Mogelijke overstap naar schaal Z

Gestart door Davson, 05 april 2022, 14:44:47 PM

Havoc

Citaat van: Davson op 08 april 2022, 11:50:35 AM
Johan,

Even een persoonlijk vraagje voor je,als dat mag natuurlijk.
Ik lees in een andere topic dat je al 40 jaar met Z bezig bent,wat heeft jou aangezet om met Z te beginnen en door te gaan?
Tuurlijk mag dat.

Het is begonnen toen ik mijn eigen treinen wou zodat ik niet meer met die van mijn broers moest spelen (Märklin h0). Toen is er voor Z gekozen omdat met de treinen spelen een gebeuren was op de tafel in de eetkamer. (eind jaren '70) En met Z kan je "meer doen" op die tafel. Dat klonk logisch, maar Z is niet echt de schaal voor tijdelijke banen op tafel (en zeker niet op grond). Het is gewoon veel teveel pruts om op te stellen en terug af te breken.

Er is dan wat geprobeerd voor een vaste opstelling op zolder. Er is dan een grondplaat gemaakt en veel plannen. Maar nooit een baan. Met mijn "zondag" van de jaren '80 en wat Z toen kostte ging dat héél langzaam. En dan heeft het stilgelegen tot ik beginnen werken ben en mijn appartementje gekocht heb.

Er zijn dan weer veel plannen gemaakt en de keuze is dan gevallen op een duits voorstadsstation. Het idee dat je in Z een emplacement bijna op schaal kan maken gaf de doorslag. Toen is er ook beslist dat het een baan om te rijden zou worden. Dus lokale treinen die stoppen (loc + 6 rijtuigen) en doorrijdende sneltreinen en goederentreinen. En dan ben ik materiaal daarvoor beginnen verzamelen, vooral tweedehands op beurzen.

Maar hoe verder de plannen vorderden, hoe duidelijker dat het was dat dit gewoon niet mogelijk was. Zelf zo'n klein station is een goeie 6 meter lang. Er is geen plaats voor een permanente baan en geen plaats om de modules op te slagen als de baan niet opstaat. En het stopt niet met het station, er hoort ook een fiddle bij. En dan kwamen de complicaties van hoe in Z modules aan elkaar zetten zodat het toch betrouwbaar is als er over een breedte van 50cm 6-7 sporen lopen?

En dan zijn er nog andere zaken gebeurd die niets met treinen te maken hebben. Dus dat ligt nu volledig stil.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

RobVille

Citaat van: 59erke op 06 april 2022, 12:38:51 PM
Begin misschien eerst met goed na te denken wat je wil bouwen op je beperkte oppervlakte. Wil je een grote baan dan is Z wellicht de beste oplossing, wil je het iets beperkter kan je terecht bij N of TT. Daarna komt pas het thema of de spoorweg maatschappij.  Wil je Belgisch rijden dan zie ik geen problemen met N, de laatste jaren is de keuze verbeterd en zelfbouw is iets wat in alle schalen wel voorkomt.

Kortom, essentieel is de keuze van je thema, wat wil je uitbeelden. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je elke vierkante centimeter vol legt met rails ;) Je moet een balans zoeken met de omgeving die je wilt nabootsen of bedenken. Daarnaast moet je nog rekening houden met praktische omstandigheden. Zeker als je met de gedachte speelt om te kiezen voor Z, dan zou ik ervoor kiezen om de hele baan op een module te leggen. Modulescheidingen lijken mij inderdaad een ramp. Deze schaal is eigenlijk perfect om met lange treinen te rijden zonder veel te rangeren. Ook weleens gedacht aan deze schaal, jaren geleden. Wat me destijds tegenstond waren de wissels. Klompen metaal met buitensporig grote wisselaandrijvingen. Trouwens zou je kiezen voor Z, ga dan inderdaad voor digitaal. Nu levert een firma in de US sjablonen met materiaal om deze wissels zelf te bouwen met ondervloer aandrijving (Servo's).

Om je een idee te geven, de volgende afbeelding laat een diorama op een breedte van 35 cm en een lengte van 80 cm in Z.



Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Havoc

Citaat van: RobVille op 08 april 2022, 14:05:27 PM
Om je een idee te geven, de volgende afbeelding laat een diorama op een breedte van 35 cm en een lengte van 80 cm in Z.
De threadstarter wil kunnen rijden, dus geen diorama denk ik.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

RobVille

Okay, ik geef dit alleen als voorbeeld om de verhoudingen weer te geven.
Rob

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

lokje

Davy,
Kijk en lees het lijntje Booischot-Statie, er kan veel in Z.
Jan
Booischot-Statie Schaal Z
Muziekbos Schaal Z

Davson

Bedankt om te antwoorden Johan.

Ik kan mij dit verhaal wel inbeelden.
Ik kreeg een startset voor mijn 10de verjaardag,wel in HO.
Gelukkig intresseerde mijn broer zich niet voor treinen 😉.
Maar dat van de 'zondag' klinkt ook herkenbaar.
Ik had gelukkig wel plaats voor een 'vaste baan' maar op zich qua landschap niet veel tijd ingestoken,het moet hier toch ook ooit buiten he...
En dan bouw ik een grotere,afgewerkte baan in mijn eigen huis!
Niet dus...verbouwen,werken,kinderen...de meeste kennen het wel...😉

Mijn keuze voor Z is ingegeven door de mindere plaats die ik nu heb.
Maar ook door wat Rob hier zegt,er moet een mooie verhouding zijn tussen landschap en spoorweg...
Dus het idee van (zelfs in Z ) een megastation te bouwen gerne Brussel-Zuid,heb ik niet,dat had ik ook al door de tijd geleerd😉.
Denk aan een enkelsporig knooppunt met een paar vertrekkende lijnen en een kleine goederenkoer,2 wijksporen voor een reizigerstrein af te stellen en een klein depotje.
Denk dat dat wel haalbaar moet zijn...
Zeker als ik de foto van Rob bekijk.
Plaats,ergens in de Oostkantons.


Ik zal ook meenemen dat ik ook in Z beter direct voor digitaal ga,tenminste als dit makkelijk gaat om locs enzo om (te) laten bouwen.

En Jan,heb het verhaal van Booischot in MSM ook gelezen,dat was ook een opsteker en een deel van de overtuiging.
Tevens ook om toch ook wat meer 'zelf' te gaan doen.

Ben trouwens gisteren naar CC rails geweest,hier was een Z startset voorhanden en tevens al wat Belgisch materiaal,dus is het toch Z geworden.
Mss tegen beter weten en adviezen in 😉
Maar als ik dat nu in het echt op mijn keukentafel zie om is te testen,versta ik Jan helemaal😉!
Het heeft echt iets....

Hopelijk kan ik nu aan mijn (droom)baantje beginnen.
En idd,zeker niet te groot maken,het belangrijkste om te onthouden denk ik🙂.
Dus verwacht jullie maar aan vele praktische vragen binnenkort🤣.

Alvast bedankt allemaal voor jullie antwoorden en adviezen!


Havoc

Met vakantie voor onbepaalde duur.

mahtoska1

Goeie keuze Davy.

Ik ben inmiddels ook meer dan 35 jaar met Z bezig. Inmiddels enkele banen gebouwd of mee helpen bouwen van 0.4m X 0.4m tot 5,4mX0,7m.

De keuze was eigenlijk ingegeven door plaatsgebrek toen ik 14 jaar was. Ik heb toen de Lima H0 verkocht en ik heb met het geld een Z startset gekocht. Hier heb ik nooit spijt van gehad.

Intussen is er veel veranderd. Er zijn enkele fabrikanten en klein serie fabrikanten. Er zijn technieken om zelf te bouwen.

CiteerWat me destijds tegenstond waren de wissels. Klompen metaal met buitensporig grote wisselaandrijvingen.

Dit zijn waarschijnlijk de Märklin wissels waar je het over hebt.  Deze kunnen perfect ondervloers aangedreven worden. Dan kan de standaard "klompen metaal" weggesneden worden. En inderdaad, je kan zelf je sporen en wissels bouwen. Dit heb ik echter nooit zelf geprobeerd.

De ruimte die je ter beschikking hebt is zeker de moeite. Daar kan je al iets mee doen.

Als er vragen zijn, laat je het maar weten. We zien dan wel of we jou kunnen helpen.

Misschien een beetje ver om naar toe te gaan, maar binnenkort is het Z spoor evenement in Altenbeken (Duitsland)
https://www.z-freunde-international.de/index.php/altenbeken-2022.html
Jan en ik zullen alvast present zijn met "Booischot Statie".

Havoc

Citaat van: mahtoska1 op 10 april 2022, 11:35:52 AMEn inderdaad, je kan zelf je sporen en wissels bouwen. Dit heb ik echter nooit zelf geprobeerd.

Ik ben de site kwijt geraakt, maar er was iemand in de US die zelf zijn sporen en wissels bouwde met "code 20" rails of zoiets. Ragfijn. Als je het geduld hebt... De website met meer detail is weg, maar je kan er nog foto's van terugvinden hier: http://www.zcentralstation.com/~zcentral/index.php/component/joomgallery/general-z-scale/james-river-branch?page=1
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

Jammer dat de Z forumbaan nergens geraakt is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.