Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Dienstverlening blijft verder uitgekleed worden

Gestart door factageklerk, 07 april 2022, 00:06:59 AM

factageklerk

https://mobiliteitvanmorgen.be/2022/04/05/loketten-antwerpen-centraal-wijken-voor-commerciele-ruimtes/?fbclid=IwAR1Bm3zn0RX_sLq1rYZ4377mT8L8osI0-lXdV1T7rwcsVVJma4OUzs1j-cs

ook staan ondertussen de stations van Knokke en Heist te koop en nog enkele anderen. Diesntverlening blijft precies verder afgebouwd worden, loketten verdwijnen. Geen toezicht meer in stations die dan nog eens gedegradeert worden tot onbemande stopplaatsen...... onderchefs die verdwijnen uit de stations. Met al het digitale en de vele apps die ze uitvinden zijn ze net als banken in hun eigen voet aan het schieten daar altijd maar minder en minder personeel in te zetten. Dit is een evolutie die me triestig stemt
 

Peter

Inderdaad, een heel spijtige zaak maar in alle landen een verschijning
Maar als het een troost mag zijn: op heel de Höllentalbahn en bijna heel de Schwarzwaldbahn zijn de stations gesloten, verkocht en zelfs omgebouwd tot hotel e.d.
Met vriendelijke groeten
Peter

ACFI

Niemand wil meer betalen voor een dienst en iedereen wil meer verdienen.

Ergens moet er dan gesneden worden.

Je kan het ook op zijn Zwitsers doen, met veel hogere prijzen en veel hogere dienstverlening.

ACFI

Havoc

Dat is een lastige hé. Ik begrijp dat je niet ik elk dorp van 2 man en een paardekop een station kan hebben met een stationschef, onderstationschef, perron opzichter, portier en toilettoezicht.

Maar ik begrijp niet dat je in een station van betekenis als Antwerpen Centraal de lokettenzaal naar de kl***n helpt. Zeker niet als dat station vanuit het buitenland gekend is, bezocht wordt etc.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Metpetergaathetbeter

bezuinigen heet dat.......alles kan via online......toch voor die die dat medium machtig zijn en de anderen sukkelden voort ......liberalisering van Spoorwegen heeft dat bewerkstelligd en versneld  :-\

Havoc

Wat eigenlijk erger is, is dat men wil dat er minder wagens zijn etcetc. Maar alle alternatieven worden structureel teniet gedaan. Ja, je kan nog wel van Ieper naar Kinrooi geraken met het openbaar vervoer. Maar kan het zonder overnachting? Snelste verbinding die ik vind is 5uur 2minuten met enkele overstappen van 7-10 minuten. Kans dat er daar minstens 1 van misloopt is niet te verwaarlozen. En dan ga ik nog gewoon van kern naar kern....
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Boemeltrein

In Sion (Zwitserland) hebben ze dit mooi opgelost, loketten zijn beperkt open maar in het station werd er een politiepost gevestigd  >:(, dus het station is nooit leeg, eveneens een apotheek 7/7  :)open en een superette die op zondag ook open is ;)

rgp

Havoc,

Jij wil eigenlijk persoonlijk vervoer op kosten van de gemeenschap.  Men kan niet verlangen om een structuur van openbaar vervoer op te zetten tussen twee plaatsen als daar maar een potentieel is van de spreekwoordelijke 4 reizigers en een paardenkop per dag.

Men refereert naar vroeger: in die tijd verdiende het spoorwegpersoneel ook veel minder dan de mensen uit de privé, was ze een werkgever voor zeer laag en laaggeschoolden die nog konden doorgroeien.

Ik zie het nu al gebeuren: een station met een stationschef, onderchef, loketbediende, klusjesman waar 1 ticket per dag verkocht wordt: binnen de kortste keren worden ze uitgemaakt voor lamzakken.

Stations worden verkocht omdat de betreffende gemeente, de prive, of wie dan ook er niet in geïnteresseerd is om er een krantenwinkel, bakker of wat dan ook in te vestigen.  Is dat de fout van de NMBS ?

De maatschappij verandert (en niet altijd in de goede richting), maar vandaag likt de overgrote meerderheid quasi permanent op zijn iphone te tokkelen.  Op dat apparaat kunt ge ook een ticket kopen.  Aan een automaat kunt ge ook een ticket kopen.  Is dat moeilijk ?  Denk het niet.  De oudere generatie zou dat niet kunnen ?  Hoe geraken die dan van een betaalparking van een ziekenhuis af ?

Een openbare dienst moet geen winst maken, maar mag ook niet bepaalde grenzen van financieel verlies overschrijden (ttz de toelage moet binnen bepaalde perken blijven).  En misschien kunnen we bij onszelf beginnen: wat meer kijken of we toch dat openbaar vervoer gebruiken en er vooral meer respect voor hebben.  Want heeft men de indruk dat de "klanten" geen mensen zijn maar zwijnen.

Roland


Havoc

Neen Roland, je leest weer dingen die er niet staan. Maar ik weet dat met jou over de nmbs argumenteren niet mogelijk is omdat je dogmatisch alles wat de nmbs doet goed vindt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Neen Havoc,

jij leest alles negatief en zeker niet rationeel.

UW voorbeeld was dat de rit van Kinrooi naar Ieper die meer dan 5 uur duurde en wat er volgt is .... negatief.

En uw voorbeeld van Antwerpen Centraal: wat moet men doen ?  daar per loket 4 personen voorzien in een 3 x 8 shift zodat ze elk 1 ticket per dag verkopen ?  Je zou nogal wat horen.

Het leeglaten ? Je zou nogal wat horen in het genre van kunnen ze dat niet rentabiliseren zodanig dat het ticket (nog) goedkoper wordt.

In tegenstelling tot wat je denkt heb ik NOOIT klakkeloos goedgevonden wat de bazen mij voorschotelden, wat soms tot ergernis bij het leidde als ze geen tegenargumenten hadden.  En als ze dan begonnen roepen: antwoordde ik kalm dat het volume van de stem de waarde van de argumenten niet vergrootte. En ik heb promoties gemaakt. ;)

Roland

factageklerk

Citaat van: rgp op 07 april 2022, 21:29:30 PM


Ik zie het nu al gebeuren: een station met een stationschef, onderchef, loketbediende, klusjesman waar 1 ticket per dag verkocht wordt: binnen de kortste keren worden ze uitgemaakt voor lamzakken.

Stations worden verkocht omdat de betreffende gemeente, de prive, of wie dan ook er niet in geïnteresseerd is om er een krantenwinkel, bakker of wat dan ook in te vestigen.  Is dat de fout van de NMBS ?

De maatschappij verandert (en niet altijd in de goede richting), maar vandaag likt de overgrote meerderheid quasi permanent op zijn iphone te tokkelen.  Op dat apparaat kunt ge ook een ticket kopen.  Aan een automaat kunt ge ook een ticket kopen.  Is dat moeilijk ?  Denk het niet.  De oudere generatie zou dat niet kunnen ?  Hoe geraken die dan van een betaalparking van een ziekenhuis af ?

Roland

Roland, daar sla je de nagel op de kop de meerderheid zit permanent op de iphone te tokkelen , bij de jeugd is het aan hun handen vastgegroeid en hun rug staat er ook naar. er zijn er zelfs die het presteren het ding te gebruiken terwijl ze rijden met de fiets of de straat oversteken zonder kijken. Nee het is niet moeilijk om de automaat te gebruiken (ik heb geen iphone) Het moet ook niet dat elk station een onderchef heeft en dergelijke. Maar een minimum dienstverlening mag er  toch wel zijn. En ja ik heb altijd respect gehad voor de NMBS en draag de firma en zijn personeelsleden een warm hart toe. Ik weet ook dat ze nogal eens bekeken werden voor lamzakken en dergelijke heb onlangs nog een treinbegeleider zien uitgekaffert worden op het perron in Aarschot door een dame van middelbare leeftijd. (die zouden toch nog verstand moeten hebben en nog waarden kennen). En nee het is goed dat er dingen veranderen in de maatschappij maar deze evolutie vind ik geen goede verandering en er zijn zo nog veranderingen. En ja ik weet wat je bedoelt dat de reiziger soms bekeken word als een zwijn als ik nog in de OP werkte en ik zag de treinen daar s'nachts binnenkomen dan begreep ik dat maar al te goed en dat was weinig fraais en toch zorgden we ervoor dat alles netjes de OP verliet. Maar mensen (klanten ) zijn ook veeleisender geworden en het is nooit goed genoeg , eigenlijk werken we allemaal bewust of onbewust zulke toestanden in de hand dat diensten of service overbodig worden. een fraai staaltje  daarvan zijn banken , eerst zetten ze je aan om alles via de muur te regelen, wat kantoren sluiten, personeel afslanken. Dan moet je zelf je uittreksel afdrukken en word je aangespoord om alles zelf online te doen en je moet er de bank nog voor betalen ook en weerom worden er kantoren.... enfin nu moet je alles regelen via apps , iphone kan je geen uitreksels meer afdrukken en de bedienden beseffen niet elke keer ze de digitale banking uitleggen aan de klant dat ze zich stillaan aan het overbodig maken zijn.....
 

rgp

Joris,

Die evolutie naar het digitale kun je vergelijken met de verandering 180 jaar geleden toen men van de diligence naar dat 'gevaarlijk stomend vuurspuwend ros' overschakelde.

Het ECHTE aantal die niet mee kunnen is minimaal ( en het zijn zeker niet allemaal ouderen). De vraag is dan: moeten we voor hen een hele mastodont op hun nivea houden, of moeten we gericht handelen.

Wat de banken betreft: ik heb een fysieke bank niet nodig en mijn rekeninguittreksels print ik eenmaal per jaar af, de dag na nieuwjaar.  En dat we daarvoor moeten betalen is logisch: de kost is verschoven van 'zichtbaar' (loket) naar onzichtbaar (digitale platformen)

Roland

Peter

Roland,
Ben het er mee eens dat deze maatregelen worden genomen, maar AUB, als ze dan automaten plaatste, dat ze die dan op een fatsoenlijke plaats zetten, en niet zoals hier het geval is in de (nu stopplaats) Hoboken-Polder. waar de automaat gewoon buiten staat. Als de zon schijnt is de tekst op het scherm niet te lezen en als het regen sta je gewoon in de regen en moet je het scherm wat droog wrijven wil het te lezen zijn. En dit terwijl ze een paar meter verder deze automaat onder de overkapping van het perron hadden kunnen plaatsen.

DSCN2504 by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

stoomlokje

Dat is hier in Kessel ook het geval , open en bloot, onbeschut, je moet maar eens een ticket nemen in de gietende regen gelijk de laatste dagen, of anders met de zon recht op het scherm.

Boemeltrein

Ik begrijp echt niet welke kluns zoiets kan bedenken om een automaat zo te plaatsen, Kontich station idem!, het is als die befaamde overkappingen aan de bushaltes van Berchem-Station, welke idioot heeft dit bedacht, gewoon drijfnat en uitgewaaid wordt men als men daar op zijn bus zit te wachten. Deze ongemakken jagen mensen gewoon weg van het openbaar vervoer. Een beetje beschutting is toch niet teveel gevraagd aan een onbemand station met nu lege ongebruikte ruimtes. >:(