Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Mogelijke overstap naar schaal Z

Gestart door Davson, 05 april 2022, 14:44:47 PM

Davson

Dag iedereen,

Heb hier al een topic over geopend in een andere rubriek,maar ik dacht,vraag het eens aan de echte Zetters😀.

Zoals de titel hier al doet vermoeden denk ik er over na om van schaal te veranderen.
Dit omdat de zolder helaas niet meer alleen voor mij is...🙂.

Heb nu schaal HO maar ook geen echte baan,gewoon wat sporen op een tafel.
Heb mijn baanontwerp in HO hier opgelegd,maar dat oogt krap en onrealistisch...
Daarom dacht ik eraan om te verschalen naar Z.
De ruimte die ik ter beschikking heb is 220cm op 110cm,daar kan ik in Z al iets mee doen denk ik...

De vraag is,of ik de overstap wel maak.
Heb de indruk dat er idd niet veel Belgisch materiaal voor handen is.
Is het een haalbare kaart om locs op deze schaal te verbelgischen?
Heb een voorkeur voor stoomlocs,gelukkig zijn vele daarvan van Duitse origine😉.
Zijn er makkelijk ( tweedehands) modellen te vinden?
Scenery,rijtuigen,wagons...
Evt.een handelaar voor een startset of wat extra uitleg.

Voorts ook nog vragen over de bouw van een baan,vooral technisch,dacht dat Z klassiek 2 rail gelijkspanning is?
Hoewel digitaal ook opkomt blijkbaar...

Ik hoor het hier graag van de Zetters....😉



Havoc

Veel meer dan er al in de andere topic geschreven is is er niet te zeggen....

- ja, je kan iets doen op die oppervlakte
- er is amper belgisch materiaal beschikbaar
- of je kan ombouwen gaat vooral afhangen van hoe handig jij bent
- hopen tweedehands maar de markt is vooral in duitsland (en zwitserland)
- Z is 2-rail gelijkstroom
- digitaal kan tegenwoordig maar ik denk niet bij alle modellen. alhoewel ik ooit gezien heb dat er iemand in de 8800 een selfbouw dcc decoder gekregen heeft.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Metpetergaathetbeter

dan is N een beter alternatief......wegens de verkrijgbaarheid, Vaak tweedehands  te koop in een winkel aan/ niet zo ver van een meer(aléz nu toch nog) ;)

Havoc

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 05 april 2022, 15:49:35 PM
dan is N een beter alternatief......wegens de verkrijgbaarheid, Vaak tweedehands  te koop in een winkel aan/ niet zo ver van een meer(aléz nu toch nog) ;)
Diezelfde handelaar aan die vijver heeft ook Z. Heb bij hem Z gekocht op een beurs.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Davson

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 05 april 2022, 15:49:35 PM
dan is N een beter alternatief......wegens de verkrijgbaarheid, Vaak tweedehands  te koop in een winkel aan/ niet zo ver van een meer(aléz nu toch nog) ;)

Welke handelaar is dit dan als ik vragen mag?

Metpetergaathetbeter


Davson

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 05 april 2022, 17:24:04 PM
pb
Dank je voor de mail Peter.
Ik ken deze handelaar ook idd🙂.
Heb er een deel van mijn HO collectie aan verkocht en heb hem ook aangesproken ivm mijn vragen over Z .

Ben blij met de reacties op mijn vraag,geeft stof om na te denken.

Wat ik al onthouden heb:

- In beide schalen is Belgisch materiaal niet dik gezaaid....
- N is wel net iets beter te vinden tweedehands.
- In N is digitaal al mogelijk.
- In N is er ook wat meer scenery.
- Om Belgisch te zijn,zullen we zelf aan de slag moeten gaan🙂.

We zullen er nog wat over nadenken,hou jullie op de hoogte 🙂.
Alle reacties zijn nog steeds welkom,voor en nadelen van beide schalen.

Alvast bedankt allemaal!

Rangeerduivel

Waarom al die geheimdoenerij...
Van een website wordt de link geplaatst, van Olaerts of Van Biervliet of om 't even welke trein- of accessoirehandel worden links geplaatst of de folder gepubliceerd, dus zeg gewoon dat het hier om CCRails uit Overmere gaat... :-\
Hij staat elke 2 jaar op de beurs van Modelspoormagazine, dus zijn bijdrage doet hij even zeer als elke andere handelaar.
Hoe simpel kan het leven zijn

https://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrIQdeheExifvoAeQ1HDwx.;_ylu=Y29sbwMEcG9zAzEEdnRpZAMEc2VjA3Ny/RV=2/RE=1649207585/RO=10/RU=https%3a%2f%2fwww.cc-rails.com%2f/RK=2/RS=Y6O3jNV1NJToePooD3vz.5FDQKg-

;)

Havoc

Citaat van: Rangeerduivel op 05 april 2022, 19:13:36 PM
Waarom al die geheimdoenerij...
Misschien omdat telkens als er namen van handelaars genoemd worden er heibel ontstaat? Nu ja, Davy weet waar naartoe. Het meeste van mijn Z komt van Eurospoor en Ebay. En de stapeldozen waar het in zit van bij Macro :D
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rangeerduivel

Citaat van: Havoc op 05 april 2022, 19:17:53 PM
Misschien omdat telkens als er namen van handelaars genoemd worden er heibel ontstaat?

Het wordt tijd Johan, dat alle forumleden eens volwassen worden, en ja, ik hoor er ook wel bij, ik acht mij niet beter dan de anderen hoor!
Alle negatieve boodschappen over die respectievelijke handelaren hebben we nu ondertussen gehad, dus laten we in het vervolg een koe, een koe noemen  ;D!

;)

lokje

Hallo Davy,

Ik ben al 25 jaar spoor Z liefhebber en voor mij is dit nog altijd de leukste schaal, gewoon het heeft iets ik kan het niet anders verwoorden.
Maar, ik kan ook intens genieten van de vele mooie modelbouwbanen in de andere schalen.
Wat betreft de beperkingen rond spoor Z die zijn ervoor mij niet het is gewoon van hoe je het ziet.
We weten allemaal dat dit het kleinste broertje is van alle schalen en dit heeft natuurlijk enorme impact op wat er verkrijgbaar is, maar als je eenmaal de keuze gemaakt hebt voor deze schaal dan kan je hier mee leven.
Aan u de keuze.
Geniet van de modelbouw in welke schaal dan ook.
Jan


Booischot-Statie Schaal Z
Muziekbos Schaal Z

Davson

Het was niet mijn bedoeling om aan 'geheimdoenerij' te doen voor de duidelijkheid.

Kreeg een pb van Peter en heb hierop gereageerd zonder des betreffende handelaar te noemen.
Mss mocht dat evt. niet ivm reclame ofzo...
En ja,elke handelaar heeft voor en tegenstanders.
Maar dat maakt ieder voor zich uit en heb idd respect voor een ander zijn idee.
Hiermee zou ik dit het hier willen afsluiten.
Ik weet idd al 1 adres waar ik naar toe kan dus,andere adressen zijn evt. Ook welkom.🙂

Jan,wat jij zegt is ook waar,ergens heeft schaal Z iets dat mij idd ook 'boeit'😇.

Mss zijn we gewoon wat teveel Verbelgist door de jaren.
Mss terug naar de basic,de wondere techniek van een (stoom)loc die is en alle landen en schalen hetzelfde.

Als jonge tiener reed ik ook met veel Duits materiaal.
Makkelijk verkrijgbaar,ale in HO toch😀 en goedkoper, vond dit zeker ook leuk toen.
Mss wat anders bekijken en evt. toch zelf de handen wat meer uit de mouwen steken.

We denken er nog verder over na😀.

59erke

Begin misschien eerst met goed na te denken wat je wil bouwen op je beperkte oppervlakte. Wil je een grote baan dan is Z wellicht de beste oplossing, wil je het iets beperkter kan je terecht bij N of TT. Daarna komt pas het thema of de spoorweg maatschappij.  Wil je Belgisch rijden dan zie ik geen problemen met N, de laatste jaren is de keuze verbeterd en zelfbouw is iets wat in alle schalen wel voorkomt.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Davson

Johan,

Even een persoonlijk vraagje voor je,als dat mag natuurlijk.
Ik lees in een andere topic dat je al 40 jaar met Z bezig bent,wat heeft jou aangezet om met Z te beginnen en door te gaan?

Als andere mensen hun drijfveer voor Z (of N) willen delen,be my guest 🙂.

Belgaboy



Schaal Z kan ook perfect in digitaal!
ESU ECoS 2.1, iTrain.