Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Geprinte onderdelen voor de HO baan

Gestart door Wim-Z, 13 april 2022, 07:15:46 AM

Wim-Z

Peter, dat is juist leuk om die kleine dingen te printen, ik denk dat ze dan goedkoper zijn dan dat je ze uit USA laat komen. Vandaag nog seinkasten geprint om langs het spoor te zetten.
En een paar mislukte containers. Maar ja dat gebeurt ook.

Spoor-HO 
Printers Creality 3D Ender 3 Max.  2x Elegoo Mars pro.
Elegoo Mercury Plus Wash & Cure Machine. Werk met Fussion- 360

Ludwigdc

Ook al eens met het idee gespeeld om dingen te printen en te koop aan te bieden. Maar wat vraag je ervoor. Ik kwam uit op een verdien model van €2 per print-uur. Materiaal, elektriciteit, ontwerp, slijt printer. Dan zou ik €6 moeten vragen voor 6 kleine elektriciteit kastjes.
Dan moeten er nog eventueel verzendingskosten bij. Ik zie daar niet direct een markt in.
Voor mijzelf is 3D printen zeker een meerwaarde.

Nmbs elekt. kast klein




Nmbs elekt. kast midden




Nmbs elekt. kast groot






Zelfde maar in geëtst messing



Sommige dingen zijn nog altijd beter geëtst dan geprint. En dit gaat zeker op voor de seinen. Geprint zijn ze veel te fragiel en nooit zo fijn te krijgen als de geëtste seinen.




En als je niet tevreden bent van wat er op de markt aangeboden wordt, dan maak je het gewoon zelf. In dit geval ondervloerse wisselaandrijving met hartstuk polarisatie. Ondertussen al een jaar in gebruikt zonder mankeren. De aandrijvingen staan allemaal aan de voorkant van mijn baan, ja nen mens wordt al een beetje ouder, dus zo vermijd ik dat ik bij een mankement telkens onder de baan moet kruipen. ;D






2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

perk

ik zou toch even graag de grote vraag stellen... WAAROM moet er een verdien model achter 3d printen voor onze hobby zitten?

We maken toch ook geen huisjes in plasticard met als enig doel ze te verkopen?   Tenzij je fabrikant bent.
Waarom kunnen we niet gewoon delen en van elkaars werk profiteren zonder altijd geld te moeten zien.

Ik begrijp dat als je dingen echt uitprint, je wellicht de materiaalkosten terug wil. 


raf

En ik vind je containers niet echt onbruikbaar .
En dan komen we bij wat te doen bij mislukte prints .
Wel ik gooi ze niet weg want ze kunnen dienen als vulling voor wagons met schroot.
Kapotte paletten kun je ergens aan de kant zetten of op een hoop met een vuurtje er bij .
De meeste banen zijn geen 360 ° zichtbaar dus je kunt delen die aan een kant wat foutjes hebben gewoon zo zetten dat je deze niet ziet.
Heb je een loods of afdak daar kun je een deel onderstapelen als geloste of nog te laden materiaal.
Ik had een draai bank die mislukt was ;wel ik heb die in stukken gesneden en een zeil er overheen en de klein delen op een pallet geladen .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Wim-Z

Raf Dat idee staat me wel aan om de mislukte delen wat gelukkig niet zo vaak voor komt op te splitsen en als schroothoop te gebruiken. Ga ik zeker doen.

De onkosten er uit halen was idd mijn gedachten.
Kijk als ik voor 3 euro zo'n koppeltje kan verkopen, is het mij goed.



Spoor-HO 
Printers Creality 3D Ender 3 Max.  2x Elegoo Mars pro.
Elegoo Mercury Plus Wash & Cure Machine. Werk met Fussion- 360

raf

Wim wat ik ook doe is steeds een volle plaat printen .
Als ik BV mensen print (1/10 of een andere schaal)is er nog steeds plaats over op de plaat.
Dan zet ik daar andere delen tussen die niet hoger zijn dat de delen die ik MOET hebben .
Voor de club heb ik zo NIKO aansluit doosjes geprint en de prijs aan resin valt mee het zijn alleen de stroom kosten die oplopen door de tijd dat je print.
Je kunt dus je plaat vol zetten met BV die kastjes .of deze ergens tussen wriemelen.
De voeten van de ondersteuning die kun je in elkaar schuiven die geven geen problemen en ze zijn toch afval.
PS ondersteuning is GEEN afval maar word verwerkt tot buizen of schroot .
Ze kunnen best dienst doen als afvoer pijpen aan dakgoten en dergelijke.
gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Wim-Z

Goeie tips daar kan ik wat mee.

Ik heb 2x elegoo pro.  ze staan netjes waterpas. Ik leg een a4 op de plaat zonder bak. Maak de schroeven los zodat de plaat waar de objecten aankomen kan bewegen. Dan laat ik het zakken via home. Draai de schroeven vast. Laat de plaat weer 2x 0.1 mm hoger komen zodat ik de a4 eronder kan uit schuiven. Dan zet ik hem vast.
Toch lukt niet elke print.
Spoor-HO 
Printers Creality 3D Ender 3 Max.  2x Elegoo Mars pro.
Elegoo Mercury Plus Wash & Cure Machine. Werk met Fussion- 360

Ludwigdc

Citeerk zou toch even graag de grote vraag stellen... WAAROM moet er een verdien model achter 3d printen voor onze hobby zitten?

We maken toch ook geen huisjes in plasticard met als enig doel ze te verkopen?   Tenzij je fabrikant bent.
Waarom kunnen we niet gewoon delen en van elkaars werk profiteren zonder altijd geld te moeten zien.

Omdat niet iedereen het geluk heeft om over een 3D printer te beschikken of goed is in grafisch tekenen. Ik kreeg en krijg regelmatig de vraag om van mijn ontwerpen ook voor hen uit te printen. Toen ik jaren geleden met mijn geëtste seinen op de proppen kwam was die vraag heel veel. Maar de tijd die nodig was om zo een geëtste sein samen te stellen kon ik nooit in prijs compenseren.
Ik zou wel willen dingen maken voor anderen maar de tijd in ontwerpen, printen, print opkuisen enz. ... kan je nooit in prijs compenseren.
Mijn printer heeft een goeie €750 gekost. Hoe meer je print hoe vlugger het ook versleten is hé ! De printer vraag ook zijn onderhoud.
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

Alberke

Ik ben van den ouwe stempel waarschijnlijk. Ik vindt niet ge uw producten hier moet aanbieden tenzij ge all the way gaat en een handelsregister aanvraagt.
Ik heb hier al heel wat dingen gewoon weggegeven, omdat het nu eenmaal tof is als ge iemand  kunt helpen.
Dus sticht een firma en betaal belastingen!  ;D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel

Citaat van: Alberke op 26 april 2022, 12:21:15 PM
Ik heb hier al heel wat dingen gewoon weggegeven, omdat het nu eenmaal tof is als ge iemand  kunt helpen.

Ben ik volledig mee eens, trouwens uit het relaas van meerdere kleinserie-fabrikanten hier aanwezig is reeds gebleken dat loonwerk in dit verband niet rendabel kan zijn wegens te loonintensief.
Kortweg, het sop is de kool niet waard, trouwens andersom zal de 'klant' het product steeds TE DUUR vinden,

;)

Metpetergaathetbeter

tja  ;D

Toch respect voor degenen die het toch maar doen !  ;)

Alberke

Citaat van: Rangeerduivel op 26 april 2022, 12:32:13 PM
Citaat van: Alberke op 26 april 2022, 12:21:15 PM
Ik heb hier al heel wat dingen gewoon weggegeven, omdat het nu eenmaal tof is als ge iemand  kunt helpen.

Ben ik volledig mee eens, trouwens uit het relaas van meerdere kleinserie-fabrikanten hier aanwezig is reeds gebleken dat loonwerk in dit verband niet rendabel kan zijn wegens te loonintensief.
Kortweg, het sop is de kool niet waard, trouwens andersom zal de 'klant' het product steeds TE DUUR vinden,

;)
Inderdaad!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Dirk

Hmmm, waarom weg geven? Ik zie van de criticasters toch regelmatig loc's of wagons te koop aangeboden. Wat is het verschil? Heeft iedereen die in het "te koop" stuk iets plaatst een handelsregister en betaald die belastingen.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Rangeerduivel

Citaat van: Dirk op 26 april 2022, 15:15:37 PM
Hmmm, waarom weg geven? Ik zie van de criticasters toch regelmatig loc's of wagons te koop aangeboden. Wat is het verschil? Heeft iedereen die in het "te koop" stuk iets plaatst een handelsregister en betaald die belastingen.

Misschien best wel een onderscheid maken tussen het verkopen van een overbodig item, en het in opdracht vervaardigen (lees 3D-printen) van bepaalde onderdelen,
waar deze discussie over gaat is: kan het al dan niet rendabel zijn..

;)

raf

Ik teken heel veel en ach ik doe het graag en de pc staat toch aan voor een muziekje te hebben .
Tekenen doe ik na het avond eten of ik ben aan het programmeren .
Als ik de onkosten er uit haal dan heb ik dus geen probleem met iets extra's te printen .
Zoals ik reeds zij als ik grote dingen print dan zet ik de kleine deeltjes er tussen .
Want deze kosten bij resin geen extra tijd wat bij een pla printer wel het geval is.
Over stevigte kunnen we blijven discuteren maar door twee soorten resin goed te mengen krijg je meer flex in je palen en gaan ze niet zo snel kapot.
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.