Havoc,
Jij wil eigenlijk persoonlijk vervoer op kosten van de gemeenschap. Men kan niet verlangen om een structuur van openbaar vervoer op te zetten tussen twee plaatsen als daar maar een potentieel is van de spreekwoordelijke 4 reizigers en een paardenkop per dag.
Men refereert naar vroeger: in die tijd verdiende het spoorwegpersoneel ook veel minder dan de mensen uit de privé, was ze een werkgever voor zeer laag en laaggeschoolden die nog konden doorgroeien.
Ik zie het nu al gebeuren: een station met een stationschef, onderchef, loketbediende, klusjesman waar 1 ticket per dag verkocht wordt: binnen de kortste keren worden ze uitgemaakt voor lamzakken.
Stations worden verkocht omdat de betreffende gemeente, de prive, of wie dan ook er niet in geïnteresseerd is om er een krantenwinkel, bakker of wat dan ook in te vestigen. Is dat de fout van de NMBS ?
De maatschappij verandert (en niet altijd in de goede richting), maar vandaag likt de overgrote meerderheid quasi permanent op zijn iphone te tokkelen. Op dat apparaat kunt ge ook een ticket kopen. Aan een automaat kunt ge ook een ticket kopen. Is dat moeilijk ? Denk het niet. De oudere generatie zou dat niet kunnen ? Hoe geraken die dan van een betaalparking van een ziekenhuis af ?
Een openbare dienst moet geen winst maken, maar mag ook niet bepaalde grenzen van financieel verlies overschrijden (ttz de toelage moet binnen bepaalde perken blijven). En misschien kunnen we bij onszelf beginnen: wat meer kijken of we toch dat openbaar vervoer gebruiken en er vooral meer respect voor hebben. Want heeft men de indruk dat de "klanten" geen mensen zijn maar zwijnen.
Roland