Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

3d printer, nuttig of niet

Gestart door ramdani, 16 april 2022, 16:44:17 PM

ramdani

https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,33199.msg491024.html#msg491024

om het ander draadje niet te vervuilen antwoord ik hier op de reactie van Janie;

iedereen moet voor zichzelf uitmaken of hij een 3d printer in huis haalt of niet;
en je hoeft geen 3d tekenen te kennen om een printer te gebruiken, er staan genoeg files op het internet die je zo kan printen,

ik maakte de vergelijking met een boormachine omdat sommigen laten uitschijnen dat een printer enkel rendabel is als je hem dagelijks gebruikt,
mijn gewone inkjetprinter gebruik ik ook maar om de 2 maanden en die neemt evenveel plaats in als mijn 3d printer;

mijn printer heb ik nu ook al sinds augustus niet meer gebruikt; ik zie het als een aanvulling, geen doel op zich;

mvg,
Michel

c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

raf

Michel een 3d printer is niet nodig net zoals eten en drinken niet nodig zijn .
Maar als ik zie dat een belgische elektriciteit mast reeds een paar euro kost en ik heb er een 200 nodig op de baan .
Wat kosten park banken en licht masten ,fiets rekken en wat heb ik nog allemaal gemaakt
dan is een 3D printer snel terug verdient .
Buffers voor een lok of wagon en dergelijke en ok je kunt bijna alles wel kopen maar waar blijft dan de hobby .
Ik ga hopelijk een RC ontvanger herstellen eens de voltage regulator binnen is .
Maar ik herstel ook regelaars die maar 3 euro kosten en daar is dus niets op te verdienen maar het gaat mij er om dat ik het nog steeds kan .

Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michael

De vraag is vast al vaker gesteld maar welke 3d printer raden jullie aan, wil deze gaan gebruiken voor kleine onderdeeltjes voor bij de spoorbaan, maar mijn dochter wil die printer gebruiken voor probs bij ghost play.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

raf

Ik zelf heb anycubic photon S en de photon mono en die kunnen dus heel kleine dingen printen .
Het nadeel hoe kleiner hoe minder stevig .
Wat je dochter wil is een printer die grotere zaken kan printen en dan moet je denken aan pla en co.
Er zijn pla printers met een transport band zodat je BV een zwaard uit een stuk kunt printen

https://www.youtube.com/watch?v=VvSbcUowlNU&ab_channel=Maker%27sMuse

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Floris


Dirk

Citaat van: Floris op 16 april 2022, 18:19:01 PM
wat is ghost play?

Hmm Floris, nu stel je me een beetje teleur, ken je dan ook geen rpg?
zijn fantasy games, ridders, elfjes, gnomes, trollen..... Big bussines, leuk spelen.
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Floris

ja daar hek ammel geen tijd voor. Wel ooit van puppy play en horse play gehoord, maar ik vermoedde al dat ghost play wat anders was.  8)

krispy

Citaat van: raf op 16 april 2022, 17:24:29 PM
Maar als ik zie dat een belgische elektriciteit mast reeds een paar euro kost en ik heb er een 200 nodig op de baan .
Wat kosten park banken en licht masten ,fiets rekken en wat heb ik nog allemaal gemaakt
dan is een 3D printer snel terug verdient .

Laat dat nu de reden zijn waarom ook eentje aangeschaft heb , ik wou een containerterminal , maar als je ziet wat er voor een container wordt gevraagd , tja dan is de rekening vlug gemaakt , ik heb hier ondertussen een 60 tal containers geprint , zowel van type 20 en 40 ft , ook een hele reeks tankcontainers , alleen hiermee is hij al meer dan terug betaald , ondertussen heb ik wisselmotoren , krokodillen , seinen lichtmasten , afsluitigen geprint , moest ik dat allemaal moeten kopen is het een fortuin .
Ik hen een pla printer(ender 3v2) en heb niet te klagen qua fijnheid ,natuurlijk is een resin fijner maar ik wou geen chemische dampen , daar de prrinter gewoon in de bureau staat .en ja nu staat hij efkes stil , maar als ik weer aan iets denk , is alles snel weer bezig .
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

perk

super nuttig vind ik, ik heb de Prusa Mk3s

Je hebt plots de mogelijkheid om echt professioneel uitziende dingen te maken thuis.

Ik heb de printer al gebruikt voor van alles, modelbouw (wagons, seinen, huisjes, ...), techniek (servohouders, arduino toebehoren), thuis (deurbeslag, allerlei klemmen), imkerij (bijenkooien roosters), gereedschappen,...

Vroeger was ik aan het knoeien met houten latjes, lijm etc... , nu teken ik het perfect passend stuk gewoon.

Ik ben ernstig aan het denken over een resin printer, zodra ik daar plaats voor kan maken.

PietB

#9
Citaat van: krispy op 16 april 2022, 19:29:11 PM
Ik hen een pla printer(ender 3v2) en heb niet te klagen qua fijnheid ,natuurlijk is een resin fijner maar ik wou geen chemische dampen , daar de prrinter gewoon in de bureau staat .en ja nu staat hij efkes stil , maar als ik weer aan iets denk , is alles snel weer bezig .
Het zelfde hier Kris.
Ik heb nu ruim een jaar een BIQU B1, zeg maar vergelijkbaar met de E3v2 maar dan 235x235x270 bouw volume.
Ik ben 6 jaar geleden begonnen met een Anet A8, een printer met een vreselijke reputatie.

Kunststof frame en een brandgevaarlijk ontwerp.
Maar door een hobbyist met wat technisch inzicht echt wel een goede printer van te maken was.

Daarna heb ik voortbordurend op dat concept een zgn AM8 zelf gebouwd

Dat was een heel solide printer, samen gesteld uit eerste klas componenten.
Op een gegeven moment vroeg mijn schoonzoon, zou je voor mij ook zo'n machine kunnen bouwen?
Ik heb toen geantwoord: "neem maar mee"

Daarna heb ik de BIQU B1 aangeschaft.

Een printer met een kleine 'footprint' mijn bureau is altijd vol, dus hoe kleiner hoe beter, maar zoals gezegd een redelijk groot bouw volume.
Deze printer is uitgerust met de zelfde BigTreeTech hardware en firmware als die in mijn AM8 zaten.
Ik hoefde dus niet door een lange leercurve door om de printer te kunnen bedienen.

Ja ik print ook bruggen en huisjes op schaal N met deze printer.
Schaal H0 is helemaal geen probleem.
Door mijn COPD is ABS uit den boze, zelfs als de printer in een enclosure met afvoer staat heb ik ademhalings problemen.
Dus is een resin printer, met zijn dampen, voor mij helemaal uit den boze.

grt Piet.



raf

Ik hoor en lees altijd een resin printer en dampen ????
Eerst een resin printer word niet warm als ook de resin niet.
Als je water oplosbare resin gebruikt dan heb je de damp van de alcohol niet.
Het uit hard proces met een wash & cure is een gesloten systeem en daar word ook niets warm.
Dus ik vraag me steeds af waar komt het vandaan dat een resin printer damp verspreid .
Ook de giftigheid van de resin . Ok je moet het niet gaan drinken maar gewoon je voorzorg maatregelen nemen .
Bij mij is dat een handschoen en in een doosje zitten er 100 .eens de print uit de alcohol gekomen is dan is het reeds plastiek en kun je het met de blote hand bewerken.
Maar ja bier of een borrel daar zit ook alcohol in en daar moet je geen handschoenen bij dragen of een spatscherm .
Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

Citaat van: raf op 17 april 2022, 07:24:53 AM
Ik hoor en lees altijd een resin printer en dampen ????

Dat zijn de dingen die je  "op het internet leest" en als het op internet staat is het waar, toch ????

Maar ik volg jou wel !
1. ik heb zelf een resin printer  (ANycubic Photon Mono)  en ik heb IN en naast de printer  actieve koolstof filters staan.  (kleine toestelletjes van pakweg 20€ per stuk) met oplaadbare (via usb) accu enverwisselbaar filtertelement.
2. Het printen zelf gebeurt altijd onder de UV bestendige plastic kap dus de zogenaamde "dampen" blijven min of meer in de printer (zodat het filter efficiënt is)
3. de enige geur of damp hinder die ik ondervind is bij het  "spoelen" van de resin stukken in het IPA alcohol bad en dan nog enkel wanneer je "het vat" open hebt staan dus ook maar heel beperkt

---W>  zelfs bij prints van 3..4..5.. uur   heb ik zo goed als geen geur of andere hinder !   (de printers staan hier ook nog eens in een kast achter een glazen deur)

Maar ook hier weer.. Er zullen altijd voor- en tegenstanders zijn.
Als je op een FDM printer  met  ABS  filament gaat printen heb je veel meer schadelijke dampen dan bij modern UV curing resin.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Ik heb intussen 2 resinprinters, een Anycubic Photon S en een Elegoo Mars3.
Ik print vooral dingen die niet in de handel bestaan, bijvoorbeeld omwille van een afwijkende schaal.
Ik ben fan geworden van de wateroplosbare resin na het ontwikkelen van een (huid-)allergie op de andere...
   die niet-wateroplosbare resin gebruik ik nog steeds, maar nu wél met handschoenen  ::)
Ander voordeel van de wateroplosbare: veel kortere belichtingstijden, dus een sneller geprint werkstuk

Ik denk niet dat het UV-reagererend solvent van de resin alcohol is, wel een chemisch spul dat oplos-/verdunbaar is in alcohol
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rangeerduivel

Citaat van: dani op 17 april 2022, 09:51:20 AM

Dat zijn de dingen die je  "op het internet leest" en als het op internet staat is het waar, toch ????


Maar ook hier weer.. Er zullen altijd voor- en tegenstanders zijn.


Off topic:
Een waarheid als een koe,,,, net als Wikipedia, wat daar in staat klopt meestal wel, en het wordt dus ook bijna altijd als evangelie aanzien.
Maar velen vergeten dat eenieder zijn bijdrage daar kan neerpennen, dus waar houdt het op...?

Terug on topic:
Ware het niet voor dat elders vernoemd tekenen en computergedoe, waar ik en vele anderen om gekende reden geen scholing voor gekregen hebben, ik zou ook reeds lang een 3D printer gehad hebben en daar kan ik de stelling van Janie
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,33199.msg491024.html#msg491024
wel volgen hoor...
Citaat van: ramdani op 16 april 2022, 16:44:17 PM
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,33199.msg491024.html#msg491024

om het ander draadje niet te vervuilen antwoord ik hier op de reactie van Janie;

iedereen moet voor zichzelf uitmaken of hij een 3d printer in huis haalt of niet;
en je hoeft geen 3d tekenen te kennen om een printer te gebruiken, er staan genoeg files op het internet die je zo kan printen,


@ Michel,
Die dingen die je van internet haalt zijn dan meestal dingen die niet in ons kader passen, ik bedoel maar, om een voorbeeld te geven, je hebt een niet meer verkrijgbaar onderdeeltje van een loc nodig en wil het zelf printen, begin maar hoor als leek...!

;)

ramdani

klopt, Rudy, maar wij hebben het ook moeten leren, en ik kende ook niks van 3d tekenen; maar ik geef toe dat de leercurve steil is en er veel afhaken;

er zijn nog genoeg andere modelspoordingen die je wel kan gebruiken: banken,vuilbakken, meubilair, huizen enz; kortom er zijn heel veel dingen wel bruikbaar;

voor onderdelen te printen is resin niet zo geschikt, het is erg broos;

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0