Zelfs al wil je alleen voor je modelbaan printen dan kan een resinprintertje best uit. Zag laatst dat een anycubic photon minder dan 100 euro kost tegenwoordig. Das een vrij eenvoudig ding natuurlijk maar als ik kijk wat een collega dr voor printjes uit tovert dan is dat voor dat geld toch wel indrukwekkend, als het ding t goed doet tenminste, want dr zit wel wat temperament in soms... Maar goed, voor zo'n bedrag verdien je een printer nog wel vrij vlot terug, ook als je alleen wat files van internet plukt om te printen, je kan gewoon uitrekenen hoeveel je bespaart aan preiser-details als je zelf print. Wel vergelijken met de ongeschilderde versie natuurlijk, dus je zal wel een beetje door moeten printen.
Of je 3D-tekenen en printen als aparte hobby gaat doen, ja t zou kunnen, maar voor mij is t gewoon een werktuig zoals een airbrush of een cnc-frees (of de in de eerste post aangehaalde boormachine), ik gebruik m voor onderdelen waar printen t makkelijkste en/of snelste resultaat oplevert en het ding is dus een middel om gemakkelijker een doel te bereiken, geen doel op zich. Voor ik dingen in 3D ontwierp (doe ik nu pas 2-3 jaar ofzo?) was t 2D-cad en een cnc-frees, daarvoor gewoon met de hand alles uithakken. In die tijd bouwde ik ook gewoon mn eigen locomotieven, dus treinmodelbouw zonder computer kan prima. Tis wel minder efficient. Voor mij was de cnc-frees trouwens een grotere doorbraak dan 3d-printen. Als je nooit wat zelf gemaakt hebt maar denkt "ik ga nu een 3D-printer kopen, nu ga ik allerlei dingen maken", dat kon nog weleens tegenvallen.