Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

NMBS reeks 66 diesellok

Gestart door Peter, 10 april 2022, 13:55:59 PM

Peter

Persoonlijk een van de mooiste Belgische dieselloks is voor mij de reeks 66
Jaren geleden had David  (Goover) van deze lok een zeer goede kap gemaakt in H0
die reeds goed op een Duits onderstel zou passen. Helaas had ik die maar op proef
en is die wegens gekende reden niet in produktie gegaan en moest ik die natuurlijk terug geven.
Spijtig want ik vermoed dat van deze lok geen H0 model op de markt zal komen
Onderstaan een foto van Yves Steenebruggen van een reeks 66
PS voor mij de 66 en niet de 71 omdat het kleurschema me beter bevalt

1482094294_6602_-_1974.03.23_-_Hasselt_-_Yves_STEENEBRUGGEN__2_ by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Boemeltrein

Het lijkt wel een spooklocomotief, weinig info te vinden laat staan fotomateriaal.
Hij lijkt wat op de Duitse V100. Ik vind het wel een fraai model ondanks dat mijn voorkeur gaat naar stoom.
Ik ben wel benieuwd voor wat hij gebruikt werd: rangeren, of tractie van goederen- of passagierstreinen.


Boemeltrein

Het was dus geen succesnummer hoe fraai hij ook lijkt  :(

Rochevalien

Citaat van: Peter op 10 april 2022, 13:55:59 PM
Persoonlijk een van de mooiste Belgische dieselloks is voor mij de reeks 66
Jaren geleden had David  (Goover) van deze lok een zeer goede kap gemaakt in H0
die reeds goed op een Duits onderstel zou passen. Helaas had ik die maar op proef
en is die wegens gekende reden niet in produktie gegaan en moest ik die natuurlijk terug geven.
Spijtig want ik vermoed dat van deze lok geen H0 model op de markt zal komen
Onderstaan een foto van Yves Steenebruggen van een reeks 66
PS voor mij de 66 en niet de 71 omdat het kleurschema me beter bevalt

1482094294_6602_-_1974.03.23_-_Hasselt_-_Yves_STEENEBRUGGEN__2_ by Peter Verlooy, auf Flickr

Helaas had David nagelaten om het artikel in MSM te lezen en om de tekening van Dhr. De Bleser te bekijken en NA TE METEN tegenover zijn eigen -geprinte- kap . Anders zouden er zo geen stomme fouten in zitten .En ja  ,ik kan dat weten want ik heb de tekening wel vergeleken met mijn exemplaar.
   

the_gold


Metpetergaathetbeter

#6
waren er ook maar een handvol van. Trouwens de reden dat de afmetingen niet klopten was om het op een bestaand onderstel te kunnen plaatsen, zoals eerder Roco ook deed met de 59

Rochevalien

De vorm van het dak en de uitlaat op het dak kloppen ook niet en daar zie ik toch geen probleem om dat ergens op te laten passen.

Rangeerduivel

#8
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 10 april 2022, 21:35:22 PM
waren er ook maar een handvol van. Trouwens de reden dat de afmetingen niet klopten was om het op een bestaand onderstel te kunnen plaatsen, zoals eerder Roco ook deed met de 59
Citaat van: the_gold op 10 april 2022, 21:20:54 PM
Nog nooit gezien

Welgeteld 3 stuks,7101,7102 en 7103, maar de ervaringen ermee op gedaan hebben wel gezorgd voor de ontwikkeling van onze huidige 77/78
Citaat van: Rochevalien op 10 april 2022, 21:46:41 PM
De vorm van het dak en de uitlaat op het dak kloppen ook niet en daar zie ik toch geen probleem om dat ergens op te laten passen.

Geert,
Ik heb een zelfgemaakte kap aangepast op een Roco chassis, door onze eerder alom geprezen "Marklinrijder" totaal afgekeurd, maar ik heb een 71, die van hem kwam er nooit!
Ik plaats morgen wel een een fotootje van mijn 71er...
Er dienden inderdaad concessies gedaan te worden want er is geen chassis beschikbaar dat enigsinds lijkt.
De enige die een loc gemaakt heeft die in aanmerking kan komen is op het forum hier een zekere Cedric...

https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,15468.msg195022.html#msg195022

;)

Kris

#9
Hallo ,
Staat op mijn lijstje om ooit eens in spoor O te maken , eerst nog een paar andere zaken afwerken

Enkele voordelen voor zelfbouw van dit Type :
voldoende plaats voor aandrijving
twee draaistellen dicht bij elkaar , kan dus relatief kleine bochten aan
scheiding tussen kap en onderstel goed te leggen

Kris

Rangeerduivel

Dit is wat ik er van gemaakt heb, op een chassis van een roco V90, wat tegelijkertijd de mogelijkheid gaf een ESU 8polige decoder in te pluggen waardoor de loc zeer fijn kan rangeren...





De kast bestaat uit verzaagde en opnieuw samen gelijmde Lima onderdelen van de V100, met veel vijl en plamuurwerk als gevolg.
Het moeilijkste is echter het dak, de schouw komt van een >BIC-aansteker! 8)



De huif is, ja ik weet het, langs zijn kortste zijde iets te lang omdat het chassis een verbreding vertoont ter hoogte van de motor, die moet dus net in de kabine vallen... :-[

;)

Herwig

#11
   De Italiaanse firma CLF  heeft zo'n loc(s) overgenomen, naar verluidt.   Maar die zal/zullen nu wel verschroot zijn, of  ?
   Duvel de Rangeerder kan alvast op speurtocht.
   https://www.huenerbein.de/yanis42/system/modules/y42_ishop/web/images/product/objectiv-rail-b-types-222-271-s%C3%A9ries-66%2C-71-978-2-930748-41-2-657-p4-img2-800x600px.jpg   ( foto Nicolas )

    ( onderschrift rechts bovenaan,  bij die 7102, is wel een serieuze kemel )

Metpetergaathetbeter

of gewoon de verkeerde foto genomen op de kaft ;)

Boemeltrein

Het blijft wel een imposante lok, ondanks dat het uiteindelijk een probleemlok was straalt hij kracht uit, op het eerste zicht een monster!

Rochevalien

#14

    ( onderschrift rechts bovenaan,  bij die 7102, is wel een serieuze kemel )


Ik denk het niet ,rond Antwerpen Noord kan je volledig rondrijden. Ze noemen het misschien niet een ringlijn.