 pm ---
--- Citaat ---Wat bedoel je dat het stroomloos zetten van een (volledig) spoor afhangt van hoe je gaat rijden?
--- Einde van citaat ---

Ik zal het proberen uitleggen.
Als je met korte geïsoleerde stukken spoor werkt (stopsectie), zal de trein stoppen op dit stuk als er geen stroom op staat. Je hoeft hier bij wijze van spreken niets voor te doen, de trein stop bij het binnen rijden van de stopsectie. (of dit al dan niet realistisch is, is een andere discussie) Als je natuurlijk met 2 stopsecties werk, dien je er voor te zorgen dat bij het inrijden van het station, de eerste stopsectie onder stroom staat anders zal de trein reeds daar stoppen.

Als je een volledig stuk spoor isoleerd, dien je zelf de trein tot stilsstand te brengen (met je regelaar) en kan je dan pas het spoor stroomloos zetten. Als je dit niet doet en het lange stuk spoor staat stroomloos, zal de trein reeds stoppen van zodra hij het geïsoleerde stuk spoor bereikt.

Met 2 stopsecties kan je beide methodes gebruiken (trein zelf laten stoppen in de stopsectie of zelf de trein regelen dat hij stopt en dan de stopsectie stroomloos zetten.)

--- Einde van citaat ---

Bedankt voor je uitleg Pieter.

Ik zie het visueel voor mij hoe het werkt.

De vraag is wat is het interessants??
Waarschijnlijk is hier gewoon het antwoord : wat je eigen voorkeur is zeker?🙂

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie