Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Dienstverlening blijft verder uitgekleed worden

Gestart door factageklerk, 07 april 2022, 00:06:59 AM

rgp

Gunter,

Ik heb een zeer sterk vermoeden, zeker op de foto van Peter, dat men eerst de automaat gezet heeft, waar het voor die NMBS dienst het best uitkwam en dan pas de luifel door een andere dienst.

Uit ervaring weet ik hoe moeilijk het is om afspraken, zelfs binnen NMBS (ik heb het dan nog niet over NMBS-Infrabel) te maken.  Op de lagere niveaus wordt er nog met elkaar gepraat maar de mogelijkheden zijn beperkt.  Op de andere echelons lopen er rond, waarvan de meerwaarde dubieus is en vooral bezig met hun eigen carrière.

En ondanks het een overheidsbedrijf is, is die stroefheid enkel aan haar eigen te danken en niet aan de overheidsopdrachten; dat heb ik geleerd tijdens mijn laatste bijscholing in oktober 2018.

Roland

Peter

Roland, hierbij alvast een foto waarop duidelijk te zien is dat de zon op het beeldscherm schijnt en de tekst hierop niet te lezen valt of je moet proberen voor schaduw te zorgen.
Wat die diensten van de NMBS doen, daar kon ik van meepraten. Heb voor ons bedrijf regelmatig met medewerkers afspraken gemaakt om volle ketel wagens te leveren en de lege terug komen halen en schuifwandwagens voor regelmatig te laten plaatsen die de mensen hier moesten beladen.
Met de medewerkers was het zeer goed mede tewerken. Als ik naar de administratieve dienst moest voor de kontrakten..........
En dat terwijl het zo eenvoudig had kunnen zijn

DSCN3716 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

rgp

Peter,

Ik kan u verhaal best geloven. Om deontologische redenen, alhoewel ik met pensioen ben, ga ik de vuile was niet buiten hangen. Maar dat er sommigen zaken zijn zijn waar ge van uwe stoel van valt, ga ik niet ontkennen.
Eerlijkheidshalve moet ik wel toevoegen dat sinds Sophie Dutortoir baas is, er een kentering is, maar het gaat zeeeeeeer langzaam.

Roland

Boemeltrein

Aan de foto te zien kan men ook eveneens beter rechts een vuilnisbak zetten ::)

janieburton

#19
Citaat van: rgp op 07 april 2022, 21:29:30 PM
Havoc,

Stations worden verkocht omdat de betreffende gemeente, de prive, of wie dan ook er niet in geïnteresseerd is om er een krantenwinkel, bakker of wat dan ook in te vestigen.  Is dat de fout van de NMBS ?

Roland

Als misschien de NMBS de huurprijs per vierkante meter zouden aanpassen dan zouden er wel mensen misschien interesse hebben om een zaak te openen of de gemeente interesse hebben om er hun gemeentelijke diensten er in onder te brengen.

Maar ik denk dat de NMBS daar niet echt geïnteresseerd is, zie maar naar het station van Blankenberge, misschien in de winter niet een top bestemming ivm met reizigers maar in de zomer toch redelijk overbevolkt met toeristen en ze hebben het verkocht aan een hotelketen die er een spuug lelijk hotelgebouw heeft gebouwd op de vroegere site van het station.

Staat het station van Knokke ook niet te koop voor 650.000€?

Citaat van: rgp op 08 april 2022, 18:10:25 PM
Gunter,

Op de andere echelons lopen er rond, waarvan de meerwaarde dubieus is en vooral bezig met hun eigen carrière.

Roland

Dat is in alle bedrijven zo, niet alleen bij de NMBS dat er individuen zijn die meer met hun carrière bezig zijn dan met het "welzijn" van het bedrijf

Bottom line: overal wordt de "service of dienstverlening" afgebouwd omdat het te duur is qua personeelskost.

De vraag is dan ook wat als de enige automaat, ik veronderstel dat men geen 2 automaten in een onbemand station zal plaatsen, stuk is of een storing heeft en men stapt op de treinen men gaat naar de kaartjesknipper en men koopt daar een ticket, zal hij je dan geloven en dan ook geen extra kosten aanrekenen om dat je het ticket op de trein koopt? Kan men bij de kaartjesknipper met een bankkaart betalen of moet dat nog steeds in baar geld zijn?

Ik dacht dat ik ooit in een aflevering van Great Railway Journeys Great Britain gezien te hebben dat in sommige plattelands stations in de UK een zaak is gevestigd en dat die zaak de kaartjes verkoop doet voor de reizigers die de trein nemen tijdens de openings uren van de die betreffende zaak




 

Boemeltrein

Soms krijg ik toch de indruk dat de NMBS of haar zoveelste dochteronderneming meer bezig is met vastgoedexploitatie dan met spoorvervoer. Antwerpen-Centraal werd voorzien van talloze winkels, de voormalige juwelenwinkeltjes dacht men terug te winnen na de verbouwingen maar die staan op enkele na allemaal leeg! Dit geeft een desolaat gevoel. Dat de NMBS alternatieve financiering zoekt via haar patrimonium begrijp ik best maar schoenmaker blijf bij je leest want het is blijkbaar geen succesverhaal. Haar core-business is vervoer maar het wordt voor de reiziger steeds meer een doe-het-zelf-verhaal. Vroeger, ja ik ben reeds 58 kon ik op het perron een stationschef, kaartjesknipper, conducteur what-ever aanspreken als ik het als klant niet meer wist en in 99% van de gevallen werd ik keurig geholpen :) Nu sta je er als klant alleen voor, je hoort dan via intercom wel allerlei krakende onverstaanbare computerboodschappen die dan vaak in het geroezemoes verdwijnen. De spoorwegen krijgen steeds meer centen maar heeft een waterhoofd aan kaders die niets bijdragen. Ik heb alle respect voor treinbestuurder, conducteurs, poetspersoneel enz maar die blijven ook in de kou staan met hun grieven en verzuchtingen. boven hun hoofden wordt er eindeloos gepalaverd door zogenaamde universitaire betweters die nog nooit een trein van binnen hebben gezien en die dagdagelijks naar hun buroke trekken met de AUTO!

factageklerk

Citaat van: Boemeltrein op 11 april 2022, 19:42:52 PM
Soms krijg ik toch de indruk dat de NMBS of haar zoveelste dochteronderneming meer bezig is met vastgoedexploitatie dan met spoorvervoer. Antwerpen-Centraal werd voorzien van talloze winkels, de voormalige juwelenwinkeltjes dacht men terug te winnen na de verbouwingen maar die staan op enkele na allemaal leeg! Dit geeft een desolaat gevoel. Dat de NMBS alternatieve financiering zoekt via haar patrimonium begrijp ik best maar schoenmaker blijf bij je leest want het is blijkbaar geen succesverhaal. Haar core-business is vervoer maar het wordt voor de reiziger steeds meer een doe-het-zelf-verhaal. Vroeger, ja ik ben reeds 58 kon ik op het perron een stationschef, kaartjesknipper, conducteur what-ever aanspreken als ik het als klant niet meer wist en in 99% van de gevallen werd ik keurig geholpen :) Nu sta je er als klant alleen voor, je hoort dan via intercom wel allerlei krakende onverstaanbare computerboodschappen die dan vaak in het geroezemoes verdwijnen. De spoorwegen krijgen steeds meer centen maar heeft een waterhoofd aan kaders die niets bijdragen. Ik heb alle respect voor treinbestuurder, conducteurs, poetspersoneel enz maar die blijven ook in de kou staan met hun grieven en verzuchtingen. boven hun hoofden wordt er eindeloos gepalaverd door zogenaamde universitaire betweters die nog nooit een trein van binnen hebben gezien en die dagdagelijks naar hun buroke trekken met de AUTO!

de nagel op de kop wat je zegt....
 

stefanic

Citaat van: janieburton op 11 april 2022, 00:08:27 AM
Staat het station van Knokke ook niet te koop voor 650.000€?
Da's het station van Heist dat te koop staat, hoewel het qua bouwstijl en gebruikte materialen wel wat weg heeft van het station van Knokke.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Peter

#23
Waar is de tijd dat het stationsgebouw van Knokke trots in H0 werd geproduceerd door Kibri (was wel niet helemaal op schaal)
Op de foto, de kepie van onze voormalige en steeds vriendelijke en hulpvaardige stationschef die als hobby prachtige bloemen teelde.

Nogmaals: waar is die tijd  :( :( :(

DSCN5301[1] by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

rgp

Allen,
@Janie: de huurprijzen zijn marktconform, moest men die ruimtes door de prives laten bouwen en zij zouden ze verhuren, heb je dezelfde prijzen. Het bewijs is ook de evengrote leegstand in dorpen en steden. Als men verhuurders nog meer eisen oplegt en nog meer belast, ga je nooit een daling hebben.

Blankenberge: het station was afgeleefd, renovatie was veel duurder dan nieuwbouw. Veel toeristen in de zomer klopt, maar zo snel mogelijk in de Kerkstraat willen zijn.

@omroepinstallatie: ze worden stelselmatig vernieuwd en de 'sprekers' worden vervangen door ingesproken boodschappen door mensen die geselecteerd zijn voor hun taalduidelijkheid.

@ de automaat. Als hij stuk is, koop je je ticket op de trein zonder meerkost. Info kun je ook aan hem vragen.  Is personeel beter ? Wat als die ziek is ? Voor iedere post moet je minstens 4 man aanwerven en dat kost een fortuin, waar de klagers zeker niet willen voor betalen. Er is hier een admin die weet wat een werknemer kost: hallucinant

Roland

Alberke

Ik was daarnet in het CS Antwerpen, om nog een (laatste?) blik te werpen op de loketten?
Ze gaan die volgens een woordvoerder naar een "meer centrale" plaats verzetten.
Is er een beter bereikbare plaats dan dit? Iedereen komt binnen langs het Astridplein. In het vervolg zal je een halve kilometer te voet moeten afleggen om de loketten te vinden.
Pure volksverlakkerij ja!
ik heb ook geluisterd naar die afkondigingen die via hypermodern audiomateriaal en met een professionele stem werden omgeroepen: verstond er geen bal van!
Ik zie er tegenop om de trein te nemen eerlijk gezegd! 

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

guy holbrecht

#26
zijn de stemmen in de omroepinstallatie computerstemmen? Was onlangs in Brussel-Noord en daar kwam de' ijzige' trein toe. De omroepstem wist dus niet hoe ze een Duitse ICE trein moest aankondigen en sprak dus ICE op zijn Engels uit, maar dan wel als icy.

Boemeltrein

Roland, Als de automaat stuk koop je een ticket bij de conducteur zonder meerkost??? ja, ik heb daar een zeer pittige discussie aan overgehouden, want de conducteur wist en weet niet wanneer die automaat stuk is of niet, (alsof hij in elke stopplaats gaat controleren of die automaat het doet of niet,) je wordt eerder bekeken alsof je te lui bent om de automaat te gebruiken.